Korzár logo Korzár Prešov

Jedným z motívov prečo chodia rómske deti do prípravky, je peňažný šek na pošte.

V septembri sa po ročnej prestávke vrátila rómska prípravka do svojej pôvodnej, no zrekonštruovanej budovy, ktorá je súčasťou III. základnej školy v

Stropkove. Na rekonštrukciu, počas ktorej vynovili dve triedy, kanceláriu a sociálne zariadenia dostalo mesto štátnu dotáciu vo výške 1,5 milióna Sk. Na nové priestory a to, čo sa v nich deje, sme sa boli pozrieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopoludnia tu prebieha vyučovanie a popoludní voľnočasové aktivity.

Pri zápise do školy rozhodne psychológ, či rómske dieťa je spôsobilé ísť do I. ročníka ZŠ alebo do prípravky. Deti tu prichádzajú ráno na ôsmu. Prvá hodina je čítanie, druhá matematika, písanie a potom začínajú výchovy. Tento rok majú dvadsať detí od 6-9 rokov. Osem z nich absolvuje už druhý rok. Dozvedeli sme sa, že mali aj dvojičky, ktoré prišli až ako deväťročné z dôvodu, že ich rodičia "zabudli" zapísať.

SkryťVypnúť reklamu

"Máme tu dve triedy. Do prípravky chodia deti dva roky, na tie sa im rozdeľuje prvácke učivo. Po vyjadrení psychologičky odtiaľ odchádzajú do druhého ročníka základnej školy, alebo tu zostávajú ešte jeden rok. Tie základy musia zvládnuť."

To znamená, že všetci sa tu naučia čítať aj písať?

"Pol na pol. Veľa záleží aj od rodičov, či sa im venujú, alebo nie. Niektoré nemajú problém vyrovnať sa bielym deťom v druhom ročníku. No niektorých rodičia prídu s tým, že čo od nich chceme, keď oni sami neovládajú základné veci. V niektorých prípadoch by bolo treba vzdelávať najprv rodičov. Väčšinou sem prichádzajú úplne negramotné deti, nemajú základy hygieny, stravovacie návyky, nevedia držať lyžicu, ceruzku, nehovoriac o tom, že by poznali farby."

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímalo nás, ako je to s udržaním ich pozornosti a záujmu vzhľadom na ich mentalitu.

"Na väčšine výchov sa dá pomerne ľahko zaujať ich pozornosť. Napríklad pri matematike treba používať veľa hier, názorných príkladov. Jednoducho fantázia musí pracovať na plné obrátky. Takmer pri všetkom, čo robíme, musí byť hudba. Hudobná rozcvička, výtvarná výchova s hudbou. Na všetko, čo sa učíme, hľadáme paralely v pesničkách. Potrebujú zo seba dostať von svoj temperament a potom to je už v pohode."

Michaela Antošová sa tejto práci venuje osem rokov, po dvoch rokoch práce v klasickej škole. "Je to náročná a nezaplatená práca, ktorá si vyžaduje neskutočne veľa trpezlivosti. Tu musíme suplovať aj prácu rodičov. No dá sa povedať, že dosiahnuté výsledky u detí sú motiváciou, prečo to robím. Zo žiakov mojej prvej rómskej triedy sú v súčasnosti siedmaci. Keď sa s nimi stretávam, pozdravia ma, pamätajú si. Tiež poteší konštatovanie od kolegov, že prešli do vyššieho ročníka. Pretože na ZŠ má pedagóg svoje tempo, ktoré vyhovuje väčšine. My môžeme spomaliť a opakovať to isté aj tri štyri dni."

SkryťVypnúť reklamu

Dokážu deti niečím niečím prekvapiť?

"Dokážu ma zaskočiť svojim slovníkom, ktorý je v niektorých prípadoch strašný, a v pozitívnom zmysle ma dokážu prekvapiť vďačnosťou za každú maličkosť. Z omaľovánky a farbičiek sa dokážu tak radovať, ako možno biele dieťa z počítača. Je to tým, že ani to doma nemajú."

Tieto deti zatiaľ predstavy ani plány, čím by chceli byť, keď vyrastú, nemajú. Na otázku, prečo chodia do školy, väčšina detí odpovedala, že preto, aby sa naučili čítať, písať, počítať a že im tu je dobre. No jedným z motívov je aj to, že budú mať peňažný šek na pošte. Je len smutné, že motivačné "nakopávanie" zostáva iba na pedagógoch. No to, ako ukazuje prax, zďaleka nestačí.

Každopádne tu zažívajú minimálne profesionálny záujem a pozornosť zo strany učiteľov a vychovávateľov.

"Bežne sa stáva, že si tu rodičia deti zabúdajú. Odkedy začal školský rok, nešla som domov ani raz pred piatou, aj keď mám pracovnú dobu do 16-tej. To zabúdanie býva aj účelové, pretože o deti je tu postarané. Neraz sa stáva, že vezmem dieťa za ruku a dovediem ho domov," povedala vychovávateľka Anežka Soóšová.

Popoludní zostávajú všetky deti v klube, kde si píšu domáce úlohy, čítajú, hrajú sa. "Venujeme sa aj relaxačným cvičeniam a individuálnym rozhovorom. V nich sa trénujú v rozvoji reči. Medzi týmito deťmi, keď sú v homogénnej skupine, funguje súťaživosť. Po príchode do klasickej školy sa v triede stávajú menšinou a stiahnu sa. Potom začnú zákonite zaostávať a rozdiely sa prehlbujú," povedala A. Soóšová.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 41 817
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 873
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 175
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 675
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 942
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 706
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 670
  1. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  2. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  3. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  5. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  6. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  7. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  8. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 102 577
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 471
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 889
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 798
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 051
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 679
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 013
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 742
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  2. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  3. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  5. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  6. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  7. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  8. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 102 577
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 471
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 889
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 798
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 051
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 679
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 013
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 742
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu