klesol o 1,5 milióna osôb.
PREŠOV. V konečnom dôsledku sa to odrazí vo zvýšenej strate aj pre PSK. Podľa správy, ktorú poslancom na zastupiteľstve PSK predložil vedúci odboru dopravy Ján Dzurjuv, za spomínané obdobie sa nedoplatok PSK vyšplhal na takmer 477-tisíc eur (14, 3 milióna Sk).
Najvyššie straty v Humennom
Najväčší prepad zaznamenala spoločnosť SAD, a.s., Humenné, kde mali tržby nižšie oproti plánu o 293 430 eur ( 8,8 mil. Sk). Straty sú však aj v ostatných SAD. Dzurjuv preto poslancom navrhol upraviť frekvenciu menej rentabilných spojov, vymeniť časť vozového parku, čím by sa zvýšila kultúra cestovania a odbúrať nerentabilné spoje železníc. „Mali by sme so železničnými spoločnosťami prehodnotiť grafikon spojov, aby nešli autobusové aj železničné spoje súbežne," vysvetlil.
Hľadajú východiská
V rozprave poslanec Jozef Kužma (KDH, SDKÚ-DS) poznamenal, že dopravcovia chodia aj s poloprázdnymi autobusmi a PSK im refunduje straty. „Musíme sa k SAD aj starostom správať trhovo. Je tu kríza, straty budú narastať, ale súčasný stav už nie je o doprave vo verejnom záujme," zdôraznil Kužma. Podľa jeho slov jediným riešením je systém kombinovanej dopravy, teda, aby sa cestovalo na jednotný lístok na železnici aj autobusom.
Nezávislý poslanec Ján Gajdzík navrhol, aby PSK dotovalo zľavy v doprave len pre žiakov. Stanislav Kahanec (KDHJ, SDKÚ-DS) pripomenul, že on za zmluvy s dopravcami nehlasoval a podľa jeho názoru sa musí celý systém dopravnej obslužnosti zmeniť. Žiadny konkrétny návrh však nepredniesol.
"Definujeme ceny za kilometer, je to v našich rukách. Musíme prehodnotiť zmluvy a navrhnúť opatrenia, aby sme sa zmestili do rozpočtu," navrhol Pavol Tarcala (KDH, SDKÚ-DS).
Podpredseda PSK Milan Baran (KDH, SDKÚ-DS) dodal, že musia zohľadniť nezamestnanosť. „Možno ani tak neklesla, ľudia začali dochádzať do práce viac autami ako verejnou dopravou alebo je menej cestujúcich, ktorí platia plnú cenu," poznamenal.
Predseda Peter Chudík diskusiu uzavrel tým, že rok 2009 je po nových zmluvách s dopravcami skúšobný a aby mohli niečo meniť, potrebujú argumenty. Istým meradlom pre nich môže byť monitoring, ktorý pre nich robí istá spoločnosť za tisíc eur mesačne (30-tisíc Sk). Spoločnosť totiž inštalovala do autobusov pokladnice a z nich je možné získať údaje o počte prepravených osôb a cenách cestovných lístkov.
Predloženú správu napokon poslanci prijali aj s doplnkom uznesenia, ktorý navrhol Pavol Tarcala. Žiadal predložiť novú správu za prvý polrok 2009 aj s návrhmi na opatrenia.
Nový vozový park
Podľa Jána Dzurjuva bude PSK nakupovať nové autobusy formou verejnej zákazky. Ešte tento rok kúpia 40 autobusov, pričom až 30 z nich dostane SAD Poprad a po päť SAD Prešov a Humenné. Ďalšia verejná súťaž sa bude konať na jeseň. Tentoraz pôjde o menšie, 10-metrové autobusy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári