PREŠOV. V konečnom dôsledku sa to odrazí vo zvýšenej strate aj pre PSK. Podľa vedúceho odboru dopravy na Úrade PSK Jána Dzurjuva nedoplatok je teraz vo výške 477-tisíc eur (14,3 milióna Sk). Názory na dôvody sa síce rôznia, ale dopravcovia argumentujú tým, že v dôsledku hospodárskej krízy sa zvýšila nezamestnanosť v kraji a tým klesol aj počet cestujúcich.
Poloprázdne autobusy
Na názor, či aj oni pociťujú pokles cestujúcich, sme sa opýtali ľudí na prešovskej autobusovej stanici. „Ja som dôchodca a do mesta chodievam len za lekármi, ale všimol som si, že je v autobusoch menej ľudí. Do Prešova som prišiel o ôsmej ráno, u lekára som bol skoro do obeda a teraz musím čakať dve hodiny na spoj domov. Je to únavné," povedal nám 73-ročný Anton z Ovčieho (okres Prešov). Poznamenal ešte, že z ich dediny chodievajú chlapi do práce aj taxíkmi. Vraj sa radšej zložia na taxislužbu len preto, že spoje nevyhovujú začiatku ich pracovného času.
Pani Anna z Pavloviec v okrese Vranov zase tvrdila, že počas školského roku je autobus v smere z Pavloviec do Prešova preplnený, len v lete je poloprázdny. „Keď ešte žil môj manžel, tak sme dochádzali autom, ale teraz musím cestovať prímestskou dopravou. Nie je to vždy príjemné," dodala. Rodáčka z Víťaza (okres Prešov) pricestovala na návštevu príbuzných z Michaloviec. Ako nám povedala, išla spojom o 11.00 hod. a v Prešove vystúpili z autobusu traja ľudia. Tiež sa čudovala, ako je to možné.
Kde sa skrýva pravý dôvod?
Faktom však je, že dotácie na dopravu vo verejnom záujme, ktoré uhrádza dopravcom PSK, sa týkajú predovšetkým zliav pre žiakov, študentov a dôchodcov a tí nemajú s krízou nič spoločné. Viaceré rodiny dopravu zvažovali podľa svojich finančných možností. Zdá sa, že to bola ľahká matematika.
Napríklad z Veľkého Slivníka do Prešova, čo je asi 22 kilometrov, by cestovné pre rodičov a dve školopovinné deti stálo 10,46 eura (316 Sk) denne, vrátane nákladov na mestskú hromadnú dopravu. Cesta autom ich však denne stojí 3,32 eura (100 Sk.) Trasa Jarovnice - Prešov je o síce 4 kilometre kratšia, ale finančné náklady sú rovnaké. Nehovoriac o tom, že cesta trvá zhruba 40 minút, ale podvečer, keď ide spoj, ktorý má zachádzky aj do iných obcí, cesta trvá aj 1 hodinu a 15 minút.
Cestovať za kultúrou či nákupmi do mesta je pre nich takmer nemožné, lebo víkendové spoje sú veľmi obmedzené. Keď si títo ľudia spočítali časové obmedzenia a finančné náklady, výsledkom bolo rozhodnutie kúpiť si auto. Niektoré rodiny ich majú dokonca niekoľko a pritom nejde o luxus. Stačí, ak pracujú v rôznych mestách a nemôžu sa navzájom zvážať.
Problém sa netýka len vzdialených obcí, ale aj tých, ktoré sú blízko Prešova, prípadne prímestských štvrtí. Ide napríklad aj o osadu Severná pri Vyšnej Šebastovej, vzdialenej od mesta len 7 kilometrov. Ranný spoj ide len do Nižnej Šebastovej a potom musia prestúpiť na spoj MHD. Z Prešova sa už musia vracať cez obec Podhradík a denné náklady na cestovanie sa tak pohybujú okolo 1,73 eura (52 Sk).
Investície do nových autobusov
Dlhodobá zmluva s dopravcami pritom počíta aj s výraznou obnovou zastaraného vozidlového parku. V nasledujúcich ôsmich rokoch by mali spoločnosti SAD Poprad, SAD Prešov, SAD Humenné a BUS Karpaty Stará Ľubovňa kúpiť 400 nových autobusov. Podľa Dzurjuva svoju časť záväzku už splnila humenská SAD, keď v máji kúpila 14 autobusov. Rovnaký počet nových vozidiel uviedla do prevádzky koncom júna aj popradská SAD. Ďalších 40 nových 12-metrových autobusov doplní prímestskú dopravu v kraji do konca tohto roka. Verejnosť síce oceňuje, že sa obnoví vozový park a tým aj bezpečnosť cestujúcich. Ak bude takýto trend pokračovať, je otázne, či budú mať komu dopravcovia poskytovať svoje kvalitnejšie služby.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári