informačný kiosk, ktorý na pôde mestského úradu vranovskej verejnosti sprístupnili pred dvomi týždňami v piatok. Podľa primátora Tomáša Leša je Vranov nad Topľou so svojim kioskom jedným z mála miest na Slovensku, ktoré sa týmto zariadením môžu popýšiť. "Je to naplnenie zákona o slobodnom prístupe k informáciám zo strany mesta," zdôraznil.
Do konca apríla po celom Vranove pribudnú uličné tabule a navigačné tabuľky. Do informačného systému zakomponovali aj mapové systémy a rotačný valec, ktorý bude informovať o dianí v meste, patria do neho aj informačné skrinky.
Informačný kiosk pre Vranov zadarmo na desať rokov pripravila spoločnosť SYS ARD, z českého Vsetína. Zariadenie komunikuje v 20-tich európskych jazykoch a turečtine. Občania z neho môžu posielať aj prijímať elektronické správy mestu, aj svojim príbuzným a známym. Zabudovanú má aj kameru, ktorá zabezpečí kontakt Vranovčanov so svetom v audiovizuálnej forme. "Doteraz mal občan bariéry, aby prišiel povedať, čo ho v meste trápi, zaujíma. Kiosk je novým komunikačným prostriedkom," tvrdí vedúca organizačno-správneho odboru MsÚ Gabriela Brandobúrová, ktorá má podľa primátora na realizácii projektu osobný podiel.
Občan sa prostredníctvom kiosku môže mestu vyžalovať bez problémového kontaktu tvárou v tvár. Mesto cez zariadenie od občana očakáva sťažnosti a pripomienky, ponúka všetky informácie, na ktoré má Vranovčan zo zákona nárok. Kiosk je prostriedok na prieskum verejnej mienky občanov mesta a na mnoho iných skutočností. Občania v ňom nájdu aj programy kultúrno-spoločenských akcií, možnosti turistického a rekreačného využitia mesta a jeho okolia. V kiosku nechýba ani priestor na prezentáciu podnikateľských aktivít mesta. Radnica chce prostredníctvom kiosku napomáhať rozvoju výroby a služieb a tým aj zamestananosti v meste.
Garantom funkčnosti kiosku je spoločnosť SYS ARD, ktorá na báze svojho informačného systému spája štáty Európskej únie. Na Slovensku majú svoj kiosk v dvadsiatich mestách. Ide o slovenský výrobok. "Máme obrovskú radosť z toho, že práve na Slovensku sme dosiahli úroveň absolútnej svetovej špičky. Kiosk dokáže všetko, čo najmodernejší počítač," informoval nás generálny riaditeľ spoločnosti SYS ARD František Katolický.
Kiosk zatiaľ s radnicou nekomunikuje, správy pre mesto končia v "čiernej diere"
Vranovskú radnicu sme oslovili aj po týždni od inštalácie zariadenia v jej vestibule. Vedúca organizačno-správneho odboru Gabriela Brandobúrová sa nám posťažovala že podnety, odkazy a pripomienky týkajúce sa práce mestského úradu zatiaľ čítať nemôžu. Tipy od občana končia na adrese, ku ktorej mesto nemá prístup. "Pracujeme na tom, aby spoločnosť, ktorá nám systém zabezpečila túto technickú závadu čím skôr odstránila," povedala nám.
Ostatné funkcie informačného zariadenia po týždni skúšobnej prevádzky fungujú. Bezproblémovo sa k občanovi správa aj kamera, ktorá umožňuje audiovizualizáciu komunikujúceho. Pri kiosku sa podľa vedúcej Brandobúrovej striedajú občania všetkých vekových kategórií. "Chodia študenti aj dôchodcovia," tvrdí.
Keďže správy pre mesto Vranov skončili zatiaľ v "čiernej diere" nevedela nám povedať, čo občania od mesta prostredníctvom kiosku žiadajú. Zatiaľ neprístupné žiadosti, podnety a tipy na radnici spracujú a vyhodnotia, keď správca sprístupní elektronickú podateľňu aj pre mesto. Gabriela Brandobúrová verí, že to bude čo najskôr.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári