PREŠOV. Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) zakúpil dva midibusy, ktoré budú jazdiť v určených časoch na pravidelných linkách č. 12, 41 a 42. Zachádzať budú na miesta, kam predtým mestská hromadná doprava (MHD) nejazdila - na Starú Dúbravu, Pod Wilec Hôrku, k Borkútu a na Surdok.
Hagyari: Chceli sme vyjsť Prešovčanom v ústrety
"Hlavným dôvodom bolo vyjsť v ústrety starším ľuďom, tým, ktorí bývajú na menej dostupných miestach, kam sa veľký autobus nedostane. Jazdiť bude aj na miesta, kde veľký nie je dostatočne vyťažený. Takže by sa mala dosiahnuť aj úspora," uviedol Pavel Hagyari.
Primátor jazdu zvládol. "Bol som dva roky na vojne, takže som šoféroval aj vetriesku. Nemám problém. Jazdí sa na tom veľmi dobre," uviedol vodič, ktorý priznal, že mal rešpekt pred midibusom plnom ľudí. "Jazdil som pomaly a predpisovo," dodal.
Pavel Hagyari nezaprel ani zmysel pre humor, keď na margo svojho včerajšieho šoférovania žartom utrúsil: "Odmeny nie sú, kríza je, musíme si pomáhať... Nočné, sviatky, víkendy, to je moje..."
Cestujúci sa nezľakli
Jazda sa páčila aj cestujúcim. Niektorí nechápali, keď ich do vozidla na zastávke pozýval osobne riaditeľ DPMP a najmä primátor ako vodič. No nezľakli sa. Spokojný bol aj Prešovčan Peter Harčár: "Oceňujem snahu dopravného podniku, že zavádza midibusy do okrajových častí mesta, kde sú užšie cesty. Na týchto linkách cestuje málo pasažierov, takže kapacita postačuje. Prišiel som si to vyskúšať a je to bez problémov."
Janus: Bol to zámer
DPMP zakúpil dva midibusy. Podľa primátora by v priebehu roka mohli pribudnúť ďalšie dva, v prípade, že budú finančné prostriedky. "Je to aj marketingový zámer zo strany dopravného podniku, keďže sme vo štvrti, kde sa budujú nové domčeky a kde sa sťahujú mladé rodiny s deťmi. A práve deti by sme chceli naučiť voziť sa mestskou hromadnou dopravou," uviedol výkonný riaditeľ DPMP Peter Janus.
Medzi hlavné cieľové skupiny MHD patria aj vo svete práve tí, ktorí ešte nemajú vodičáky, resp. seniori. "Nákupom týchto autobusov sme podporili slovenských výrobcov, pretože nadstavbu na tieto vozidlá vyrába firma zo Spišskej Novej Vsi," doplnil Janus.
Cena midibusu - takmer stotisíc eur
Každý z midibusov stál 96 262 € (2,9 mil. Sk). Pre porovnanie, klasický 12-metrový autobus stojí vyše dvakrát toľko. Midibus má aj nižšie prevádzkové náklady. Odhaduje sa, že spotrebuje okolo 20 litrov nafty na sto kilometrov, kým pri klasickom autobuse je to 30 až 35 litrov, kĺbový "žerie" dokonca vyše 40 litrov na sto kilometrov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári