omladiny opätovne, a stále zisťovala - tiež aj skúmala - čo v nej drieme. A to nielen čo sa týka umenia, ale napríklad aj športového nadania či iných aktivít," vyznáva svoje pocity Peter Mihaľák - abiturent Súkromného gymnázia na Solivarskej ulici v Prešove, ktorý sa nebál dať svoju kožu na trh. Expozícia sa nachádza na treťom podlaží, v komornom prostredí neveľkej špeciálnej učebbne. Z nevšednej výstavy výtvarných prác so širokospektrálnou tematikou si študenti SG odniesli nezabudnuteľné zážitky.
Paradoxne, ale cieľavedomo, chce tento mladý muž s umeleckými ambíciami poukázať na skutočnosť, že aj stredoškolák, s ešte nenadobnuvším akademickým či umeleckým vzdelaním, môže svoju predstavu o umení pretaviť do filozofickej roviny.
Peter Mihaľák od malička naberal inšpiráciu v malebnej krajine chotára Šarišských Michalian v Sabinovskom okrese. Inklinuje k umeniu - ako celku. V základnej umeleckej škole v Sabinove absolvoval výtvarný odbor. Výrazné stopy v tomto smere zanechal v Petrovej duši tamojší pán učiteľ Šalko. Petra pán učiteľ viedol k nadobúdaniu zdravého sebavedomia. Okrem iného ho pedagogickým "kumštom" priviedol k elementárnym základom tvorivosti a vštepil mu návody k všetkým dostupným výtvarným technikám. Viedol ho k tomu, aby sa zamýšľal nad vlastnou tvorivosťou, aby ju v sebe postupne objavoval. Ako frekventant ĽŠU a neskôr prvák - gymnazista posielal svoje práce na súťaže v SR, neskôr i do Poľska a do Českej republiky. Adresy získaval na internetových stránkach, inokedy ho nasmerovali rodičia, ktorí svojich oboch synov všestranne podporujú. Peter skromne poznamenal, že sú z toho obdobia aj diplomy. Za svoj vzor a inšpiráciu, popri literatúre, považuje staršieho brata Michala, študenta architektúry.
V druhom i treťom ročníku gymnaziálnych štúdií nastala u nášho spolubesedníka "tvorivá pauza". Zaujal ho aktívny pohyb. Šport. Ako sám hovorí: "Odrazu v mojom vnútri nastal akýsi prelom. Od umenia - k športovaniu. Konkrétne k bežeckým disciplínam. Najprv to boli krátke, neskôr stredné trate, až po polmaratón. V ostatnom ročníku polmaratónu v rámci MMM v Košiciach som zo 650 účastníkov obsadil 227. miesto. Novou métou pre mňa bude maratónska trať." Nezaprie však v sebe ´rozorvanú umeleckú dušu´. "Som vďačný zriaďovateľke súkromného gymnázia PhDr. A. Šindleryovej a riaditeľovi našej školy Mgr. J. Valaštiakovi, že môžem vo forme výstavy prezentovať prierez môjho výtvarníckeho vývoja."
Výstavka má mysliteľský podtext s chronológiou vývoja mladého autora. Návštevníka oslovuje autorskou genézou zafixovanou v dvanástich na seba nadväzujúcich výtvarne spracovaných úvahách. Dajme však slovo autorovi.
"Prvý súbor kresieb pochádza z obdobia, keď som mal 10 rokov. Už vtedy som bol fascinovaný karikatúrou v umení. Nasledujúce dva obrazy predstavujú filozofické dielo, ktoré ponímam ako prelom medzi farebným a čiernobielym svetom výtvarného umenia. Taliansky architekt renesančného obdobia - Bruneleschi poukázal na prelom výtvarnej a architektonickej stránky umenia. Nasledujúcim súborom kresieb na jednom podklade chcem upriamiť pozornosť na významnú časť vystihnutia reality vo výtvarnom umení v intenciách ponímania výrazov Svetlo a tieň. V umení vzniká veľa diel náhodne, prostredníctvom ceruzy a pastelov, preto chcem poukázať na deštruktivisticky zobrazené dielo. Nasledujú ukážky z architektúry, ktorá je matkou umení. Napríklad architekt pokrčí papier, položí na stôl a zo vzniknutého imaginárneho telesa berie inšpiráciu pre projekt. Výrazne ma ovplyvňuje aj Michelangelo Amerisi - Caravaggio. Gigant, ktorý vari nepotrebuje komentár. Významná súčasť výučby na umeleckej škole je busta, ponímaná ako výtvarná skratka," zamýšľa sa P. Mihaľák, ktorý symbolicky, akoby v jesennom mesiaci po lete prešiel pri inštalácii nasledujúcej časti výstavy do pochmúrnej až pesimistickej nálady, podľa diela ďalšieho z gigantov geniálneho štetca menom Rembrandt van Rijn.
Jedna z jeho reprodukcií vznikla na konci 1. ročníka na gymnáziu, kedy sa u Petra schyľovalo ku tvorivej kresliarskej pauze. "S adekvátnym technickým vývojom na prelome storočí mi neunikol priemyselný dizajn," pokračuje budúci maturant. "Precítil som ho v stvárnení dynamizmu áut a motoriek. S dynamizmom môžeme spájať iba dve posledné storočia. Na reprodukcii uhrančivého Leonarda da Vinci chcem aj poukázať, že dnešné umenie je veľmi späté s komerčnosťou. Finále môjho snaženia graduje v smere hodinových ručičiek. Táto idea súvisí s filozofiou inštalácie. Vždy a všade možno obdivovať aj keď len vernú reprodukciu sochy Dávida. Toto dielo považujem za míľnik sochárstva," uzatvára svoj výklad Peter Mihaľák.
Autor: Michal MODRÁK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári