kou na Sídlisku III a hotovým úsekom cyklocesty z Veľkého Šariša.
PREŠOV. Do úplného dokončenia cyklochodníka medzi Prešovom a Veľkým Šarišom chýba ešte 550 metrov z prešovskej strany.
"Bolo by dobré, keby to už konečne prepojili. Veď tu chodí množstvo cyklistov, korčuliarov aj peších. Najmä počas víkendov je tu doslova nával. Ten nedokončený úsek sa po každom daždi zmení na zablatenú oráčinu, na ceste sú hlboké kaluže. Množstvo ľudí sa tu otočí, hoci by radi pokračovali smerom na strelnicu na 'Marakani' alebo až do Šariša," posťažoval sa nám Prešovčan Richard Stančák, ktorého sme na bicykli zastihli práve v úseku, kde blato siahalo miestami až po členky. "Cesta popod Bikoš bola vždy obľúbená, chodím sem s partiou už roky, stretávam veľa ľudí, aj rodinky s deťmi. Je to výborný priestor na aktívny oddych. Pred časom, keď upravili časť cyklochodníka zo Šariša, sme boli spokojní, ale nechápem, prečo to prepojenie trvá tak dlho."
Dostavba sa skomplikovala
S otázkou, čo brzdí dostavbu cyklochodníka, sme sa obrátili na prešovskú radnicu. "Pri začatí prác sa zistilo, že mesto Veľký Šariš nedostavalo 8 metrov na svojom katastrálnom území a navyše sa pri budovaní cesty od osi pôvodného projektu odchýlilo o 1 meter, čo znamená, že nie je možné pokračovať v budovaní cyklochodníka podľa pôvodného zámeru. Výstavba 550 ostávajúcich metrov, ktoré malo dostavať mesto Prešov, sa týmto skomplikovala. Prešov nemôže stavať na parcelách, ktoré patria Veľkému Šarišu a chce postupovať podľa pôvodného projektu. To znamená, vystavať cestu aj s obrubníkmi a rigolmi a tiež so zeleným pásom, oddeľujúcim pruh pre chodcov od jazdných pruhov, určených cyklistom," informovala hovorkyňa mesta Prešov Katarína Pirohová.
Svoju časť dokončí aj Prešov
Pred týždňom bolo stretnutie na prešovskej strane cyklotrasy s realizátorom stavby za účasti projektantov a zástupcov mestských úradov Prešova a Veľkého Šariša. Vyriešili vzájomné prepojenie oboch cyklotrás. Dĺžka nového cyklochodníka má byť 2,3 kilometra. V katastrálnom území Veľkého Šariša je už 1,8-kilometrová trasa hotová.
"V zmluve s dodávateľom stavby stojí, že cesta by mala byť hotová do konca júla. V auguste by tak mala už byť kompletne spriechodnená celá trasa medzi Prešovom a Veľkým Šarišom," uviedla K. Pirohová.
Súčasť veľkého projektu
Komunikácia by mala byť súčasťou veľkého projektu Karpatskej cyklistickej trasy. Do troch rokov sa počíta s prepojením až do Sabinova.
"S vedením Veľkého Šariša sme sa už na všetkom dohodli. Môžeme pokračovať v dostavbe aj po majetku, ktorý mu patrí. Náš cyklochodník je široký tri metre. Pás, ktorý oddeľuje cyklochodník od peších, má šírku pol metra a samotný chodník pre peších 1,5 metra," konkretizoval vedúci oddelenia investičnej výstavby z Odboru strategického rozvoja v Prešove Ľudovít Kohani. Stavebné práce na úseku v réžii mesta Prešov by mali stáť asi 165 969 eur (5 miliónov Sk).
Veľký Šariš chce rozšíriť rekreačné aktivity
Veľkošarišský úsek je už ukončený. "Pozemky máme právne uzavreté, všetko je v poriadku. Prešovčania síce tvrdili, že sme nedostavali pár metrov, ale už sme sa dohodli," potvrdil primátor mesta Veľký Šariš Róbert Oros (SDKÚ).
Nový cyklochodník v šarišskom úseku má dva pruhy pre cyklistov a korčuliarov, jeden pre peších. Jeho výstavba stála 331 939 eur (10 miliónov Sk). Veľký Šariš plánuje v budúcnosti okolo neho rozširovať rekreačné aktivity. "Nad strelnicou bude vjazd a výjazd z tunela rýchlostnej cesty R4. Bude tam vybudovaná obslužná komunikácia k portálu tunela a my zatiaľ nevieme, kadiaľ pôjde a aký záber územia si jeho výstavba vyžiada. Preto tam v najbližších dvoch, troch rokoch nebudeme nič robiť," povedal R. Oros.
Autám je prístup na cyklochodník od Veľkého Šariša zamedzený rampou, no tá je už zničená a autá naň v skutočnosti chodia. "Zamedzovať prístup automobilom na cyklotrasu budeme aj naďalej budovaním závor. Ak návštevníci strelnice majú problém prejsť pešo 800 metrov, nech si vybudujú sami parkovisko na druhej strane rieky a most. Mesto na to určite nebude vynakladať nemalé finančné prostriedky," oboznámil nás Oros.
Na cyklotrase plánujú ešte terénne úpravy, najmä v úseku, kde sa chodník zarezáva do prudkého svahu medzi horou Bikoš a riekou Torysa. "Zosuvom hliny a kameňov na cyklotrase pomáhajú 'stavebníci', ktorí si berú kameň - pieskovec na stavbu. Ak by rekreanti dokázali oznámiť Mestskému úradu vo Veľkom Šariši alebo polícii týchto 'stavebníkov', určite by vegetácia prerástla spomínané svahy, čím by sa zabránilo erózii," zdôraznil primátor Veľkého Šariša.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári