známych Hyde parkov v Prešove, je teraz riaditeľom mimovládnej organizácie Centrum prvého kontaktu v Sabinove, ktorá zabezpečuje poradenstvo pre malých a stredných podnikateľov, nezamestnaných, tvorbu projektov regionálneho rozvoja a podobne.
Po voľbách v roku 1998 ho Demokratická strana nominovala do politickej funkcie zástupcu prednostu Okresného úradu v Sabinove. Mohol sa tak podieľať aj na spracovaní regionálneho operačného plánu okresu Sabinov, ktoré sa v minulosti robili totálne chaoticky. Plán sociálneho a ekonomického rozvoja podľa neho nebude dobrý, ak ho spracuje niekto mimo daného regiónu, bez zapojenia miestnych ľudí. "Ak si naplánujete do regiónu nejakú aktivitu a obyvatelia s ňou súhlasiť nebudú, tak je to zbytočný boj. Treba si ujasniť priority. Asi pred tromi rokmi sme sa v Prešove stretli s predstaviteľmi Európskej únie. Položili nám otázku: Povedzte nám, čo chcete robiť a my vám v tom pomôžeme. My sme sedeli, každý povedal, čo ho trápi. Jeden chcel školy, druhý cesty, tretí krajšie lesy... Boli sme ako chaotická skupina ľudí, ktorá chce peniaze, ale nevie presne povedať, čo za ne chce urobiť, aby to malo zmysel. A to nie je len problém regiónov, o čom svedčí trebárs spôsob schvaľovania a kvalita rozvojového plánu celého štátu... "
Ľ. Vaško sa zaoberá aj rómskou problematikou. "Vyrastal som v susedstve s kamarátom, ktorý o sebe sám hovoril - som Cigán. Nemali sme problém komunikovať. Kladiem základnú otázku - kto je vlastne Róm? Róm je člen nejakej etnickej skupiny. Národnosť či etnická príslušnosť však nehovorí o niekom, či je dobrý alebo zlý. Ak máme problém s ľuďmi, ktorí sú špinaví, nechcú pracovať, nestarajú sa o deti, nehovorme o národnostnej skupine, hovorme o ľuďoch, ktorí sú leniví a pomenujme si ich, dajme tomu, neprispôsobiví. Aký je rozdiel medzi Rómami v osadách a pánom Godlom, riaditeľom Gymnázia v Sabinove? On je tiež Róm, čiže mal by byť tiež tak riešený, ako tí v osadách? Ak sa takto veci postavia, nič sa nevyrieši."
Asi pre tromi rokmi bol ako zástupca prednostu s premiérom Mikulášom Dzurindom a zástupcami EÚ v osade v Jarovniciach. "Bolo mi veľmi smutno, keď občan Jarovníc, ktorý tam žije dlhé roky, v dobrej viere chcel vysvetliť problém oddelených škôl pre rómske a nerómske deti. Použil možno nevhodný príklad: Ta kradli deťom desiaty. Tí sa toho chytili a hovoria: Vidíte, akí ste rasisti. Oni sú chudáci hladní a vy ste ich ešte vyštvali, lebo neviete s nimi nažívať. Tých ľudí z obce nikto nerešpektuje, pokladajú ich za rasistov a pritom sú to najväčší odborníci na rómsku problematiku. Veď kto môže byť väčší odborník, ako babka, ktorá sedemdesiat rokov žije na hranici s rómskou osadou a pozná všetkých. Tak ako moja mama v Chminianskych Jakubovanoch. Poznala všetkých Rómov, do jedného."
Ako zástupcovi prednostu mu prišla raz pozvánka od nejakej mimovládnej organizácie so sídlom v Bratislave, ktorá urobila grantový projekt na vzájomné spoznávanie sa Rómov a "Nerómov". "Zavolal som do Bratislavy, že kde bude to školenie. Povedali mi: V Piešťanoch... Vravím, fajn. V Jarovniciach vám vybavíme voľný dom hneď na hraniciach s rómskou osadou a môžete trénovať spolužitie, koľko chcete. To ich nezaujímalo. Im išlo o to minúť peniaze, v Piešťanoch si pokecať, urobiť zápisnicu, prezenčku, vyhodnotiť to a tešiť sa, akí sme dobrí a do štatistiky dáme, že intenzívne riešime rómsky problém."
Zažil aj návštevu z Holandska v sabinovskom regióne. Jeden člen delegácie chcel vidieť, ako žijú Rómovia, tak ho Ľ. Vaško podvečer povozil popri osadách: "Poprezeral si to a začal mi vyčítať: Ako to, že slušne nebývajú, nepracujú? Trochu ma dopálil, tak som mu povedal: Vy Holanďania ste boli koloniálna veľmoc. Kde sú u vás Rómovia? Odpoveď: My nemáme Rómov. Pýtam sa: Tak čo ste s nim spravili? Kde sú všetci prisťahovalci z kolónií, čo robia? Vtedy si spomenul, že mali obyvateľov, čo robili neporiadok, tak ich vyviezli za mesto a nedali im trvalé bydlisko. Hovorím: Počúvate sa, čo vlastne vravíte? Zarazil sa a stíchol."
Aké vidí riešenie? "Sú rozličné metódy. Mohli by sa vytvoriť nejaké miesta, kde tí ľudia budú pod kontrolou vykonávať prácu, napríklad upratovanie okolo vlastných domov a nejaké iné činnosti za to, že sa nevedia včleniť do spoločnosti. Opakujem, nehovorím o Rómoch, ale o neprispôsobivých. Ak sa tak budem správať ja, prosím, nech som takým spôsobom označený oficiálnou inštitúciou na základe zákonom stanoveného pravidla."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári