Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 22. február, 2020 | Meniny má Etela

Otvorený list...!

Úprimne poviem, som na začiatku tohto listu a ani sa neviem rozhodnúť, komu priamo ho adresovať. Dôvodom pre jeho napísanie bol list, ktorý sme

dostali každá obec, kde premáva MHD a mesto Šariš, ktoré tiež využíva tieto služby.

V liste nám vedenie Dopravného podniku mesta Prešov oznamuje, že od budúceho roku dotácia na MHD od štátu nebude a rozpísalo nám na jednotlivé obce predpokladanú výšku ročného príspevku na úhradu výkonov vo verejnom záujme. Je to oproti doterajším číslam rádovo oveľa viac. Len pár príkladov Haniska 291-tisíc korún, Záborské 409-tisíc, M. Šariš 760-tisíc, Teriakovce 318-tisíc, Ruská Nová Ves 507-tisíc Sk atď. Pre naše obecné rozpočty je to pohroma. Odkrojí nám to poriadne z čiastky, ktorá nám "zvýši" po úhrade potrebného a je určená na investície. Je to zlá správa pre uvažované zveľaďovanie našich obcí.

No a teraz už konečne k hlavnému dôvodu, prečo tento list. Oblasť osobnej dopravy sa dá riešiť tzv. integrovaným systémom. V Čechách sa už zavádza skôr a u nás na Slovensku občas o tom počuť, a keď, tak skôr u jedného prevádzkovateľa. Pri rokovaniach v Dopravnom podniku (DP) mesta Prešov k upresňovaniu grafikonu, po skúsenostiach po posledných zmenách, prišla reč aj na tento progresívny systém organizovania osobnej dopravy. Vedenie DP rokovalo so zástupcami podobnej inštitúcie v Brne. Údaje z tohto rokovania poskytli aj nám, za čo im ďakujeme a posúďte sami výhodnosť tohto ich kroku.

Integrovaný dopravný systém juhomoravského kraja (IDS JMK) bol spustený od 1. 1. 2004. Cieľom vedenia IDS JMK bolo rozšírenie prepravných služieb pre cestujúcich za cenovo výhodnejších tarifných podmienok, pri nezvýšených nákladoch na dopravu.

Spôsob dosiahnutia cieľa:

- spolupráca, prepojenie jednotlivých dopravných systémov na obsluhovanom území.

Systém spolupráce, prepojenia jednotlivých dopráv vychádzal z predpokladov, že:

- nosný systém dopravy v meste Brno tvorí MHD

- v ostatných oblastiach je nosným systémom železničná doprava

- autobusová doprava zabezpečuje prepojenie obcí k jednotlivým nosným častiam dopravy to znamená, že z obcí priváža cestujúcich k železnici, respektíve k MHD

Nevyhnutné podmienky fungovania IDS JMK:

- jednotný tarifný a odbavovací systém

- zosúladené prepravné podmienky jednotlivých dopráv

- zosúladené cestovné poriadky jednotlivých dopráv v celej obsluhovanej oblasti

Do tohto systému je zapojené mesto Brno a 111 obcí (najvzdialenejšia je 50 km od stredu mesta), čo zahrňuje 555-tisíc obyvateľov. Umožňuje tiež zakúpenie časových predplatných lístkov na obdobie a rôzny počet pásiem.

Výhody pre cestujúcich dochádzajúcich do mesta Brna:

- väčší počet spojov (v niektorých obciach došlo až k zdvojnásobeniu)

- cenovo výhodné cestovné (za nižšie cestovné precestujú väčšie vzdialenosti, možnosť prestupov na jeden cestovný lístok)

- pravidelnosť odchodov počas celého dňa (taktová doprava aj na železnici, maximálny 120-minútový interval)

- možnosť zakúpenia časových predplatných lístkov

Nevýhody

- pri jednej ceste potreba častejšieho prestupu!

Poznatky

- narástol počet prepravovaných cestujúcich

- chcú sa zapojiť ďalšie obce

- viac ľudí z Brna ide cez víkend na vidiek

- nespokojnosť len s nutnosťou väčšieho počtu prestupov

Aké boli najväčšie úskalia pri zavádzaní IDS:

- nájsť kľúč pre prerozdelenie tržieb z cestovného pre jednotlivých prepravcov

- určiť štandard dopravnej obsluhy pre jednotlivé obce

Zavedenie tohto systému im trvalo rok a pol. No a dôležitý údaj pre kolegov starostov, o ktorých hovorím v úvode v súvislosti s príspevkom na MHD pre budúci rok je ten, že aj oni prispievajú 50,- Kč na obyvateľa a rok. V podmienkach Hanisky by to teda bolo necelých 30-tisíc Sk ročne oproti 291-tisíc. Sk, ktoré na nás čakajú. K tomu komentár netreba.

Vráťme sa k úvodnej otázke, komu vlastne adresovať tento list. Útvarom štátnej správy, kde doprava patrí, alebo Prešovskému samosprávnemu kraju (PSK) súvisí to s regionálnym rozvojom? Na samosprávny kraj sme návrh na integrovaný dopravný systém z nášho združenia obcí dali ako jeden z návrhov na projekty po vzniku PSK. No odvtedy už prešlo hodne vyše roka a nič. Odbor reg. rozvoja PSK už zaznamenal asi štvornásobnú výmenu vedúceho, a tak ťažko čakať systémovosť v práci. Komu teda? Navrhujem adresovať ho občanovi tohto regiónu. Veď občan je aj každý funkcionár verejnej správy a konať vo veci môže ozaj každý. Máme dobrý zákon o obecnom zriadení a ten umožňuje každému občanovi osloviť svojho poslanca, starostu, primátora. Umožňuje mu zúčastniť sa zasadnutia obecného alebo mestského zastupiteľstva a tam to predniesť. Skoro každý zamestnaný občan je v odboroch a môže tlačiť na zamestnávateľa, aby aj on využil napr. zväz, v ktorom je členom a tlačil na potrebné inštitúcie, aby táto myšlienka ožila aj v okolí mesta Prešov a meste samotnom a lacnejšie cestoval do práce!

Pripúšťam, že aj starostovia nášho združenia môžu zvolať úvodné stretnutie kompetentných za ŽSR, MHD a SAD a odštartovať to celé, čo sa inde ukázalo ako prínos. Predsa však by sa prvý krok patrilo urobiť inštitúcii čo má na starosti reg. rozvoj. Očakávam, že sa k nám pripoja aj ostatné okolité obce a to pekne "po európsky" cez svoje združenia, lebo je to problém v tejto rovine a nie sólo obec a "mávanie s tričkom". Bolo by dobre, aby to vyvolalo užitočnú diskusiu v regióne, a keď by sme sa pre to rozhodli, tak nech je verejnosť priebežne informovaná ako kráčame k cieľu. Teda občan radový i občan funkcionár verejnej správy. Oslovujem Ťa, s návrhom, ako vniesť progres, systém a racionalizáciu do osobnej dopravy v regióne. Čo Ty na to?

Ladislav Jambrich, starosta obce Haniska a predseda komisie pre prípravu projektov ZO Ekotorysa (29 obcí - juh okresu Prešov)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  3. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  8. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  9. Darujte od srdca pre rozum
  10. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 357
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 118
  3. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 6 908
  4. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 6 652
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 446
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 4 875
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 740
  8. Darujte od srdca pre rozum 4 631
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 426
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 388

Neprehliadnite tiež

V kauze výbuchu plynu v Prešove obvinili ďalšie osoby

U troch už obvinených vyšetrovateľ zmenil právnu kvalifikáciu.

Ilustračné.

Video: Kukláči spacifikovali muža, ktorý nožmi ohrozoval záchranárov

S Trebišovčanom si nedokázal poradiť ani policajný vyjednávač.

Momentka zo zásahu.

Passat vyletel z cesty a prevrátil sa. Vodička zomrela

Polícia vyšetruje tragickú nehodu v okrese Bardejov.

Auto skončilo na streche.

Na východe nič nie je? Nórka a Rus nesúhlasia

Ingeborg z Nórska trvalo pol roka, kým si na Košice zvykla. Dnes ich miluje.

Košice

Hlavné správy zo Sme.sk

Vo veku 88 rokov zomrel legendárny hokejista Karol Fako

Je jednou z najvýraznejších postáv histórie slovenského hokeja.

Karol Fako (vľavo) v roku 2011 počas exhibičného zápasu.
Petra Vlhová v sobotnom zjazde v Crans Montane.
Stĺpček Petra Schutza

V pamäti zostane len kolaborácia so Smerom

Na takú kombináciu reálií by neprišla ani umelá inteligencia.

Peter Schutz

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop