Škola, ktorej to myslí. Do takéhoto projektu sa zapojili všetci učitelia a ich žiaci zo Základnej školy na Hviezdoslavovej ulici v Lipanoch (okres Sabinov). Cieľom projektu bolo naučiť mladých ľudí samostatne sa učiť a myslieť. Hoci trval iba rok, učitelia sa inovatívnym spôsobom snažia učiť naďalej. A deti preto škola viac baví.
LIPANY. Zmeny vo vyučovaní. Upustenie od obyčajného memorovania. Podpora komunikácie a snaha naučiť mladých ľudí samostatne sa učiť a myslieť. Ale aj rozvinúť a rozšíriť pedagogické vedomosti a zručnosti učiteľov. Nové vyučovacie metódy podporujú u žiakov samostatné myslenie a osobnú zodpovednosť, utváranie vlastného názoru a schopnosť kreatívne riešiť problémy. Takéto učenie je pre deti zábavou a aj tým žiakom, ktorí sa neradi učili učivo naspamäť, sa zlepšili známky.
Radi sa zapájajú aj inak slabší žiaci
Vyučovanie v školách prebieha takým spôsobom, aby sa docielilo aktívne zapojenie sa žiaka do procesu učenia. Tak, aby dokázal informácie a podnety sám kriticky zhodnocovať. "Robili sme to cez trojfázový systém vyučovania – evokáciu, uvedomenie si významu a reflexiu," vysvetľuje Jana Straková zo spomínanej školy.
V prvej fáze si deti evokujú, čo už o danej téme vedia. Deti nečakajú na to, čo im učiteľ o téme povie, ale nechá ich rozmýšľať. Deti tak samy prídu na veľmi veľa vecí, ale učiteľ im do toho nesmie zasahovať. Môžu hovoriť aj nepravdy. Druhou fázou je rôzna forma štúdia k téme – text, prezentácia, výklad či film. "Vtedy prídu na to, čo vedeli dobre a čo zle," dodáva pedagogička.
Poslednou fázou je vypracovanie stručného záznamu o tom, čo sa deti naučili alebo čo si zmenili vo svojom názore. "Vždy je to tak, že pracujú všetci. Nikto nesedí a nenudí sa. Aj tí, ktorí boli na bežnej hodine slabší. Jednoducho, deti to baví. Je to úplne iné, ako na bežnej hodine," vysvetľuje J. Straková.
Podľa nej sa touto formou zlepšuje aj komunikácia detí. Lebo to, čo sa naučia a pochopia, prezentujú. Učiteľ má úlohu koordinátora, ktorý obhajuje svoje a deti musia oponovať a protirečiť, keď pedagóg povie niečo inak, ako to oni chápu. Pri takejto forme musí učiteľ vynaložiť síce väčšie úsilie, najmä na to, aby ukontroloval disciplínu. Výsledok však stojí za to.
Nadšenie neprejavili hneď všetci učitelia
Nie vždy sa tento nový systém výučby stretne s nadšením u učiteľov. "Zo začiatku sú skeptickí, tvrdia, že je to hranie a deti sa takto nič nenaučia. Ale nakoniec pochopia, že podstatou je udržať to na takej hrane, aby sa deti aj naučili a aj aby to pre ne bola zábava. A deti to majú rady a veľmi rýchlo si na takýto spôsob zvyknú," doplnila J. Straková. Projekt je myšlienkou Združenia Orava a každý rok sa do neho zapájajú školy z celého Slovenska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári