PREŠOV. Raziace práce v tuneli Okruhliak postupujú, aktuálne prebiehajú práce na jeho razení na štyroch čelbách a priebežne sa budujú základy aj pre sekundárne ostenie tunela.
„Vyťažené kubíky horniny sa používajú ako násypový materiál do ostatných stavebných objektov," informovala Národná diaľničná spoločnosť.
Tunel Okruhliak, ktorý bude merať 1,8 kilometra, je razený cyklickým spôsobom razenia v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Celkovo je zapojených do procesu razenia približne 180 technických pracovníkov a tunelárov.
Tunel je súčasťou stavby R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa. Na stavbe pracuje teraz 450 robotníkov.
Pracuje sa aj na mostoch
Stavebné práce pokračujú aj na mostoch, momentálne sa realizujú nosné konštrukcie dvoch najdlhších mostov a na ďalších dvoch sa pripravujú podporné konštrukcie pre budovanie tej nosnej.
Prístupové cesty k portálom tunela sú vybudované, na trase R4 prebiehajú zemné práce, to znamená výkopy v zárezoch a premiestňovanie zeminy do násypov.
Zrealizovali sa aj dve obchádzky na ceste I/18 pred a za Kapušanmi. Do konca leta je v pláne ukončenie stavebných prác na moste na ceste I/18 a jeho sprístupnenie pre motoristov.
„V priebehu tohto roka sa bude priebežne pokračovať v zemných prácach na trase a na dvoch úsekoch začneme práce na cestnej kanalizácii. Tam, kde to už stavebne bude možné, je ambícia začať aj práce na zakladaní protihlukových stien na pilótach,“ uviedol Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Fakty o stavbe
Táto časť rýchlostného ťahu R4 bude dlhá 10,2 kilometra. Pozostáva zo 157 stavebných objektov, 12 mostov, 6 protihlukových stien s celkovou dĺžkou 3 683 metrov.
Súčasťou budovaného úseku je tunel Okruhliak s dĺžkou 1 800 metrov a jedna mimoúrovňová križovatka Kapušany. V celom koridore tunela Okruhliak je horninový masív s výskytom ílu, ílovcov, siltovcov a pieskovcov.
Úsek rýchlostnej cesty R4 ušetrí motoristom v budúcnosti v priemere 7 minút, predpokladaná intenzita dopravy by mala byť na úrovni takmer 13-tisíc vozidiel za 24 hodín.
Na výstavbu R4 Prešov, severný obchvat II. etapa, a projektovú dokumentáciu pre úseky R4 medzi Kapušanmi a štátnou hranicou s Poľskom získalo Slovensko viac ako 69 miliónov eur z európskych zdrojov.
„V silnej konkurencii viac ako stovky európskych projektov bola pre stavbu prešovskej R4 schválená druhá najvyššia suma, hneď po nemeckom železničnom projekte. Ide o zdroje v rámci nástroja na prepájanie Európy (CEF), výzva na projekty s vojensko-civilným využitím," uzavreli diaľničiari.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári