Vodná nádrž Domaša na východnom Slovensku neláka tento rok turistov. Môže za to príliš nízka hladina vody. Obce v okolí Domaše vyhlásili pre extrémne sucho mimoriadnu situáciu, podnikatelia sa obávajú vysokých strát.
ANDREA FALATOVÁ prevádzkuje od roku 2019 malý rodinný hotel pri Domaši. Nachádza sa v zátoke v rekreačnej oblasti Eva, ktorá spadá do katastra obce Holčíkovce (okres Vranov nad Topľou).
V rozhovore pre Korzár hovorí, že napriek tomu, že v ich zátoke sa kúpať dá, hoci pláž sa posunula o sto metrov ďalej, ľudí situácia s vodou odradila. Kritická situácia je najmä s jednodňovými turistami. Straty počítajú už po prvom prázdninovom víkende a nie sú jediní. Podobne sú na tom prakticky všetky prevádzky pri „zelenej perle“ východného Slovenska.
V rozhovore sa tiež dočítate:
- Aký je prístup k vode,
- o koľko návštevníkov prišli už na začiatku sezóny,
- prečo na to doplatia najmä turisti,
- čo to bude znamenať pre cestovný ruch,
- kto dopustil tento stav.
Aká je momentálne situácia s vodou na Domaši?
Stále dochádza k poklesu, ktorý sa začal minulé leto. Už na konci sezóny bola hladina nižšia. Tým, že neboli skoro žiadne snehové zrážky, nemalo sa čo topiť, ani daždivá jar nebola, voda do Domaše nemala odkiaľ pritiecť. Na to sa pravdepodobne vodohospodári spoliehali. Pre mňa je zarážajúce, že napriek tomu stále vypúšťajú veľké objemy vody z priehrady. V našej zátoke je pokles na dĺžkové metre okolo sto, stodvadsať metrov.
Zátoka je situovaná v rekreačnej oblasti Eva. Máte vodu?
My máme vodu. Je tam dobrý prístup. Pláž sa nám zväčšila, dali sme ju upraviť, je piesčitá a je tam pozvoľný vstup pre deti i starších do vody, nie je tam bahno na zabáranie. Máme šťastie, že na našej strane je vstup do vody veľmi dobrý a je tam čistá voda. Sme totiž na severnej strane, blízko starého koryta.

Dotkla sa celková nízka hladina vody aj vás? Máte návštevníkov?
Kedysi bol problém sa ubytovať počas sezóny. Teraz pociťujeme úbytok hostí. Máme dokonca aj to, čo po iné roky nebývalo, a to voľné izby. Kapacita hotela je vyťažená na 50 percent, čo som si pozerala júlové rezervácie. Víkendy sú lepšie, ale cez týždeň je to slabšie. Problémom sú aj jednodňoví hostia. Mali sme ich veľmi veľa, najmä vďaka našej kuchyni. Tých nemáme. Máme stálych zákazníkov, ako sú chatári, ktorí sú zvyknutí a radi k nám chodia.
Čo to znamená v číslach? Aký je percentuálny úbytok hostí?
Prvý víkend to bolo o vyše 60 percent menej ako pred rokom. Mali sme i viac ako trojnásobné tržby než teraz. Vlaňajší úvodný víkend bol vynikajúci. Robili sme hudobný večer spojený so zážitkovou grilovačkou, mali sme vysokú návštevnosť. Prvý týždeň bol ešte trochu slabší, ale hneď nato sa to veľmi rozbehlo.
Máte dnes oveľa menej vybookovaných miest?
Áno, situácia s vodou sa na tom odrazila. Odhadom máme o 50 percent menej vybookovaných izieb ako minulý rok. Ale hlavne vtedy sa to veľmi rýchlo zapĺňalo. Teraz je to oveľa slabšie. Horšie pre nás je, že na minimum klesol počet jednodňových turistov, ktorí sa chodia do zátoky okúpať. Cítiť to, že jednoducho nie je záujem o dovolenku na Domaši.

Čo to znamená z ekonomického hľadiska?
Je to likvidačné. Musíme mať personál, aby sme služby udržali na patričnej úrovni, ktorú chceme mať. A vyrobiť tržby na personál je veľmi náročné.
Je táto letná sezóna už stratená?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári