Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Lear má Prešovu zaplatiť časť nákladov na cestu. Zatiaľ sa nevyjadril

Texty memoránd uzavretých medzi mestom Prešov a firmou Lear o výstavbe prístupovej cesty vyvolali vášne na ostatnom zasadnutí prešovského parlamentu.

Škára. Prístupovú komunikáciu k Learu mesto odovzdalo v júni 2009.Škára. Prístupovú komunikáciu k Learu mesto odovzdalo v júni 2009. (Zdroj: Anna Košuthová)

PREŠOV.

Jedno z nich podpísal ešte bývalý, druhé súčasný primátor. Stále nie je jasné, či Lear dodrží záväzok zaplatiť časť nákladov za výstavbu cesty, ako to viackrát deklarovalo vedenie mesta. Predstavitelia spoločnosti sa k tomu zatiaľ nevyjadrili.

Zastupiteľstvo uložilo prednostovi predložiť kompletnú dokumentáciu k Learu. Poslanci chcú vedieť, či si firma bude plniť deklarovaný záväzok o krytí časti nákladov stavby, respektíve či vôbec takýto záväzok v zmluve s mestom má.

O stanovisko sme požiadali spoločnosť Lear. Personálny riaditeľ Daniel Havadej nám na otázku nevedel odpovedať. Odporučil nám kontaktovať sa s ekonomickým riaditeľom, ale ten bol na dovolenke a spojiť sa nám s ním nepodarilo.

Poslanci: Príde 165-tisíc eur?

V rozprave niektorí poslanci argumentovali, že texty memoránd (mimochodom, na rokovanie boli predložené v angličtine) sa líšia. To, ktoré podpísal exprimátor nehovorí o záväzku mesta postaviť pre spoločnosť prístupovú cestu medzi Prešovčanmi známu ako Škára.

"Vedenie mesta nám stále tvrdilo, že je to zdedený záväzok, aby Lear investoval v Prešove a teraz sa ukázalo, že to nie je pravda," pripomenula Andrea Turčanová (KDH).

Jej slová podčiarkol aj Anton Bidovský (ex-SF, nez.). "V textoch sú rozdiely. Objavuje sa tam aj poskytnutie šiestich bytov. Dali sme ich k dispozícii? Nikto o tom nič nevie," dodal Bidovský.

Podľa viceprimátorky Kataríny Ďurčanskej (ex-KDH) je zmluva s Learom formulovaná tak, že sa nebude dať splniť. "Mesto nedostane nič a mimochodom memorandá neboli do slovenčiny preložené úplne a doslovne," pripojila sa k rozprave.

Juraj Hurný (SDKÚ) zase poznamenal, že z memoranda s ohromením zistil, že prebiehali aj rokovania s Prešovským samosprávnym krajom o spolufinancovaní. "Boli vôbec? A ak je pravda, že sa mal Lear spolupodieľať sumou 165-tisíc eur (5 mil. Sk), tak mi teraz nie je jasné, či to podľa zmluvy má refundovať, alebo len môže, ak bude chcieť," položil otázku na adresu prednostu Jozefa Višňovského.

Prednosta: Úrad vyzval Lear na zaplatenie

Poslanec a exprimátor Milan Benč (nez.) poznamenal, že rozpočet na stavbu bol schválený v roku 2006 a projektová dokumentácia bola urobená bez schválenia mestským zastupiteľstvom. Vyzval hlavného kontrolóra mesta Prešov, aby ešte raz skontroloval celú dokumentáciu.

Ten reagoval: "Už som raz konštatoval, že pri Škáre sa postupovalo v rozpore so zákonom. Opakovať to je zbytočné."

Na všetky pochybnosti reagoval prednosta Jozef Višňovský vyhlásením, že je šokovaný z reakcií poslancov. "Memorandum sa podpisovalo pri schvaľovaní investičnej akcie v marci 2007. So samosprávnym krajom sme rokovali dokonca viackrát a v tom čase sa chceli podieľať na časti nákladov. Mesto odoslalo partnerovi, spoločnosti Lear list, ktorým ho vyzvalo, aby uhradil dohodnutú čiastku 165-tisíc eur (5 mil. Sk). Zatiaľ neprišla odpoveď," informoval prednosta poslanecký zbor.

Juraj Hurný v tej súvislosti žiadal prednostu, aby vyvinul viac tlaku na spoločnosť Lear.

Žiadajú kompletné podklady

Napokon poslanci jednomyseľne odhlasovali uznesenie, ktorým uložili prednostovi J. Višňovskému predložiť kompletnú písomnú dokumentáciu k investícii, vrátane textu listu, ktorý mesto doručilo spoločnosti Lear. Mestský parlament sa ňou má zaoberať v novembri.

Stavba Škáry

Prvé memorandum podpísal exprimátor Milan Benč v decembri 2006. Druhé súčasný primátor v januári 2007. Pôvodný rozpočet na stavbu bol 796-tisíc eur. Nečakané prekládky plynovej a kanalizačnej prípojky a odvodňovanie pôdy však stavbu predražili. Majetkové vysporiadanie so 124 vlastníkmi pôdy zhltlo približne polovicu nákladov. Investíciu poslanci mestského parlamentu dlho kritizovali, kým ju napokon schválili a po poslednom zastupiteľstve sa pochybnosti objavili znova. Výdavky sa totiž napokon vyšplhali na 1,5 mil. eur (45 mi. Sk).

V hre ostalo spolufinancovanie Škáry. Doteraz bolo verejne prezentované, že ak Ministerstvo hospodárstva SR nenájde zdroje na spolufinancovanie Škáry, čo by malo vyznieť ako ekonomický stimul pre investora, Lear prispeje čiastkou 165-tisíc eur (5 mil. Sk). Pripomíname, že mesto komunikáciu, odstavisko pre kamióny a zastávku MHD odovzdalo do užívania v júni 2009 a spoločnosť na svoj diel dohody zatiaľ nereagovala. Po upozornení poslancov na rozdiely v textoch memoránd je teraz otázkou, ako sa manažment spoločnosti Lear Corporation Seating Slovakia, s. r. o., zachová. Podľa dostupných informácií v súčasnosti zamestnáva 600 ľudí a vyrába kovové rámy do sedadiel automobilov pre deviatich odberateľov. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Dava Walsha z júna tohto roku, firma má napriek kríze ambíciu rozširovať výrobu a prijať ešte 400 pracovníkov.

ak

Lear. Spoločnosť zatiaľ na list z radnice nereagovala.
FOTO KORZÁR - ANNA KOŠUTHOVÁ

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 132
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 19 536
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 130
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 141
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 757
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 083
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 611
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 105
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 974
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Smatana: Plošné testovanie rýchlotestami je zlé riešenie, ale v našej situácii mu rozumiem

Antigénové testy sú menej presné, dôkazom je aj nakazený Trump.

Bývalý šéf Inštitútu zdravotníckej politiky Martin Smatana.

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo ďalších šesť úmrtí, zomrel aj lekár z Oravy (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 30 695. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Ilustračné foto.
Cynická obluda

Terazky budeme testovať

Testovanie vraj nezvládnu zabezpečiť zdravotníci, lebo zdravotníctvo utrpelo vládou Smeru. Tak ho zabezpečí armáda.

Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop