Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik

Jedným z motívov prečo chodia rómske deti do prípravky, je peňažný šek na pošte.

V septembri sa po ročnej prestávke vrátila rómska prípravka do svojej pôvodnej, no zrekonštruovanej budovy, ktorá je súčasťou III. základnej školy v

Stropkove. Na rekonštrukciu, počas ktorej vynovili dve triedy, kanceláriu a sociálne zariadenia dostalo mesto štátnu dotáciu vo výške 1,5 milióna Sk. Na nové priestory a to, čo sa v nich deje, sme sa boli pozrieť.

Dopoludnia tu prebieha vyučovanie a popoludní voľnočasové aktivity.

Pri zápise do školy rozhodne psychológ, či rómske dieťa je spôsobilé ísť do I. ročníka ZŠ alebo do prípravky. Deti tu prichádzajú ráno na ôsmu. Prvá hodina je čítanie, druhá matematika, písanie a potom začínajú výchovy. Tento rok majú dvadsať detí od 6-9 rokov. Osem z nich absolvuje už druhý rok. Dozvedeli sme sa, že mali aj dvojičky, ktoré prišli až ako deväťročné z dôvodu, že ich rodičia "zabudli" zapísať.

"Máme tu dve triedy. Do prípravky chodia deti dva roky, na tie sa im rozdeľuje prvácke učivo. Po vyjadrení psychologičky odtiaľ odchádzajú do druhého ročníka základnej školy, alebo tu zostávajú ešte jeden rok. Tie základy musia zvládnuť."

To znamená, že všetci sa tu naučia čítať aj písať?

"Pol na pol. Veľa záleží aj od rodičov, či sa im venujú, alebo nie. Niektoré nemajú problém vyrovnať sa bielym deťom v druhom ročníku. No niektorých rodičia prídu s tým, že čo od nich chceme, keď oni sami neovládajú základné veci. V niektorých prípadoch by bolo treba vzdelávať najprv rodičov. Väčšinou sem prichádzajú úplne negramotné deti, nemajú základy hygieny, stravovacie návyky, nevedia držať lyžicu, ceruzku, nehovoriac o tom, že by poznali farby."

Zaujímalo nás, ako je to s udržaním ich pozornosti a záujmu vzhľadom na ich mentalitu.

"Na väčšine výchov sa dá pomerne ľahko zaujať ich pozornosť. Napríklad pri matematike treba používať veľa hier, názorných príkladov. Jednoducho fantázia musí pracovať na plné obrátky. Takmer pri všetkom, čo robíme, musí byť hudba. Hudobná rozcvička, výtvarná výchova s hudbou. Na všetko, čo sa učíme, hľadáme paralely v pesničkách. Potrebujú zo seba dostať von svoj temperament a potom to je už v pohode."

Michaela Antošová sa tejto práci venuje osem rokov, po dvoch rokoch práce v klasickej škole. "Je to náročná a nezaplatená práca, ktorá si vyžaduje neskutočne veľa trpezlivosti. Tu musíme suplovať aj prácu rodičov. No dá sa povedať, že dosiahnuté výsledky u detí sú motiváciou, prečo to robím. Zo žiakov mojej prvej rómskej triedy sú v súčasnosti siedmaci. Keď sa s nimi stretávam, pozdravia ma, pamätajú si. Tiež poteší konštatovanie od kolegov, že prešli do vyššieho ročníka. Pretože na ZŠ má pedagóg svoje tempo, ktoré vyhovuje väčšine. My môžeme spomaliť a opakovať to isté aj tri štyri dni."

Dokážu deti niečím niečím prekvapiť?

"Dokážu ma zaskočiť svojim slovníkom, ktorý je v niektorých prípadoch strašný, a v pozitívnom zmysle ma dokážu prekvapiť vďačnosťou za každú maličkosť. Z omaľovánky a farbičiek sa dokážu tak radovať, ako možno biele dieťa z počítača. Je to tým, že ani to doma nemajú."

Tieto deti zatiaľ predstavy ani plány, čím by chceli byť, keď vyrastú, nemajú. Na otázku, prečo chodia do školy, väčšina detí odpovedala, že preto, aby sa naučili čítať, písať, počítať a že im tu je dobre. No jedným z motívov je aj to, že budú mať peňažný šek na pošte. Je len smutné, že motivačné "nakopávanie" zostáva iba na pedagógoch. No to, ako ukazuje prax, zďaleka nestačí.

Každopádne tu zažívajú minimálne profesionálny záujem a pozornosť zo strany učiteľov a vychovávateľov.

"Bežne sa stáva, že si tu rodičia deti zabúdajú. Odkedy začal školský rok, nešla som domov ani raz pred piatou, aj keď mám pracovnú dobu do 16-tej. To zabúdanie býva aj účelové, pretože o deti je tu postarané. Neraz sa stáva, že vezmem dieťa za ruku a dovediem ho domov," povedala vychovávateľka Anežka Soóšová.

Popoludní zostávajú všetky deti v klube, kde si píšu domáce úlohy, čítajú, hrajú sa. "Venujeme sa aj relaxačným cvičeniam a individuálnym rozhovorom. V nich sa trénujú v rozvoji reči. Medzi týmito deťmi, keď sú v homogénnej skupine, funguje súťaživosť. Po príchode do klasickej školy sa v triede stávajú menšinou a stiahnu sa. Potom začnú zákonite zaostávať a rozdiely sa prehlbujú," povedala A. Soóšová.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  2. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  5. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  8. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 687
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 12 684
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 170
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 607
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 5 852
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 340
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 112

Blogy SME

  1. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  3. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  4. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  5. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  6. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  7. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  8. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 178
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 740
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 179
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 147
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 624
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 060
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Roháč: Ad.: Štiavnica a syndróm vyhorenia
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  3. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  4. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  5. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  6. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  7. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  8. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 178
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 740
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 179
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 147
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 624
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 060
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 513
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 357
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu