dostali každá obec, kde premáva MHD a mesto Šariš, ktoré tiež využíva tieto služby.
V liste nám vedenie Dopravného podniku mesta Prešov oznamuje, že od budúceho roku dotácia na MHD od štátu nebude a rozpísalo nám na jednotlivé obce predpokladanú výšku ročného príspevku na úhradu výkonov vo verejnom záujme. Je to oproti doterajším číslam rádovo oveľa viac. Len pár príkladov Haniska 291-tisíc korún, Záborské 409-tisíc, M. Šariš 760-tisíc, Teriakovce 318-tisíc, Ruská Nová Ves 507-tisíc Sk atď. Pre naše obecné rozpočty je to pohroma. Odkrojí nám to poriadne z čiastky, ktorá nám "zvýši" po úhrade potrebného a je určená na investície. Je to zlá správa pre uvažované zveľaďovanie našich obcí.
No a teraz už konečne k hlavnému dôvodu, prečo tento list. Oblasť osobnej dopravy sa dá riešiť tzv. integrovaným systémom. V Čechách sa už zavádza skôr a u nás na Slovensku občas o tom počuť, a keď, tak skôr u jedného prevádzkovateľa. Pri rokovaniach v Dopravnom podniku (DP) mesta Prešov k upresňovaniu grafikonu, po skúsenostiach po posledných zmenách, prišla reč aj na tento progresívny systém organizovania osobnej dopravy. Vedenie DP rokovalo so zástupcami podobnej inštitúcie v Brne. Údaje z tohto rokovania poskytli aj nám, za čo im ďakujeme a posúďte sami výhodnosť tohto ich kroku.
Integrovaný dopravný systém juhomoravského kraja (IDS JMK) bol spustený od 1. 1. 2004. Cieľom vedenia IDS JMK bolo rozšírenie prepravných služieb pre cestujúcich za cenovo výhodnejších tarifných podmienok, pri nezvýšených nákladoch na dopravu.
Spôsob dosiahnutia cieľa:
- spolupráca, prepojenie jednotlivých dopravných systémov na obsluhovanom území.
Systém spolupráce, prepojenia jednotlivých dopráv vychádzal z predpokladov, že:
- nosný systém dopravy v meste Brno tvorí MHD
- v ostatných oblastiach je nosným systémom železničná doprava
- autobusová doprava zabezpečuje prepojenie obcí k jednotlivým nosným častiam dopravy to znamená, že z obcí priváža cestujúcich k železnici, respektíve k MHD
Nevyhnutné podmienky fungovania IDS JMK:
- jednotný tarifný a odbavovací systém
- zosúladené prepravné podmienky jednotlivých dopráv
- zosúladené cestovné poriadky jednotlivých dopráv v celej obsluhovanej oblasti
Do tohto systému je zapojené mesto Brno a 111 obcí (najvzdialenejšia je 50 km od stredu mesta), čo zahrňuje 555-tisíc obyvateľov. Umožňuje tiež zakúpenie časových predplatných lístkov na obdobie a rôzny počet pásiem.
Výhody pre cestujúcich dochádzajúcich do mesta Brna:
- väčší počet spojov (v niektorých obciach došlo až k zdvojnásobeniu)
- cenovo výhodné cestovné (za nižšie cestovné precestujú väčšie vzdialenosti, možnosť prestupov na jeden cestovný lístok)
- pravidelnosť odchodov počas celého dňa (taktová doprava aj na železnici, maximálny 120-minútový interval)
- možnosť zakúpenia časových predplatných lístkov
Nevýhody
- pri jednej ceste potreba častejšieho prestupu!
Poznatky
- narástol počet prepravovaných cestujúcich
- chcú sa zapojiť ďalšie obce
- viac ľudí z Brna ide cez víkend na vidiek
- nespokojnosť len s nutnosťou väčšieho počtu prestupov
Aké boli najväčšie úskalia pri zavádzaní IDS:
- nájsť kľúč pre prerozdelenie tržieb z cestovného pre jednotlivých prepravcov
- určiť štandard dopravnej obsluhy pre jednotlivé obce
Zavedenie tohto systému im trvalo rok a pol. No a dôležitý údaj pre kolegov starostov, o ktorých hovorím v úvode v súvislosti s príspevkom na MHD pre budúci rok je ten, že aj oni prispievajú 50,- Kč na obyvateľa a rok. V podmienkach Hanisky by to teda bolo necelých 30-tisíc Sk ročne oproti 291-tisíc. Sk, ktoré na nás čakajú. K tomu komentár netreba.
Vráťme sa k úvodnej otázke, komu vlastne adresovať tento list. Útvarom štátnej správy, kde doprava patrí, alebo Prešovskému samosprávnemu kraju (PSK) súvisí to s regionálnym rozvojom? Na samosprávny kraj sme návrh na integrovaný dopravný systém z nášho združenia obcí dali ako jeden z návrhov na projekty po vzniku PSK. No odvtedy už prešlo hodne vyše roka a nič. Odbor reg. rozvoja PSK už zaznamenal asi štvornásobnú výmenu vedúceho, a tak ťažko čakať systémovosť v práci. Komu teda? Navrhujem adresovať ho občanovi tohto regiónu. Veď občan je aj každý funkcionár verejnej správy a konať vo veci môže ozaj každý. Máme dobrý zákon o obecnom zriadení a ten umožňuje každému občanovi osloviť svojho poslanca, starostu, primátora. Umožňuje mu zúčastniť sa zasadnutia obecného alebo mestského zastupiteľstva a tam to predniesť. Skoro každý zamestnaný občan je v odboroch a môže tlačiť na zamestnávateľa, aby aj on využil napr. zväz, v ktorom je členom a tlačil na potrebné inštitúcie, aby táto myšlienka ožila aj v okolí mesta Prešov a meste samotnom a lacnejšie cestoval do práce!
Pripúšťam, že aj starostovia nášho združenia môžu zvolať úvodné stretnutie kompetentných za ŽSR, MHD a SAD a odštartovať to celé, čo sa inde ukázalo ako prínos. Predsa však by sa prvý krok patrilo urobiť inštitúcii čo má na starosti reg. rozvoj. Očakávam, že sa k nám pripoja aj ostatné okolité obce a to pekne "po európsky" cez svoje združenia, lebo je to problém v tejto rovine a nie sólo obec a "mávanie s tričkom". Bolo by dobre, aby to vyvolalo užitočnú diskusiu v regióne, a keď by sme sa pre to rozhodli, tak nech je verejnosť priebežne informovaná ako kráčame k cieľu. Teda občan radový i občan funkcionár verejnej správy. Oslovujem Ťa, s návrhom, ako vniesť progres, systém a racionalizáciu do osobnej dopravy v regióne. Čo Ty na to?
Ladislav Jambrich, starosta obce Haniska a predseda komisie pre prípravu projektov ZO Ekotorysa (29 obcí - juh okresu Prešov)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári