príbeh nám Martin Zbojan (rodák z Michaloviec, roku 1986 vyštudoval maľbu na Akadémii výtvarných umení v Prahe u prof. Součka a prof. Kolářa, od roku 2003 pôsobí na Pedagogickej fakulte PU v Prešove) svojou tvorbou ponúka?
Pokúša sa o prienik do hĺbok života. Tak či onak, stále nás vťahuje do sveta svojej vnútornej spovede. Prirodzene. Veď sa venuje filozofickým témam, obsahovo bohatým, s veľkou túžbou človeka a umelca - zaplniť prázdnotu niečím hodnotným. Obrazy prezentované na výstave, ktorú autor pomenoval podľa jedného zo svojich rovnomenných obrazov Tiene raja, namaľoval prostredníctom osobnej vízie. Motivicky touto víziou je raj. Nie však onen s mytológiou o párovom živote ženy a muža. Ani nie ten, ktorý poznáme v podobe vyhnania z raja aj s dôsledkami. Zbojan vníma symboliku raja ako stav sebarealizácie a vedomého pokoja. Teda bytostne. Dosiahnutie takéhoto stavu vyžaduje od umelca viac než len odriekanie, úporné úsilie či nekonečné hľadanie. Vyžaduje si osobný zápas a boj s tieňmi - v podobe neustálej autoreflexie a sebakritiky.
Je známe, že Zbojan trpezlivo kultivuje a rozvíja svoj autorský štýl. Svojou maľbou navodzuje svojrázny duchovný priestor. Je to priestor s obrazovým svetom, v ktorom sa odráža jeho individuálna mytológia. To, čím Zbojan navodzuje svoju duchovnú polohu, sú znaky, hlavne symbol a ikona. Napríklad ústredným motívom jedného z jeho obrazových cyklov, ktorému sa dlhodobo vážne venoval, je kameň (Kameň na snehu, olej, 2009; Zabudnuté kamene, olej, 2009; Horiace kamene, olej, 2009; Zatmenie kameňa, olej, 2009 a i.).
Ide o kameň na jednej strane ako nepatrnú anorganickú jednotlivosť hmoty, na strane druhej - vzaté hlbinnopsychologicky - ako významný symbol viery a pravdy, čohosi stabilného a pevného. Kameň symbolizuje tiež princípy stvorenia, aj človeka, neporušiteľnosti a nesmrteľnosti. Ba dokonca je symbolom samotného Boha, absolútna...
Zbojan hľadá svet pokoja a vyrovnanosti. Uzavretý svet intimity. Nachádza ho vo význame záhrady (tomuto námetu venoval cyklus troch olejomalieb vo formáte menších plátien Záhrada I, II, III, olej, 2009). Čo symbolizuje Zbojanova záhrada? Veľa. Možno viac ako samotný raj, keďže raj je iba ilúziou, nesplniteľnou túžbou, klamlivou predstavou, vidinou. Záhrada je pre tohto maliara protikladom prírody. Predstavuje kultúru. Usporiadanosť. Je symbolom duše. Je miestom, kde je ochraňovaný náš vnútorný život. Uprostred záhrady môže byť strom alebo prameň, čo predstavuje stred duše, kde sídli pokoj, vyrovnanosť, harmónia...
Zbojanov maliarsky vývin je spätý so symbolizáciou a mystifikujúcim stajomňovaním. So stále aktívnym postmoderným vedomím zhusťuje rôzne roviny času do významov a takto hľadá pevný bod. Jeho maľba je významovo viacvrstevná, má presvedčivú razanciu, ale tiež jemnosť. Tiene raja potvrdzujú, že v prípade Martina Zbojana nemáme do činenia s jednoduchou umeleckou či ľudskou bytosťou, ale s osobnosťou vnútorne jemne štrukturovanou a bohato diferencovanou.
Výstava v prešovskej galérii Per Spectrum potrvá do 28. mája.
Autor: Dr. Tibor Kočík
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári