tváre zosnulého. Aj prvé kresťanské ikony majú pôvod v kulte zosnulých. Ikona sa stala reprezentatívnym obrazom božstva svätých.
Na územie severovýchodného Slovenska sa dostala v období kolonizácie Karpát na valašskom práve. Tvorili tu výzdobu malebných drevených kostolíkov, najmä ako súčasť ikonostasu, ale aj ako samotné ikony. Z výtvarného hľadiska ich možno zaradiť do záverečnej fázy pobyzantského manierizmu. Takto je charakterizovaná preduchovnelosťou postáv a z formálnej stránky manieristickou štylizáciou ornamentálne zvlnenej drapérie rúk. Sú to najmä ikony zaniknutého dreveného kostolíka v obci Rovné v okrese Bradejov, ktoré sú momentálne uložené v Šarišskom múzeu.
Ikony v drevenom kostolíku v obci Uličské Krivé, predstavujú najvzácnejšie ikonopisecké pamiatky zo 16. storočia na pôvodnom mieste, teda v teréne. Sú to ikony Kristus učiteľ, sv. Mikuláš a Ikona s klejmou so žánrovými výjavmi po stranách, sv. Michal archanjel a ďalšie.
Maľbu ikon v haličskokarpatskej oblasti v 17. storočí ovplyvnili viaceré skutočnosti. Začiatkom storočia sa kolonisti Karpát natrvalo usadili a svoje drevené kostolíky vybavovali ikonami a ikonostasmi. Keďže pôvodní ikonopisci vymreli, začali ich maľovať domáci maliari. Títo nevedeli už precítiť a vyjadriť hĺbku obsahu ikony, ani neovládali pôvodnú ikonopiseckú techniku. V ich "vraštatoch" vznikali už len regionálne metamorfózy pôvodných predlôh. Obsahovú zložku ovplyvnila únia s Rímom v Uhorsku v roku 1646.
Zo začiatku 18.storočia sú už známi maliari, ktorí na východnom Slovensku maľovali obrazy pre katolícke kostoly, ale aj ikony a ikonostasy pre gréckokatolícke kostoly. Boli to Mikuláš a Andrej Gajeckí, J. Toroňský a iní. Na vývoj maliarstva pre kostoly východného obradu malo vplyv aj zriadenie gréckokatolíckeho biskupstva v roku 1812. Vtedy tu vzniklo vyše 90 ikonostasov a množstvo obrazov pre novovybudované kostoly. Ich obsahová zložka vychádza z gréckokatolíckeho unionizmu. Ani formálne výrazové prostriedky sa už neodlišujú od latinského manierizmu, v ktorom maľovali maliari pre kostoly západného obradu.
Hoci ikony nachádzajúce sa na východnom Slovensku pochádzajú z neskorších čias, pripomínajú prvý rozkvet kultúry na Veľkej Morave a teda aj na Slovensku. Historické skutočnosti naznačujú, že ich na Slovensko priniesli sv. Cyril a Metod. Ich hĺbku a neobyčajné výtvarné hodnoty obdivuje dnes celý kultúrny svet.
(krátené, prevzaté od Alexandra Frického, Pamiatky a múzeá 4/95)
Autor: ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári