PREŠOV. Vo vozidlách mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Prešove sa už dá bezkontaktne platiť kartou.
Nové validátory - označovače má zatiaľ tretina autobusov a trolejbusov. Využité budú najmä na ťažiskové linky a tie, ktoré smerujú do blízkosti futbalového štadióna, na ktorom sa budú v najbližších dňoch hrať zápasy majstrovstiev Európy do 21 rokov.
V septembri majú byť nové validátory nasadené vo všetkých vozidlách. Platné sú aj staré označovače, ale len na papierové lístky.

Koľko bude stáť lístok a ako to funguje
Jednorazové lístky kúpené elektronicky budú lacnejšie. Napríklad pri dvadsaťminútovom lístku je cena 85 centov namiesto jedného eura, pri hodinovom je to 1,05 namiesto 1,20 eura, resp. 1,50 cez SMS platbu.
Elektronickými lístkami sa dá platiť aj v druhom tarifnom pásme, pričom validátor sa automaticky prepne. Rovnako tak sa dajú kúpiť zľavnené lístky, lístky pre viacerých pasažierov či prepravné za psa alebo batožinu.
Systém funguje offline. Cestujúcim navyše optimalizuje cenu. Teda ak napríklad niekto urobí cez deň niekoľko jázd, ktoré by presiahli cenu celodňového lístka, účtovaná mu bude len suma za celodenný lístok, teda maximálne 5 eur pre obe tarifné pásma.
Princíp funguje spôsobom „pípni a cestuj“. Stačí bezkontaktne priložiť kartu, mobil alebo iné zariadenie s NFC a automaticky má hodinový lístok, plus systém sleduje ďalšie jazdy. Ak chce cestovať menej ako 20 minút, priloží ju pri vystúpení ešte raz - check-out – a stiahnutá suma sa z 1,05 automaticky zníži na 85 centov.
Až do ukončenia skúšobnej prevádzky bude každý elektronický lístok platný aj v prípade, ak cestujúci prestúpi do iného vozidla, v ktorom zatiaľ validitátory chýbajú.

Ako v obchode
Nový spôsob platenia kartou v pondelok predstavili zástupcovia mesta a Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP).
„Každý, kto zvláda akúkoľvek platbu kartou v obchode, si zvládne kúpiť lístok,“ povedal primátor Prešova František Oľha (Demokrati), podľa ktorého ide o „najjednoduchší a najmodernejší systém platby kartou alebo iným platobným zariadením“.
Nový spôsob uľahčí platbu zahraničným návštevníkom majstrovstiev Európy, ale aj domácim cestujúcim.
Oľha v tejto súvislosti konštatoval, že „tridsať percent obyvateľov mesta Prešov a okolitých obcí, ktoré dopravný podnik obsluhuje, už má kúpené buď evidenčné, alebo časové lístky“.
Nový systém má byť od budúceho roku integrovaný s IDS východ, s ktorým je kompatibilný.
Systém zúčtuje najnižšiu prejazdenú sumu
„Nový platobný systém je moderný spôsob, bežný v obchodoch. Je veľmi intuitívny a jeho výhodou je, že optimalizuje cenu lístka,“ uviedol Juraj Hrehorčák, ktorý 1. júna nastúpil ako výkonný riaditeľ DPMP. Vystriedal Karla Hirmana, ktorý sa podieľal na vysúťažení a spustení nového systému.
„Asi sme urobili rekord v zavádzaní systému bezkontaktnej platby kartou. Je to v súčasnosti najmodernejší systém od Ašu po Čiernu nad Tisou. Od dnešného dňa nemá zmysel kupovať si papierové lístky, prípadne platiť SMS-kou. Jednoducho, platí heslo pípni a cestuj,“ povedal Hirman a zdôraznil, že svojmu nástupcovi drží palce. Sám sa do výberového konania na riaditeľa DPMP neprihlásil.

Na kratšiu jazdu treba check-out
„Nové validátory má zatiaľ nainštalovaných okolo 30 percent vozidiel. Je to bežná prax, napríklad v Česku to takto spúšťali. My sme to urobili kvôli termínu majstrovstiev,“ vyjadril sa Pavol Štec, projektový manažér DPMP.
„Systém, ktorý bol pôvodne nakúpený, nie je zlý, nie je nefunkčný, ale nie je ten najmodernejší. Pôvodne bol uvažovaný online systém. Chceli sme offline, ktorý navyše môže urobiť optimalizáciu. To bolo zásadné rozhodnutie, že pôjdeme modernou cestou, Prešov nebude zaostávať za inými mestami,“ povedal Štec.
Podľa neho má systém najväčšie možnosti na optimalizáciu ceny cestovného na Slovensku a je najjednoduchší na obsluhu.
„Stačí vstúpiť dverami, ktoré sú označené pre platbu kartou, a priložiť platobné zariadenie k čítačke validátora. Tým má splnenú povinnosť, má platný cestovný doklad. Až 97 percent lístkov sa kupuje len priložením karty, lebo systém je inteligentný, sleduje vaše jazdy a na konci dňa vám zoptimalizuje cenu,“ zopakoval princíp systému s tým, že iba pri výstupe z vozidla na jedinú jazdu kratšiu než 20 minút treba urobiť check-out a systém vám skráti cenu lístka zo 60 na 20-minútový.
„Sme hrdí na to, že sa nám podarilo technicky vyriešiť aj problém, aby rovnako komfortne cestovali aj ľudia v druhom pásme. Validátory sa samy prepnú pri prechode do druhého pásma a cestujúci nemusí urobiť nič navyše,“ doplnil.

Prečo až teraz a za koľko
Zavedenie systému platby kartou sa naťahovalo roky a sprevádzali ho problémy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári