Koncesná zmluva medzi mestom a spoločnosťou Vinci park Slovakia, s. r. o., Prešov vyvolala viacero nespokojných reakcií aj napriek niekoľkým dodatkom. Mimochodom, na dnešnom mestskom zastupiteľstve sa bude rokovať o štvrtom dodatku k zmluve.
PREŠOV. Opozícia neraz kritizovala spomínanú zmluvu a označila ju za nevýhodnú nielen pre mesto, ale aj pre obyvateľov. Poplatky vodiči platia, ale do mestskej kasy sa zatiaľ nedostal ani cent. Poslanci argumentujú, že napriek stále sa meniacim zmluvným podmienkam sa niekdajšie príjmy pre mesto úplne stratili. Od júna 2008, keď bola zmluva podpísaná, spoločnosť odviedla do mestskej pokladnice paušálny poplatok 4 150 eur len jediný raz a to v septembri 2009.
Tržby vraj nie sú o zarábaní
Riaditeľ prešovskej spoločnosti Vinci park Mário Grega oponoval, že ich spoločnosť uzavrela zmluvu s mestom na päť rokov, investovala do zriadenia automatov, vytvorenia parkovacích miest, technického vybavenia, do vozidla pre účely mestskej polície a samozrejme hradí prevádzku.
"Tržby rastú, ale tie majú slúžiť na ďalšiu reguláciu dopravy v meste a nie na zarábanie. Naša spoločnosť plánuje investovať do zlepšenia podmienok ďalšie prostriedky," oponoval Grega.
Pripomenul tiež, že obyvateľom mesta poskytli viaceré výhody. Zaradil medzi ne napríklad parkovanie v zelenom pásme na okraji mesta, kde sa za 24 hodín platí len 1 euro. Ide o lokality napríklad pri hlavnom mestskom cintoríne, na Pavlovičovom námestí a podobne. V oranžovej zóne môžu ľudia využiť kartu obyvateľa Prešova s istým kreditom, pričom táto karta ich oprávňuje parkovať prvú pol hodinu zdarma. Potom je tu ešte platenie parkovného cez SMS správy.
Faktom však je, že všetky tieto vymoženosti Prešovčania využívajú len minimálne. Vo všeobecnosti platí, že parkovanie v meste je za 1 euro na hodinu.
Vinci chce investovať
Radnica si je vedomá, že v širšej mestskej zóne aj v historickom centre je nutné vytvoriť ďalšie parkovacie miesta a znova počíta so spomínanou spoločnosťou.
"Chceme investovať do stavby úrovňových parkovísk a garáží s tým, že mesto zabezpečí pozemky, my investície a prevádzku a po piatich rokoch ich prevedieme na mesto za 1 euro," povedal o zámeroch Mário Grega.
Tie potvrdila aj vedúca správy mestského majetku Daniela Špačková. "Išlo by o lokality na Pavlovičovom námestí, na Vajanského a na Bašťovej ulici, ale aj v historickom centre, čím by sme získali ďalších 800 parkovacích miest. Jedinou podmienkou je, aby boli variabilné a dali sa v prípade potreby odstrániť, alebo rozšíriť," vysvetlila.
Parkovanie na sídliskách
Faktom však je, že toto riešenie nepomôže Prešovčanom bývajúcim na sídliskách, kde je situácia doslova katastrofálna. Parkovacích miest je málo a vozidiel stále viac. Vodiči sú nútení parkovať na chodníkoch, ihriskách či trávnatých plochách. Zaujímalo nás preto, či a ako bude riešiť mesto tento problém.
Podľa vedúcej oddelenia dopravy, energetiky a životného prostredia na prešovskej radnici Adriany Compeľovej, Prešovu chýba 40 percent parkovacích miest. Zatiaľ vytypovali 13 lokalít, kde by sa dali vybudovať úrovňové parkoviská a kompetentní oslovili sponzorov. "Popri spoločnosti Vinci park sme rokovali s ďalšími tromi, ktorí majú záujem o sídliská. Nateraz je to v štádiu rokovaní a prípravy štúdií. Novinkou je zatiaľ len to, že mesto kupuje asi 80 árov pozemkov na sídlisku Sekčov na parkovací dom," uviedla aktuálne informácie vedúca odboru správy mestského majetku Daniela Špačková.
Všetko však závisí od toho, či niektorý z investorov naozaj vstúpi do zmluvného vzťahu s mestom a či nájde dosť záujemcov ochotných platiť nájomné, alebo si parkovacie miesto kúpiť. Nebude totiž zadarmo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári