PREŠOV.
Jedno z nich podpísal ešte bývalý, druhé súčasný primátor. Stále nie je jasné, či Lear dodrží záväzok zaplatiť časť nákladov za výstavbu cesty, ako to viackrát deklarovalo vedenie mesta. Predstavitelia spoločnosti sa k tomu zatiaľ nevyjadrili.
Zastupiteľstvo uložilo prednostovi predložiť kompletnú dokumentáciu k Learu. Poslanci chcú vedieť, či si firma bude plniť deklarovaný záväzok o krytí časti nákladov stavby, respektíve či vôbec takýto záväzok v zmluve s mestom má.
O stanovisko sme požiadali spoločnosť Lear. Personálny riaditeľ Daniel Havadej nám na otázku nevedel odpovedať. Odporučil nám kontaktovať sa s ekonomickým riaditeľom, ale ten bol na dovolenke a spojiť sa nám s ním nepodarilo.
Poslanci: Príde 165-tisíc eur?
V rozprave niektorí poslanci argumentovali, že texty memoránd (mimochodom, na rokovanie boli predložené v angličtine) sa líšia. To, ktoré podpísal exprimátor nehovorí o záväzku mesta postaviť pre spoločnosť prístupovú cestu medzi Prešovčanmi známu ako Škára.
"Vedenie mesta nám stále tvrdilo, že je to zdedený záväzok, aby Lear investoval v Prešove a teraz sa ukázalo, že to nie je pravda," pripomenula Andrea Turčanová (KDH).
Jej slová podčiarkol aj Anton Bidovský (ex-SF, nez.). "V textoch sú rozdiely. Objavuje sa tam aj poskytnutie šiestich bytov. Dali sme ich k dispozícii? Nikto o tom nič nevie," dodal Bidovský.
Podľa viceprimátorky Kataríny Ďurčanskej (ex-KDH) je zmluva s Learom formulovaná tak, že sa nebude dať splniť. "Mesto nedostane nič a mimochodom memorandá neboli do slovenčiny preložené úplne a doslovne," pripojila sa k rozprave.
Juraj Hurný (SDKÚ) zase poznamenal, že z memoranda s ohromením zistil, že prebiehali aj rokovania s Prešovským samosprávnym krajom o spolufinancovaní. "Boli vôbec? A ak je pravda, že sa mal Lear spolupodieľať sumou 165-tisíc eur (5 mil. Sk), tak mi teraz nie je jasné, či to podľa zmluvy má refundovať, alebo len môže, ak bude chcieť," položil otázku na adresu prednostu Jozefa Višňovského.
Prednosta: Úrad vyzval Lear na zaplatenie
Poslanec a exprimátor Milan Benč (nez.) poznamenal, že rozpočet na stavbu bol schválený v roku 2006 a projektová dokumentácia bola urobená bez schválenia mestským zastupiteľstvom. Vyzval hlavného kontrolóra mesta Prešov, aby ešte raz skontroloval celú dokumentáciu.
Ten reagoval: "Už som raz konštatoval, že pri Škáre sa postupovalo v rozpore so zákonom. Opakovať to je zbytočné."
Na všetky pochybnosti reagoval prednosta Jozef Višňovský vyhlásením, že je šokovaný z reakcií poslancov. "Memorandum sa podpisovalo pri schvaľovaní investičnej akcie v marci 2007. So samosprávnym krajom sme rokovali dokonca viackrát a v tom čase sa chceli podieľať na časti nákladov. Mesto odoslalo partnerovi, spoločnosti Lear list, ktorým ho vyzvalo, aby uhradil dohodnutú čiastku 165-tisíc eur (5 mil. Sk). Zatiaľ neprišla odpoveď," informoval prednosta poslanecký zbor.
Juraj Hurný v tej súvislosti žiadal prednostu, aby vyvinul viac tlaku na spoločnosť Lear.
Žiadajú kompletné podklady
Napokon poslanci jednomyseľne odhlasovali uznesenie, ktorým uložili prednostovi J. Višňovskému predložiť kompletnú písomnú dokumentáciu k investícii, vrátane textu listu, ktorý mesto doručilo spoločnosti Lear. Mestský parlament sa ňou má zaoberať v novembri.
Stavba Škáry
Prvé memorandum podpísal exprimátor Milan Benč v decembri 2006. Druhé súčasný primátor v januári 2007. Pôvodný rozpočet na stavbu bol 796-tisíc eur. Nečakané prekládky plynovej a kanalizačnej prípojky a odvodňovanie pôdy však stavbu predražili. Majetkové vysporiadanie so 124 vlastníkmi pôdy zhltlo približne polovicu nákladov. Investíciu poslanci mestského parlamentu dlho kritizovali, kým ju napokon schválili a po poslednom zastupiteľstve sa pochybnosti objavili znova. Výdavky sa totiž napokon vyšplhali na 1,5 mil. eur (45 mi. Sk).
V hre ostalo spolufinancovanie Škáry. Doteraz bolo verejne prezentované, že ak Ministerstvo hospodárstva SR nenájde zdroje na spolufinancovanie Škáry, čo by malo vyznieť ako ekonomický stimul pre investora, Lear prispeje čiastkou 165-tisíc eur (5 mil. Sk). Pripomíname, že mesto komunikáciu, odstavisko pre kamióny a zastávku MHD odovzdalo do užívania v júni 2009 a spoločnosť na svoj diel dohody zatiaľ nereagovala. Po upozornení poslancov na rozdiely v textoch memoránd je teraz otázkou, ako sa manažment spoločnosti Lear Corporation Seating Slovakia, s. r. o., zachová. Podľa dostupných informácií v súčasnosti zamestnáva 600 ľudí a vyrába kovové rámy do sedadiel automobilov pre deviatich odberateľov. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Dava Walsha z júna tohto roku, firma má napriek kríze ambíciu rozširovať výrobu a prijať ešte 400 pracovníkov.
ak
Lear. Spoločnosť zatiaľ na list z radnice nereagovala.
FOTO KORZÁR - ANNA KOŠUTHOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári