Nehody na cestách berú život tisícom ľudí
Pl.: Nádej na zmeny
Z celkového počtu 40 000 usmrtených osôb pri dopravných nehodách v krajinách Európskej únie v roku 2003 bolo na cestách Slovenskej republiky zaznamenaných 645. Predstava o 40 000 usmrtených sa zhoduje s predstavou o vymazaní z mapy sveta 40-tisícového mesta v podmienkach Slovenskej republiky, napr. mesta Humenné.
Neustále narastá počet evidovaných motorových vozidiel, narastá počet vodičov a z toho plynúca zvýšená hustota cestnej premávky ktorá prináša zvýšený počet dopravných nehôd s tragickými následkami. Kto vlastne nesie v podmienkach Slovenskej republiky zodpovednosť za 645, resp. v podmienkach Prešovského kraja za 97 usmrtených osôb pri dopravných nehodách?
Po zrušení vládneho výboru pre Bezpečnosť cestnej premávky v roku 1988 sa v roku 1991 konštituovala Rada vlády SR pre bezpečnosť cestnej premávky ako iniciatívny, koordinačný a poradný orgán vlády. V nasledujúcom roku, teda 1992 sa však jeho činnosť administratívnym zásahom skončila. Prečo toto konštatovanie? V auguste roka 2004 Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii spracovalo iniciatívny návrh na zriadenie Rady vlády pre bezpečnosť cestnej premávky. Tento poradný, koordinačný a iniciatívny orgán bude, v prípade že bude vládou SR schválený, v súlade so zákonmi a záväznými právnymi predpismi podávať návrhy, koordinovať a usmerňovať činnosť zameranú na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Cieľom je predchádzať dopravnej nehodovosti a minimalizovať negatívne celospoločenské následky dopravných nehôd, najmä na životoch a zdraví všetkých účastníkov cestnej premávky.
Ako reprezentant služby dopravnej polície som nesmierne rád, že dopravno-bezpečnostná problematika môže nadobudnúť rozmer viacúrovňového pôsobenia, t.j. nielen dopravná polícia bude niesť hlavné bremeno zodpovednosti za neustále sa zhoršujúcu úroveň správania sa vodičov v cestnej premávke, dennodenné prejavy bezohľadnosti v spôsobe jazdy či nedostatočnej úrovne správania sa chodcov a cyklistov, teda najzraniteľnejšej časti účastníkov cestnej premávky. Pôsobenie služby dopravnej polície v zložitostiach cestnej premávky predovšetkým v represívnej oblasti v priamom výkone služby hliadkami Policajného zboru nie je a nemôže byť jedinou formou dopravno-bezpečnostného pôsobenia.
Žiada sa taktiež zvýšená aktivita a spoluzodpovednosť orgánov a organizácii, ktoré by sa na zabezpečovaní bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky mali spolupodieľať. V pedagogických inštitúciách, v kanceláriách krajských úradov, obvodných úradov, v orgánoch samosprávy, v kanceláriách správcov komunikácii, staníc technickej kontroly motorových vozidiel, či v kanceláriách motoristických časopisov a masmédií nesporne existujú možnosti ako sa pridať a zapojiť do komplexného programu smerujúcemu k trvalému a výraznému poklesu závažnosti následkov dopravných nehôd.
Veríme, že dopravná výchova sa vráti do školských učebni na základných školách a osvetovej práci a prevencii v dopravno-bezpečnostnej oblasti sa budú venovať štátne, ale aj mimovládne organizácie. Veríme, že pribudnú informačné kampane poukazujúce na závažnosť negatívnych javov motorizácie, t. j. následkov dopravných nehôd za využitia známych osobností kultúrneho, športového či politického života.
Veríme, že tak ako v Českej republike, kde minister dopravy zriadil, po vzore krajín Európskej únie, "Koordinačnú radu ministra dopravy pre bezpečnosť premávky na pozemných komunikáciách", aj na Slovensku sa dočkáme zriadenia pripravovanej "Rady vlády SR pre bezpečnosť cestnej premávky".
plk. Juraj Dravecký,
riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu PZ Prešov
Autor: kar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári