Korzár logo Korzár Prešov

Obnovenie osobnej prepravy na železničnej trati Vranov - Trebišov je na spadnutie

V roku storočnice železničnej trate Vranov nad Topľou - Trebišov zrušili na nej osobnú prepravu. Ľudia nechápavo krútia hlavami - pred sto rokmi za

Rakúsko - Uhorska ekonomická si situácia vyžiadala jej vybudovanie a pred rokom na Slovensku opäť ekonomická situácia donútila zrušiť na nej osobnú prepravu? Pýtajú sa - to má byť storočný pokrok? Počuť hlasy: "Ohraďte východ, spravte z nás rezerváciu a budeme žiť z ruky do huby, tešiť sa, že Trnava sa rozmáha." Je osud osobnej prepravy na tejto železničnej trati definitívne spečatený?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odpoveď by na túto otázku malo dať pracovné stretnutie predstaviteľov Železničnej spoločnosti so zástupcami štátnej správy a samosprávy dotknutého regiónu naplánované na tento týždeň, ktoré by mohlo túto záležitosť posunúť ďalej. Nebude to totiž prvé stretnutie, na ktorom sa bude hovoriť o osude tejto železničnej trate. O možnosti obnovenia osobnej prepravy na nej sa hovorilo aj zhruba pred dvoma mesiacmi pri návšteve ministra dopravy Pavla Prokopoviča. Zástupcovia miestnej štátnej správy a samosprávy už rokovali o probléme s predstaviteľmi Železničnej spoločnosti a poslúžila tomu aj samotná oslava storočnice železničnej trate Vranov nad Topľou - Trebišov.

SkryťVypnúť reklamu

"Navrhli sme buď štyri páry vlakov alebo štyri vlaky, ktoré by ráno odviezli do práce zamestnancov, deti do školy a potom by ich priviezli. O takúto alternatívu bol záujem. Dohodli sme sa, že divízia osobnej prepravy urobí vyčíslenie nákladov na tieto štyri vlaky a že budeme mať záujem vo februárovom grafikone aspoň o nejakú skúšobnú prevádzku, ktorá by ukázala, že vysoké náklady na túto trať boli možno výsledkom nedôslednosti v jej prevádzkovaní. Lebo tie tržby, ktoré nám prezentovala Železničná spoločnosť, sa nám zdali príliš nízke. Aj oslava storočnice trate jednoznačne poukázala na to, že záujem občanov je," povedal nám prednosta Obvodného úradu vo Vranove nad Topľou Igor Pribula.

Táto železničná trať nevedie cez nejaký 'zapadákov', ale popri nej sa nachádza päť obcí, každá s okolo dvomi tisícami obyvateľov a medzi nimi mesto Sečovce. Takže osídlenie okolo tejto trate je slušné, má ju kto využívať.

SkryťVypnúť reklamu

Obyvateľom priľahlých obcí nejde do hlavy, prečo bolo nutné zrušiť osobnú prepravu na tejto lokálke, keď trať je "živá" aj teraz, premávajú po nej nákladné vlaky a tak či tak ju musí Železničná spoločnosť prevádzkovať so všetkým, čo k tomu patrí. Starosta obce Sačurov v okrese Vranov nad Topľou Ján Onuško sa nazdáva: "Neverím, že by sa tri - štyri spoje do toho nemohli vtlačiť." A s dávkou sarkazmu dodáva: "Prežiť sa dá aj bez toho, aby táto železnica fungovala. SAD-ka posilnila určité spoje v smere na Sečovce a Trebišov. V našej obci máme výhodu v tom, že sme medzi prvými zástavkami a tým pádom sa naši ľudia do autobusov pomestia. Či sa zmestia aj v ďalších obciach, to už neviem. Najmä v ranných spojoch sú ľudia namačkaní v autobusoch jeden na druhého. Najväčší problém majú ľudia, ktorí dochádzajú za prácou v sobotu a nedeľu a nemajú toľko spojov, alebo dokonca vôbec žiadne."

SkryťVypnúť reklamu

Nutnosť donúti prispôsobiť sa všetkému. Ľudia v obciach pri železničnej trati Vranov nad Topľou - Trebišov, keď nechcú hrať lotériu, či sa zmestia do autobusov alebo nie, sa dopravujú do práce vlastnými autami. Aby to vyšlo lacnejšie, dajú sa dokopy traja - štyria a striedajú sa pri ich využívaní. Nie vždy sa to dá. "Manžel mojej pracovníčky je železničiar. Viem, že ho najmä v sobotu a nedeľu vozia do Trebišova alebo po neho prichádzajú vlastným autom," poznamenal J. Onuško.

Decembrová oslava storočnice tejto železničnej trate vyznela slávnostne, pomaly ako keby ju otvárali a ľudia od jej sprevádzkovania očakávali hospodársky rozvoj regiónu. Po trati vypravili nostalgický, spomienkový osobný vlak ťahaný parným rušňom. Prišli významné osobnosti politického a hospodárskeho života, starí železničiari - pamätníci, v každej obci boli masy ľudí, vyhrávali kapely. Jednoduché s obnovením na nej osobnej prepravy to však nebude.

"Som presvedčený, že bude musieť participovať čiastočne aj samospráva a bolo by dobre, keby sa našli aj podnikatelia, ktorí budú ochotní podporiť túto prepravu. Tá bola silne prezentovaná napríklad zo strany firmy Seso. Jej majiteľ je nadšenec v tomto riešení a verím, že aj ostatní, ktorí majú záujem, aby to fungovalo, nájdu určitú formu nejakej participácie. Ale nie som optimista v tom smere, že to bude čisto len záležitosť Železničnej spoločnosti," vyjadril sa I. Pribula.

Samospráva, aspoň podľa vyjadrenia starostu obce Sačurov J. Onuška, je ochotná sa finančne podieľať na prevádzkovaní osobnej železničnej prepravy na spomínanej trati. Napokon takto to funguje aj pri autobusovej doprave.

Ako sa k otázke participácie stavajú podnikatelia okresu Vranov nad Topľou? "Nijako. Je to osobná doprava, ktorá by mala slúžiť občanom," odpovedal jeden z vranovských podnikateľov. S reálnou podporou podnikateľov regiónu to teda nie je bohvieako ružové. Niektorí z nich sú ochotní pomôcť pri nadväzovaní kontaktov z kompetentnými činiteľmi a konkrétne rokovania už nechávajú na miestnej štátnej správe a samospráve.

Problémom je aj železničná tarifa na jeden kilometer trate. "Oni ju vyrátavajú v Bratislave. Tú treba účtovať tak: táto trať sa využíva teraz len na nákladnú dopravu. Réžia je tam vysoká. Keď tam prebehne motorka, tak nie že na ňu rozpíšu túto réžiu. Trať musia udržiavať tak či tak - rampy zatvárať, výpravca tam musí byť, či prejde jeden vlak cez deň alebo desať. A oni túto réžiu počítajú aj na túto motorku," rozhorčoval sa podnikateľ.

I. Pribula však uviedol, že zo strany Železničnej spoločnosti bol daný prísľub na zníženie tarify pre osobnú prepravu: "Trať je na rovine, bez výškového prevýšenia a tým aj náklady na pohonné hmoty sú pomerne nízke. Najväčšiu časť nákladov tvorí tarifa za železničný kilometer."

Podstatným bude aj zosúladenie časového grafikonu s potrebami občanov. Školáci by len privítali, keby vlak prichádzal do Vranova nad Topľou o 7.30 hodine a nie ako predtým o 8.10 hodine. "Motorka musela byť zákonite prázdna. Grafikon musia postaviť obce a mestá a nie Železničná spoločnosť v Bratislave. To boli aj príčiny, prečo pozatvárali tie lokálky," poznamenal vranovský podnikateľ.

To už však hovoríme, ako keby o obnovení osobnej prepravy na železničnej trati Vranov nad Topľou - Trebišov bolo rozhodnuté. Pripomeňme len, že v susednom Maďarsku z 25 zrušených železničných tratí už obnovili 11. Dúfajme, že podobné prijateľné riešenie sa nájde aj na východe Slovenska.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 238
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 557
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 862
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 583
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 103
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 509
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 669
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 504
  1. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  3. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  4. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  5. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  6. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  7. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  8. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 680
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 766
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 429
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 9 919
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 643
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 871
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 837
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 6 223
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  3. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  4. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  5. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  6. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  7. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  8. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 680
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 766
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 429
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 9 919
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 643
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 871
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 837
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 6 223
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu