PREŠOV. Prešovský samosprávny kraj (PSK) zavádza do školského prostredia adaptačný program. Pilotne sa týka desiatich stredných škôl kraja zapojených do národného projektu. Má uľahčiť prechod žiakov zo základnej na strednú školu a v tej podporovať dobré vzťahy.
Príručka pre úspešný štart
Kraj v otázke inklúzie pripravil tiež príručku pre úspešný štart, ktorá je sprievodcom adaptačným procesom žiaka v prostredí strednej školy. Predstavil ju počas nedávneho workshopu s členmi mentorských tímov škôl a triednymi učiteľmi prvákov. Informovala o tom hovorkyňa kraja Daša Jeleňová.
„Sprievodca adaptačným procesom žiaka na strednej škole má pritom pedagógom poskytnúť konkrétne nástroje a metodickú oporu. Príručka je doslova uceleným rámcom podpory žiakov, a to od budovania bezpečnej triedy a prevencie problémov, cez mentoring a spoluprácu s rodičmi. Pozornosť upriamuje aj na praktické aktivity zamerané na podporu vzťahov, motivácie a úspechu,“ uviedla Jeleňová.
Vyššia motivácia k učeniu
Autori publikácie budú podľa Jeleňovej s učiteľmi stredných škôl PSK súčinní aj v najbližších dňoch, budú poskytovať supervíziu a pomoc s implementáciou adaptačného programu na školách.
„Program je v prostredí škôl vnímaný ako investícia do ich celkovej kultúry, pretože nielenže podporuje dobré vzťahy, ale cieli aj na vyššiu motiváciu k učeniu, zodpovednosť a pocit spolupatričnosti, ktoré sú základom úspechu žiakov aj spokojnosti učiteľov,“ doplnila Jeleňová.
Viac ako 80 členov mentorských tímov
Kraj sa témou budovania pozitívnych vzťahov na školách, bezpečného školského prostredia, ale aj zvýšenej motivácie k učeniu a zvládania osobných prekážok zaoberá podľa Jeleňovej už nejaký čas. Súčasťou jeho desiatich stredných škôl, zapojených do národného projektu Zlepšenie stredného odborného školstva v PSK II, je už úspešne zavedený program mentoringu a tútoringu.
Vďaka tomuto projektu na školách v Prešove, Bardejove, Humennom, Poprade, Starej Ľubovni, Svidníku, Svite a vo Vranove nad Topľou aktuálne pôsobí už viac ako 80 členov mentorských tímov a ich počet stále rastie. Žiaci ako členovia mentoringového tímu svojich spolužiakov usmerňujú v oblastiach, ako je adaptácia v škole, orientácia v jej priestoroch, vzťahy s učiteľmi a v kolektíve a mladším spolužiakom tiež poskytujú poradenstvo pri učení.
Hlavnou úlohou mentorov učiteľov je podľa Jeleňovej individuálna podpora rozvoja osobnostných a vzdelávacích potrieb žiakov. Vedú konzultácie a neformálne rozhovory s cieľom, aby sa žiak cítil vypočutý, v bezpečí a mal pocit, že jeho potrebám sa niekto venuje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári