hej strane ignorujú voľby. Či sa podarí trend zvrátiť, o tom diskutovali zástupcovia médií a EP v Prešove.
PREŠOV. V prvých voľbách do EP na Slovensku pred piatimi rokmi neprišlo k urnám ani 17 percent slovenských voličov. "Je to najnižšie číslo nielen v tom roku, ale celkovo pri voľbách do europarlamentu," uviedol politológ Tomáš Koziak z Prešovskej univerzity, ktorý predpokladá, že tohoročné percento voličov by mohlo byť vyššie: "Neodvážim sa to číslo vysloviť, ale ak to opäť bude pod 20 percent, tak to bude dosť veľký trapas."
Za problém považuje Koziak aj to, že sa očakáva, že volebná kampaň sa ponesie v duchu národných tém. Poukázal tiež na to, že v iných krajinách sú eurovoľby spojené s inými voľbami, kým na Slovensku absolvujeme tento rok tri rozličné voľby (z toho dve dvojkolové).
Infokampaň bude všade rovnaká
"Napriek tomu, že sa zvyšujú právomoci Európskeho parlamentu, stále sa znižuje účasť na voľbách," povedal riaditeľ Informačnej kancelárie EP na Slovensku Róbert Hajšel. Európska únia spustila centrálnu informačnú kampaň, ktorá už je aj na Slovensku. Pod nevýrazné bilbórdy sa podpísala snaha únie o zhodu a kompromis. "Koľko len rôznych hádok bolo, že je v logu hviezda. Alebo prečo je zvolená modrá a žltá farba," poznamenal R. Hajšel a pokračoval: "Kampaň je rovnaká v celej Európe. Týka sa 10 tém, z ktorých si každá krajina môže vybrať štyri."
Všetky členské štáty si zvolili tému bezpečnosti, v SR je to ďalej energetika, ochrana spotrebiteľa a potravinová bezpečnosť a rozpočet. Pripravené sú aj (provokatívnejšie) televízne spoty. EÚ za ich odvysielanie platiť nebude. Informačná kancelária EP sa zatiaľ dohodla, podľa slov jej riaditeľa, na ich odvysielaní so Slovenskou televíziou. Mobilizovať voličov majú aj rozhlasové spoty a choice-box (skrinka, ktorá bude stáť na námestí v Košiciach a kde ľudia môžu tlmočiť svoje odkazy). Forma informačnej kampane sa nerodila ľahko.
Slováci dôverujú, ale ignorujú
Slováci Európskemu parlamentu dôverujú, ale voliť nechodia. Prečo je to tak? "Ten nepomer je šokujúci," potvrdil politológ Tomáš Koziak, podľa ktorého na to neexistuje jednoznačná odpoveď, ale vplýva na to viacero faktorov. SR by podľa neho mohol pomôcť aj väčšinový volebný systém. Každopádne, tohoročné voľby ukážu, aký je trend. Podľa viacerých novinárov môže účasť klesnúť aj pod minulých 16,59 percenta, prieskumy zatiaľ vykazujú mierne zvýšenie.
NÁZORY
Majú problém zviditeľniť sa
Prešovský obvod má v Európskom parlamente dvoch zástupcov. Jána Hudackého a Milana Gaľu. Obaja patria k menej známym poslancom. Najznámejší sú Monika Flašíková-Beňová a Peter Šťastný, ktorí sa mediálne prezentujú inými témami než svojou poslaneckou činnosťou. "Nerád by som sa dostal do pozície, aby som nosil tričko s Marilyn Monroe," podotkol J. Hudacký a vážnejšie dodal: "Budem kritický k verejnoprávnym médiám. Aj menšie štáty majú vyslaných redaktorov v Bruseli. Mal som už interview na BBC, v maltskej televízii, na Euronews, ale v STV ešte nie. Aj z tohto prístupu vyplýva malý záujem o európske veci na Slovensku."
Milan Gaľa nevidí problém "zviditeľňovania" tragicky: "Byť hráčom v orchestri je možno aj výhoda. Lebo dirigenti i sólisti sa menia, ale hráči často ostávajú."
Čo hovorí prieskum?
- Prieskumu Eurobarometer, ktorý prebiehal od 20. januára do 13. februára 2009, sa zúčastnilo 27 218 respondentov z členských krajín EÚ, z toho 1 025 slovenských respondentov. Čo z eurobarometra vyplýva?
- Na Slovensku záujem o voľby oproti jeseni 2008 stúpol o 5 percent na celkových 39 percent.
- K voľbám sa s vysokou pravdepodobnosťou chystá 25 percent Slovákov a s určitosťou 16 percent (oproti minulému Eurobarometru nárast o jedno percento).
- Postoj kandidátov k vnútroštátnym otázkam za jedno z troch kritérií pri rozhodovaní v Európskych voľbách 2009 považuje 52 percent Slovákov.
- Podľa Slovákov by sa volebná kampaň pre Európske voľby 2009 mala zamerať na nezamestnanosť (72 percent), hospodársky rast (68 percent) a zabezpečenie dodávok energie (50 percent).
- Pokiaľ ide o informovanosť o termíne Európskych volieb Slovensko obsadilo tretiu priečku, keď oproti jeseni 2009 vzrástla informovanosť Slovákov o 16 percent na celkových 61 percent. Prvú priečku obsadilo Luxembursko (66 percent), druhú Malta (64 percent).
- Na Slovensku záujem o voľby oproti jeseni 2008 stúpol o 5 percent na celkových 39 percent.
frk
Ako sme volili minule
Prešovský obvod: 18,64 % účasť
Najviac hlasov: KDH 8 208, SDKÚ 7 248, Smer 4 170, HZDS 3 514
SR: 16,96 % účasť
Najviac hlasov: SDKÚ 119 954, HZDS 119 582, Smer 118 535, KDH 113 655
frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári