ŠARIŠSKÉ MICHAĽANY. U mladej ženy Julky Stolárikovej zo Šarišských Michalian (Sabinov) sa objavili zdravotné problémy. Pre silné bolesti navštívila v sprievode manžela lekára v miestnom zdravotnom stredisku. Ten jej podal injekciu, po ktorej začala kolabovať. Uložil ju na ležadlo a snažil sa jej pomôcť.
"Nič nepomáhalo, preto lekár zavolal záchranárov. Medzitým som sa akosi prebrala, a keďže mal plnú čakáreň, podopierajúc manželom som si šla sadnúť do miestnosti sestier," vykreslila nám situáciu.
"Hrozil jej šok. Nemohol som riskovať život mladej ženy, matky. Nevzal by som si na svedomie, aby sa jej niečo stalo. Nikto nevie, kde sa začína šok a kde nastáva smrť," povedal nám lekár Štefan Mýtnik.
Ide o etický problém
Na miesto dorazila záchranárka. "Nezaujímala sa o pacientku alebo o dôvod, prečo som ich ako praktický lekár pre dospelých privolal. Medzi otvorenými dverami čakárne a ambulancie pred pacientmi čakajúcimi na ošetrenie mi začala nadávať a hádať sa. Doteraz mi nie je známy dôvod jej kriku," skonštatoval Š. Mýtnik. Dodal, že v tomto prípade nejde o otázku indikácie, ale etiky a je ochotný o tom diskutovať aj na fóre Svetovej zdravotníckej organizácie.
Slová lekára nám potvrdili aj oslovení pacienti. Správanie lekárky sa im zdalo prinajmenšom nemiestne.
Lekárka záchranárka sa nakoniec rozhodla pre transport pacientky do prešovskej nemocnice za účelom odborných vyšetrení. "S napichnutou infúziou, ktorú som si sama pridržiavala, ma nechala čakať v čakárni," dodala J. Stoláriková.
Hádku priznali, z chýb vinia lekára
Požiadali sme o stanovisko spoločnosť, ktorá prevádzkuje záchrannú službu a ktorá posádku rýchlej lekárskej služby (RLP) vyslala k tomuto prípadu do Š. Michalian.
Podľa hovorkyne spoločnosti Jany Héjjovej v tomto prípade skutočne došlo k výmene názorov medzi lekárom z obvodného zdravotného strediska a posádkou RLP. "Dôvodom boli nedostatky v zdravotnej starostlivosti poskytnutej ošetrujúcim lekárom - nezabezpečenie intravenóznej linky. V analogických prípadoch je nevyhnutnosťou a umožňuje podávanie liekov pacientovi, ak by došlo k zhoršeniu jeho zdravotného stavu. Navyše bola pacientka ponechaná bez lekárskeho dozoru, čím došlo k ohrozeniu jej zdravotného stavu, na čo lekára naša posádka RLP dôsledne upozornila," uviedla.
Podľa zdravotnej sestry, ktorá v spomínanej ambulancii pracuje už niekoľko rokov, je prax taká, že vnútrožilovo infúzie na stredisku nepodávajú. "Z pohľadu záchranárov bol ohrozený zdravotný stav pacientky, pretože jej pred ich príchodom nebola poskytnutá adekvátna zdravotná starostlivosť," dodala hovorkyňa. Ďalší postup a liečba pacientky podľa nej prebiehala štandardným spôsobom.
Fakty
Neboli ste spokojní so zdravotníkmi? Sťažujte sa!
Pacient má niekoľko možností, ak nie je spokojný s prácou zdravotníkov. Jednou z nich je sťažnosť adresovaná Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Grösslingova 5, 812 62 Bratislava. V nej konkrétne identifikujte udalosti. Nezabudnite na dátum, meno pacienta i lekára a opíšte situáciu. Úrad prípad preverí a určí, či ošetrenie bolo správne, alebo nesprávne.
Dozor nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom a zabezpečenie plnenia úloh uložených ministerstvom zdravotníctva týkajúcich sa zdravotníctva vykonáva aj Prešovský samosprávny kraj.
Obrátiť sa môžete aj na Lekársku komoru.
Ak sa vám nepozdáva postup záchranárov, sťažujte sa u ich nadriadených, prípadne na ministerstve zdravotníctva, ktoré dáva povolenie na činnosť strediskám záchrannej zdravotnej služby (ZDS) a priamo aj kontroluje všetky povinnosti a výkon zamestnancov ZDS.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári