PREŠOV. Priechody pre chodcov v Prešove sú v noci bezpečnejšie. Zebry na kritických miestach sú osvetlené, zvyšuje sa tak viditeľnosť. "Je to v rámci projektu Bezpečné mesto. Týmto spôsobom sa zvýši bezpečnosť chodcov o 50 metrov," uviedol primátor Pavel Hagyari, ktorý si na túto tému aj zavtipkoval: "Prešov je dnes osvietený, aj vy ste osvietení, aj ja som osvietený pán primátor."
Už vážne dodal, že dvadsiatimi novými osvetlenými priechodmi na kritických úsekoch sa výrazne zvýšila bezpečnosť ľudí. "Tento projekt sme riešili v rámci úspor. Stál asi 80-tisíc eur. Mesto to nestálo peniaze navyše, lebo ide o prostriedky ušetrené spoločnosťou O.S.V.O. Comp, ktorá je správcom verejného osvetlenia," povedal Hagyari.
Svetlá zaplatili z úspor
Primátorove slová potvrdil riaditeľ O.S.V.O. Compu Peter Bindas: "Neboli na to použité prostriedky navyše, ale tie, ktoré sme ušetrili v rámci hospodárenia s elektrickou energiou. Mesto Prešov ako prvé na Slovensku spustilo v roku 2006 diaľkové riadenie verejného osvetlenia a pripravilo celý rad úsporných opatrení, takže každý rok dosahujeme úsporu oproti plánovanej spotrebe. Úspora sa použije do zvyšovania bezpečnosti verejného osvetlenia." Aj v tomto roku ráta spoločnosť s úsporou.
Vybrali najkritickejšie úseky
Hlavou zásadou nových svetiel je vidieť a byť videný. "Celé je to založené na pozitívnom kontraste, keď nasvetľujeme chodca bielym svetlom, ktoré je veľmi kontrastné oproti žltému svetlu verejného osvetlenia," vysvetlil Bindas.
Ako boli vybrané jednotlivé priechody? "Úseky boli vybraté v úzkej spolupráci s dopravným inšpektorátom na základe výsledkov štatistík dopravných nehôd na jednotlivých priechodoch. Najpodstatnejšie je, že boli plošne rozložené po celom meste. Takéto priechody nájdete na Šváboch, na Sídlisku Sekčov, Sídlisku III i v centre mesta. Osvetlené boli aj najkritickejšie priechody pri školách a domovoch dôchodcov," povedal Peter Bindas. Podľa primátora sa pri výbere prihliadalo na počet chodcov, ktorí prechádzajú cez cestu a na šírku cesty.
Okrem toho pribudli aj nové madlá pre cyklistov a inline korčuliarov, aby mohli pred priechodom bezpečne zastaviť. "Tieto madlá sú na Bajkalskej, Mukačevskej, Levočskej a Obrancov mieru, teda tam, kde cyklisti a inline korčuliari prechádzajú," konštatoval primátor.
S nasvietelnými priechodmi sú zatiaľ dobré skúsenosti. Peter Bindas potvrdil, že na tých, ktoré už fungovali, sa za ten čas nestala dopravná nehoda s účasťou chodca. Pozitívne sú aj ohlasy dopravnej verejnosti na stránke spoločnosti.
Fakty
Verejné osvetlenie
- V Prešove funguje verejné osvetlenie na základe dynamického riadenia, ktoré funguje od roku 2006. "Celé mesto dnes spravuje riadiaca fotobunka, ktorá na základe svetlo-technických parametrov každý deň zapína a vypína verejné osvetlenie," povedal Peter Bindas zo spoločnosti O.S.V.O. Comp.
- Napríklad v utorok bolo oblačno, preto sa svetlá nezapli o 20.30, ako stanovuje časový harmonogram, ale už o 20.01 hod. Na druhej strane ráno, keď sa skôr brieždi, automaticky sa svetlá vypnú.
- "Projekt Bezpečné mesto sa nekončí. Na základe polročných výsledkov už dnes vieme, že aj v tomto roku dosiahneme úsporu, pretože sú to systematické kroky, ktoré prinášajú svoje ovocie a bude na zvážení mesta, ako tieto prostriedky investuje," dodal Bindas.
(frk)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári