Investorom stavby bolo mesto Prešov, náklady na ňu sa vyšplhali do výšky 5,643 milióna eur. Išlo o najväčšiu tohtoročnú investičnú akciu prešovskej mestskej samosprávy.
PREŠOV. Nová cesta má celkovú dĺžku 980 metrov, spolu s úpravami priľahlých komunikácií spravili 1 300 metrov. Okružná má byť nosnou komunikáciou pre vodičov smerujúcich do východnej časti mesta, doteraz bol z Levočskej ulice príjazd len cez Urbánkovu. S jej výstavbou sa začalo minulý rok v auguste.
Povedie tadiaľ MHD
"Cesta je kategórie C1. Je to miestna obslužná komunikácia so šírkou 7,5 metra medzi obrubníkmi. Teda jeden jazdný pruh má 3,25 metra, čiže je vhodný aj na premávku MHD," uviedla vedúca oddelenia dopravy mestského úradu Adriana Compeľová.
Dopravný podnik už pre ďalší grafikon pripravuje nové linky. Na Okružnej sú vybudované štyri nové zastávky MHD. Pribudli aj ďalšie nové objekty - nová križovatka s Levočskou a semafory na križovatke s Požiarnickou. Upraví sa tiež dopravný režim v okolí ulíc Hviezdoslavova, Štefánikova, Kúpeľná (tá je zaslepená), takže vznikne peší ťah z Hlavnej cez Weberovu na Kúpeľnú.
Zakomponovali prvky pre nevidiacich
Na novej komunikácii sú bezbariérové priechody pre chodcov i prvky pre nevidiacich. "Pred začatím tejto stavby sme komunikovali s mestským i stavebným úradom, aby sme do tohto diela zakomponovali prvky pre nevidiacich," povedal vedúci krajského strediska Únie nevidiacich a slabozrakých Jozef Hlubovič.
Na semaforoch je zvuková signalizácia a popri ceste sa nachádzajú nášľapy pre nevidiacich - špeciálne reliéfne dlažby. Aká je v Prešove pre nevidiacich situácia na cestách a chodníkoch? "Situácia je ešte pomerne zložitá, ale zlepšuje sa. Veríme, že aj ďalšie stavby budú postavené tak, aby nevidiaci mali možnosť orientovať sa," povedal Hlubovič.
Križovatka Hviezdoslavova - Štefánikova zatiaľ stojí
Celú investíciu financovalo mesto. Prednosta mestského úradu Jozef Višňovský však potvrdil, že bola snaha získať externé zdroje. "Výzva pre krajské mestá na obnovu cestnej infraštruktúry nebola možná. V najbližšom období chceme podať projekt na regeneráciu sídiel. V rámci tejto výzvy je možné uchádzať sa aj o preplatenie infraštruktúry," konštatoval prednosta s tým, že takáto žiadosť v objeme 2 milióny eur je zahrnutá v projekte.
Kritizované bolo tiež vyústenie ulice, kde je potrebné dokončiť križovatku Hviezdoslavova - Štefánikova. "Táto križovatka je v investičnom pláne, má sa napojiť na tento úsek. Čas ukáže, čo bude. Konzultovali sme tieto veci s dopravnými inžiniermi, ktorí tvrdia, že táto obsluha bude bezproblémová. Mesto má ambíciu zrekonštruovať aj túto križovatku, ale nebolo by to rozumné v tomto období," povedal Višňovský poukazujúc na to, že nie je jasné, čo bude s investíciou na mieste pod OD Tesco, kde malo stáť obchodné centrum Forum. Ako dodal, kolízne situácie nebudú vznikať, lebo autá z Okružnej budú mať prednosť a "budú plynule odbočovať smerom hore".
O trestných oznámeniach
Primátor poslanca "len strašil"
Primátor Pavel Hagyari (nez.) uviedol, že otvorenie Okružnej znamená sprejazdnenie vnútorného mestského okruhu. Podľa jeho slov bol Prešov doteraz posledným mestom bez vnútorného okruhu. "Som presvedčený, že to výrazne zvýši komfort cestovania do centra mesta a prinesie jeho oživenie," povedal Hagyari.
Hagyari odmieta kritiku, že táto investícia za 5,643 milióna eur je predražená: "Keby sme to naťahovali, tak tá investícia by bola o milión eur drahšia. Je to ďalší kamienok do riešenia dopravného chaosu, ktorý tu vládol. Pevne verím, že ma neočakáva za túto cestu trestné oznámenie," dodal Hagyari. On sám pritom pred časom avizoval, že podá trestné oznámenie na mestského poslanca Vasiľa Janka (SDKÚ). Ten označil výkup pozemkov na Okružnej za "veľkú prešovskú lúpež". Hagyari včera potvrdil, že na Janka napokon trestné oznámenie nepodal. "Len som ho strašil," dodal.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári