Pár metrov vzdušnou čiarou od letiska v Ražňanoch (okres Sabinov) spadlo v stredu večer ultraľahké lietadlo. V stroji značky Viper zahynul jeden člen posádky, druhý sa vážne zranil. Do nemocnice ho prepravili záchranári z leteckej služby. Tam v noci zomrel. Prípad vyšetrujú prešovskí policajti a vyšetrovatelia z leteckého úradu.
RAŽŇANY. Podľa očitých svedkov sa lietadlo dostalo do vývrtky a začalo rýchlo padať k zemi. Dopadlo na brucho do trávnatého porastu medzi letiskom a riekou Torysa. "Videl som zo záhrady, ako rotovalo okolo svojej osi a z veľkej výšky padalo. Vôbec nebolo naklonené ani na jednu stranu," povedal nám Jozef Karniš zo Sabinova.
Zranený zomrel v nemocnici
K miestu nešťastia sa záchranári dostávali komplikovane. Museli ich navigovať miestni. Hasiči po príchode našli jedného z členov posádky mimo lietadla. Dostal sa z neho sám, odplazil sa pár metrov. Bol zranený, záchranári ho museli oživovať. Pre ťažké zranenia privolali leteckú záchrannú službu a tá ho helikoptérou transportovala do nemocnice.
"Na mieste zasahovali dve posádky rýchlej lekárskej pomoci zo Sabinova a z Lipian. U zraneného pacienta bolo podozrenie na početné zlomeniny, poranenia vnútrobrušných orgánov a vnútorné krvácanie. Vzhľadom na jeho vážny stav bola privolaná letecká záchranná služba, ktorá zabezpečila transport do nemocnice," informovala nás hovorkyňa záchrannej služby Falck Jana Hejjová.
Druhý zo spadnutého lietadla bol mŕtvy. "Utrpel devastačné poranenia hlavy nezlučiteľné so životom," dodala Hejjová.
Transportovaného pilota prijali v prešovskej nemocnici. "Lekári ho hospitalizovali na oddelení ARO so združenými poraneniami hrudníka, brucha a končatín. Napriek urgentnému operačnému výkonu medzi druhou a štvrtou hodinou ráno sa ho nepodarilo zachrániť. Po prevoze z operačnej sály späť na oddelenie pacient zomrel," povedala hovorkyňa nemocnice Drahoslava Skopárová. Bližšie príčiny smrti určí pitva.
Boli skúsení piloti
Dvojica patrila medzi skúsených pilotov. Slobodný, šesťdesiattriročný Ján G. z Veľkého Šariša (okres Prešov) prišiel o život pri svojej srdcovej záležitosti, ktorou bolo lietanie. "Na letisku bol vždy, v piatok, vo sviatok. Bol veľmi skúsený pilot. Aj moje tri deti, ktoré už majú okolo päťdesiatky, učil lietať. Och, Jaňu, Jaňu..." vzlykala pani Margita z neďalekých Orkucian.
Aj druhý člen posádky mal bohaté skúsenosti s pilotovaním. Róbert T. z Humenného bol navyše profesionálnym letcom a pracoval ako vojak na prešovskej vojenskej leteckej základni. Bol ženatý, zostali po ňom dve malé deti.
Mali padáky
Letecký stroj mal podľa jeho výrobcu nalietaných 400 hodín. "Pristáť sa týmto lietadlom bez motora dá bez problémov," uviedol Daniel Tomko. K príčine nehody sa vyjadriť nevedel. "Je to nešťastie, ktoré sa stáva aj na cestách," dodal.
Podľa vyjadrení niektorých letcov spomínané typy ultraľahkých lietadiel sú vybavené padákmi. Nemontujú sa však do všetkých strojov, sú na objednávku. Tento ho nemal. Muži však vraj mali so sebou padáky. Prečo ich nepoužili, nevedno. Vo vzduchu vraj skúšali vývrtky. Tie sa ale musia ukončiť ešte vo výške najmenej 500 metrov nad zemou. V tomto prípade sa to zrejme nepodarilo. Tento typ lietadiel môžu riadiť obaja piloti. Veliteľom posádky je však ten, ktorý sedí naľavo. Tým bol mladší z mužov.
Či nastala chyba v pilotovi, alebo je príčinou pádu technická chyba stroja, zistia experti z leteckej inšpekcie. "Vyšetrovanie sa len začalo, môže trvať aj pol roka," konštatoval Milan Cibák zo Slovenskej federácie ultraľahkého lietania. Prípad vyšetrujú aj prešovskí policajti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári