Pri vyhlásení odpadového tendra sa Mestský úrad (MsÚ) v Prešove odvoláva na list z Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Na základe neho vypísalo mesto súťaž na komplexné zabezpečenie nakladania s odpadmi v Prešove na 10 rokov. Stanovisko ÚVO však nie je jednoznačné.
PREŠOV. Primátor Pavel Hagyari (nez.) tvrdí, že podľa vyjadrenia ÚVO mesto niekoľko rokov porušuje zákon o verejnom obstarávaní a hrozí mu pokuta. Aj prednosta MsÚ Jozef Višňovský hovorí, že mesto bolo povinné súťaž vypísať. Mestské zastupiteľstvo však jednomyseľne žiada zrušenie súťaže. Problémom je, že sa pre nesplnenie kritérií do nej nemôže zapojiť akciová spoločnosť Technické služby mesta Prešov, ktorej stopercentným vlastníkom je mesto Prešov.
Nevedia sa vyjadriť, či mesto porušilo zákon
V tejto súvislosti sme oslovili Úrad pre verejné obstarávanie. Chceli sme vedieť, či môže nakladanie s odpadmi robiť stopercentne mestská akciovka, alebo je potrebné, aby mesto vyhlásilo ešte raz novú súťaž na nakladanie s odpadom.
"Zákon o verejnom obstarávaní neupravuje zriaďovanie obchodných spoločností, k legitímnosti zriadenia sa z uvedených dôvodov nevieme vyjadriť," uviedla hovorkyňa ÚVO Helena Fialová.
Je potrebný pri súťaži tohto druhu aj súhlas zastupiteľstva? "Zákon o verejnom obstarávaní upravuje pravidlá a postupy, ktoré je pri zadávaní zákaziek povinný aplikovať verejný obstarávateľ a obstarávateľ. Verejný obstarávateľ na účely zákona o verejnom obstarávaní je podľa § 6 ods. 1 písm. b) zákona o verejnom obstarávaní obec. Znamená to, že obce a mestá sú v postavení verejného obstarávateľa podľa cit. ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní a pri zadávaní zákaziek sú povinné postupovať podľa tohto zákona. Za výber postupu, ako aj za celý proces zadávania zákazky je zodpovedný verejný obstarávateľ, v zastúpení štatutára mesta," konkretizovala H. Fialová.
Európsky súdny dvor: súťaž netreba
Tvrdenia vedenia mesta, že mesto bolo povinné súťaž vyhlásiť, môže vyvrátiť metodické usmernenie ÚVO z februára 2006. Poukázal naňho poslanec Juraj Hurný (SDKÚ). S podobným problémom sa vtedy na úrad obrátil primátor Spišskej Belej. V metodickom usmernení, podpísanom riaditeľkou odboru legislatívy a metodiky ÚVO Katarínou Brtáňovou sa uvádza: "Z rozhodnutia Európskeho súdneho dvora vo veci C-107/98 (Teckal) vyplýva, že verejný obstarávateľ nemusí bezpodmienečne postupovať podľa komunitárnych smerníc pre oblasť verejného obstarávania, ak zákazku zadáva spoločnosti, v ktorej má 100 % majetkovú účasť."
V odôvodnení svojho rozhodnutia Európsky súdny dvor uviedol, že verejný obstarávateľ môže splniť úlohy, ktoré mu boli zverené vo verejnom záujme tým, že využije svoje vlastné administratívne, technické a iné zdroje. Z toho vyplýva, že mesto pri zadávaní zákazky spoločnosti, v ktorej má stopercentnú účasť, nemusí postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní.
V Prešove sa verejné obstarávanie využíva. Technické služby nedostali zákazku na likvidáciu detských ihrísk, ktoré majú v správe. Cez verejnú súťaž ju dostala súkromná firma.
Aké majú byť kritériá
Zaujímalo nás, ako by mali byť nastavené kritériá pri verejnom obstarávaní takej nadlimitnej zákazky, akú vyhlásilo mesto Prešov na komplexné nakladanie s odpadmi.
Podľa hovorkyne ÚVO verejný obstarávateľ vyhodnocuje ponuky na základe kritérií. "Ak sa ponuky vyhodnocujú na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, verejný obstarávateľ určí jednotlivé kritériá súvisiace s predmetom zákazky, ktorými sú najmä cena, technické vyhotovenie, funkčné charakteristiky, environmentálne charakteristiky, prevádzkové náklady, efektívnosť prevádzkových nákladov, pozáručný servis a technická pomoc, lehota dodania tovaru. Verejný obstarávateľ určí aj pravidlá uplatnenia kritérií, ktoré musia byť nediskriminačné a musia podporovať čestnú hospodársku súťaž," vysvetlila H. Fialová.
Zdôraznila, že kritériá na vyhodnotenie ponúk si nemožno zamieňať s podmienkami účasti a s požiadavkami na finančné a ekonomické postavenie, resp. technickú alebo odbornú spôsobilosť uchádzača. "Rozsah požiadaviek, ktoré verejný obstarávateľ určí na preukázanie finančného a ekonomického postavenia a technickej alebo odbornej spôsobilosti, musí byť primeraný a musí súvisieť s predmetom zákazky."
Je súťaž vypísaná mestom korektná? "Ku korektnosti verejnej súťaže sa úrad nevie vyjadriť, nakoľko nedisponuje dokumentáciou z predmetnej zákazky. Úrad v rozsahu svojej pôsobnosti vykonáva dohľad nad verejným obstarávaním, v rámci ktorého uskutočňuje aj kontrolu postupu zadávania zákaziek po uzavretí zmluvy na základe podnetov fyzických osôb a právnických osôb," odpovedala hovorkyňa.
Opýtali sme sa jej, či ÚVO odporúča pri takomto tendri (na dobu 10 rokov) využitie elektronickej aukcie. "Elektronická aukcia netvorí vlastný, úplný a samostatný postup zadávania zákazky, je súčasťou postupu vyhodnotenia ponúk. Elektronickú aukciu je možné použiť len pri takých predmetoch zákazky, u ktorých je možné určiť ich presnú špecifikáciu a ich charakteristiky a hodnoty je možné vyjadriť číselne alebo percentuálne, čiže možno ich presne kvantifikovať," uviedla hovorkyňa.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári