Kde bolo, tam bolo, za siedmimi horami a siedmimi dolinami v severovýchodnom cípe Slovenska, päťsto kilometrov od Bratislavy - bašty vzdelanosti,
František Pastirčák
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
kdesi za chrbtom vládcu ministerstva školstva, kde ani železničnú dopravu nechyrovať, rozprestiera sa mestečko Stropkov. V ňom stojí jedno gymnázium, ktoré spravuje múdra kráľovná navzdory osudu a zlej ekonomickej situácii. Chýr o jeho úspechoch a životaschopnosti sa rozniesol po celej krajine. Preto sa vládca rozhodol, že tam pošle svojich vyzvedačov...
Takto by sa dalo fantazírovať a vylepšovať slovenskú realitu v oblasti školstva, kde je úspešných škôl ako šafranu. Na tejto rozprávke je kus pravdy a vôbec sa nemusíme uchyľovať do sveta fantázie. Samozrejme, školstvo ako také má svoje veľké problémy, a tým pádom ho majú všetky školy na rôznych stupňoch vzdelávania. Rozhodujúcim sa javí postoj k daným problémom a snaha o ich riešenie. Nielen čakaním na "kráľovské" rozhodnutie, či šibnutie zázračného prútika, ale príslovečným pohnutím prsta na tom vlastnom piesočku.
Stropkov - "Má to zmysel investovať do výbavy učební počítačmi, keď vidím, čo všetko sa na to nabaľuje. Vy ste modelovým príkladom, na ktorý sa dá poukázať pri získavaní podpory tejto myšlienke v parlamente," povedal osobný tajomník ministra školstva Miroslav Tóth. Uplynulý štvrtok sa zúčastnil spolu s predstaviteľmi štátnej správy, samosprávy, ako aj zástupcami rodičov na otvorení dvoch medzinárodných projektov na Gymnáziu v Stropkove v rámci Európskeho dňa. Ten sa koná z iniciatívy ministerstva školstva a je súčasťou projektu Otvorená škola. Je to recept, ako by mali školy v dnešnej situácii prežiť. Otvoriť sa verejnosti a poskytnúť možnosti ďalšieho vzdelávnia a funkcie, ktorými disponujú, aj v mimovyučovacom čase na základe dopytu a ponuky.
Jedným z projektov, ktorý otvorili, je Cisco Networking Academy, čo znamená, že prostredníctvom internetu sa študenti dostanú do virtuálnej triedy s inštruktorom. Pracujú s certifikovaným materiálom, ktorý sa neustále obmieňa a dopĺňa. Táto forma štúdia vedie nielen k získavaniu informácií, ale aj osvojovaniu si praktických zručností.
"V každom prípade je to iný phľad na vzdelávanie. Neznamená to pasívne vnímanie informácií z monitora počítača, to je mylný pohľad na problematiku e-learningu- elektronického vzdelávanie. Tu ide o to aby moderné informačné technológie sprostredkovali informáciu študentovi komplexnejšie a hlavne, aby škola nevyvíjala vlastné materiály vzdelávania, ak už existujú a majú medzinárodné uznanie. Študenti sa môžu dostať k informáciám bez časového obmedzenia. V súčasnosti je opodstatnené už hovoriť o blended learningu - zmiešaného vzdelávania na základe všetkých možných spôsobov, tak ako to tvrdil Komenský," povedal konzultant a koordinátor Cisco na Slovensku František Jakab.
Tento systém môže škola zapracovať do vlastného vzdelávania, ale musí byť na to technicky vybavená. Projekt funguje na sponzorskej báze. Na Slovensku je doň zapojených štyridsaťšesť škôl. Príprava inštruktora na elektronickú výučbu trvá jeden rok a škola pripraví študenta na to, aby mohol ísť na certifikačné skúšky. "V zahraničných firmách zaoberajúcich sa informačnými technológiami, viac zaváži, ak študent vlastní certifikát, ako to, z ktorej školy je," konštatoval F. Jakab.
Druhým projektom, ktorý uviedli do života, je projekt Pitman Qualifications. Ide o medzinárodnú výučbu anglického jazyka. Na Slovensku existuje viac ako dvadsať akreditovaných centier. Stropkovské gymnázium je jednou z piatich škôl, kde sa tento projekt rozbehol.
"Päťstupňová jazyková skúška je zameraná na komunikáciu v situáciách z bežného života. Po jej úspešnom zvládnutí na základe otázok, ktoré sú zostavované v Londýne, môžu študenti získať medzinárodný certifikát," povedala reprezentantka projektu na Slovensku Ildikó Pathóová, ktorá odovzdala certifikáty prvým piatim úspešným študentom.
"Nebolo to vôbec ťažké. Pri skúške išlo o praktickú angličtinu zo života," povedal jeden z držiteľov certifikátu, štvrták Jaro Preksta, ktorý sa učí angličtinu už ôsmy rok.
A ako to všetko vníma riaditeľka gymnázia Bibiana Obrimčáková? "Myslím si, že sme pochopili, čo žiada doba od školstva. A to hlavne otvorenosť k verejnosti. V tomto držíme krok s vládnym projektom Otvorená škola. Vstupom do týchto dvoch medzinárodných projektov stúpne aj kredit školy a otvoria sa možnosti nielen pre študentov, ale aj pre širšiu mestskú komunitu. Po týchto skúsenostiach budeme schopní vstupovať do ďalších projektov. Čo sa týka úspešnosti organizácie druhého ročníka Európskeho dňa, osobne vítam túto myšlienku. Myslím si, že tento deň je vhodný na to, aby si mohli záujemcovia pozrieť, ako táto škola žije, čo robí a aké má výsledky. Nielen vo vyučovacom procese, ale aj mimo neho."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári