Korzár logo Korzár Prešov

V Prešove to vrie, kampaň je horúca

Kampaň k voľbám do vyšších územných celkov je v Prešovskom kraji poriadne ostrá. Kandidátom ide o veľa, samosprávne kraje spravujú milióny eur, a tak na seba vyťahujú rôzne veci.

Starý vs. nový. Nápaditú bilbordovú kampaň pripravil štáb Pavla Hagyariho.Starý vs. nový. Nápaditú bilbordovú kampaň pripravil štáb Pavla Hagyariho. (Zdroj: Tomáš Jesenský)

Pred druhým kolom sa vykryštalizovala trojica favoritov, jednému z nich však musí pripadnúť čierny Peter.

PREŠOV. Už pred začiatkom volebnej kampane sa v Prešove objavili bilbordy s nápismi typu "Starý župan do koša?", ktoré vyšli z dielne štábu Pavla Hagyariho. Krátko nato sa objavil veľkoplošný pútač vyzývajúci Hagyariho, aby sa vrátil k svojim deťom. Štáby hlavných Hagyariho protikandidátov - Jána Hudackého a Petra Chudíka - popreli, že by stáli za týmto bilbordom. Niektoré indície naznačujú, že skutočne mohlo ísť o sóloiniciatívu jedného prešovského podnikateľa, ktorý Hagyariho príliš v láske nemá. Pavel Hagyari na spomínaný pútač zareagoval vo svojich volebných novinách odkazom: "Tak, ako sa starám o svoje deti, postarám sa aj o vás."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zverejnili faktúry

Bilbordy nie sú jedinou vecou, na ktorej sa kandidáti pochytili. Pravica napríklad vytiahla na primátora Prešova faktúry, ktoré mesto platilo. Najmä platby za propagáciu mesta firmám zjavne blízkym terajšiemu vedeniu sú zaujímavým čítaním. Gro kampane i antikampane sa týka trojice favoritov - Hagyari, Hudacký, Chudík, ale nevyhla sa ani nominantovi Mostu Milanovi Kručayovi.

Údaje o financiách zatiaľ taja

Náklady na volebnú kampaň sa zrejme vyšplhajú do vysokých cifier. Číslo zatiaľ zverejnil len Chudík - maximálne 55-tisíc eur, ktorý tvrdí, že niektorí z jeho protikandidátov minuli viac peňazí ešte pred samotným štartom volebnej kampane. Na stránke politikaopen.sk, kde sú zverejnené majetkové pomery, je zaregistrovaná z Prešovského samosprávneho kraja len nezávislá kandidátka Ľuba Kráľová. Údaje prisľúbil zverejniť aj Ján Hudacký, zatiaľ sa tam však neobjavil. Zvyšní kandidáti svoje majetkové údaje taja.

SkryťVypnúť reklamu

Ako kampaňujú

Tohoročná kampaň je nápaditá. Využívanie webstránok a internetových sociálnych sietí je na rozdiel od minulosti, a napríklad aj od Košíc, samozrejmosťou. V tomto smere je najaktívnejší Hagyari, ktorý má hneď niekoľko stránok. Všeobecne je prešovský primátor hlavným ťahúňom kampane, využívajúc pritom postupy z úspešných komunálnych volieb, kde získal vyše 50-percentnú podporu voličov.

Protikandidáti reagujú na jeho posolstvá svojimi odkazmi. Chudík hovorí: "Ponúkam výsledky, nie sľuby". Hudacký zmenil svoj slogan "Je čas na zmenu" na "Ponúkame viac ako sľuby". Hagyari je spomedzi kandidátov najaktívnejší, ako primátor má na to dostatok príležitostí. Ukazuje sa na podujatiach rôzneho druhu. Hudacký sa počas kampane spolieha na váhu politických osobností. Do Prešova ho prišli podporiť špičky KDH, SDKÚ i SaS, Ján Figeľ mu prepožičal svoju tvár aj na bilbordy.

SkryťVypnúť reklamu

Chudík stavil na vidiek

Chudík na Prešov, kde má dlhodobo nižšiu podporu, akoby rezignoval a stavil na menšie mestá, kde tradične dosahuje on osobne i strany Smer a HZDS vysoké čísla. Stačí si pozrieť zoznam jeho predvolebných zastávok z minulého týždňa: Humenné, Kamenica nad Cirochou, Medzilaborce, Kračúnovce, Giraltovce, Svidník...

Kým Hagyari stavil na súčasné hudobné hviezdy ako IMT Smile, Tina, Chiki liki tu-a alebo Heľenine oči, Chudíka sprevádza Ľudová hudba Ondreja Kandráča a Drišľak, ktorý mu zložil aj županskú pesničku. Drišľak sú profíci, hrajú tomu, kto platí, v minulých voľbách podporili kandidáta pravice Dušana Hrušku a šéf skupiny Ján Jakubčin sa stal aj poslancom regionálneho parlamentu za SDKÚ.

Názor

Politológ: Ide o moc, preto toľko investujú

Kampaň pred voľbami predsedu PSK je intenzívnejšia a agresívnejšia ako v minulosti. Podľa politológa Tomáša Koziaka z Prešovskej univerzity to má viac príčin. Podľa neho v tohoročnej kampani zavážilo, že sa v nej stretávajú oveľa výraznejšie osobnosti: "V takejto situácii volebné štáby zvyčajne siahajú aj po menej konvenčných a radikálnejších prostriedkoch vedenia predvolebnej kampane, ku ktorým môžu patriť dokonca aj osobné útoky. Ďalším faktorom je aj celková politická klíma na Slovensku, ktorá je najmä v posledných rokoch charakterizovaná vyššou mierou nekultúrnosti, agresivity a arogancie. V neposledom rade je to aj záležitosť osobného charakteru kandidátov, aký spôsob vedenia predvolebnej kampane si zvolia."

Komu môže pomôcť negatívna kampaň, politológ nekonkretizoval. "Vecné a korektné poukazovanie na nedostatky protikandidátov je úplne v poriadku a je veľmi účinnou politickou zbraňou. Negatívna kampaň založená na osobných atakoch je však inou záležitosťou. Slovenská mentalita je totiž taká, že tento typ útokov, napríklad na osobnú dôstojnosť či rodinu, sa tu skôr považuje za porušenie nepísaných pravidiel, a preto sa viac obracia proti ich pôvodcom, než proti ich možným obetiam. Vo všeobecnosti je tento typ kampane výrazom nepochopenia slovenskej mentality alebo, ešte pravdepodobnejšie, je výpoveďou o charakterovej úrovni jej pôvodcov."

Tomáš Koziak nepredpokladá, že by ostrá kampaň výrazne zvýšila účasť voličov, aj keď pripúšťa, že môže vzbudiť u ľudí záujem.

Ako hodnotí fakt, že na rozdiel od košickej župy bojujú prešovskí kandidáti aj na internete? "Aj toto je príznakom toho, že v Prešove sú traja hlavní kandidáti relatívne vyrovnaní a ich volebné štáby preto siahajú po všetkých možných prostriedkoch."

Regionálne voľby sú podľa Koziaka pre kandidátov zaujímavé, hoci k urnám chodí málo voličov. "Ide o moc a o možnosť rozhodovať o obrovských finančných prostriedkoch. Intenzívna volebná kampaň je náročnou a drahou záležitosťou a politici veľmi dobre vedia, prečo sa im do nej oplatí investovať množstvo energie a peňazí."

Vizuál

Podľa farieb kandidátov nerozoznáte

Silný farebný vizuál môže priniesť v kampani politické body. V roku 2002 takto bodovala SDKÚ s modrou farbou a heslom "Modrá je dobrá", v roku 2006 spravil Pavel Hagyari v Prešove doslova oranžovú revolúciu.

Tohto roku sa však farby kandidátov poriadne pomiešali. Hagyari síce stále používa oranžovú, ale len ako doplnkovú farbu, pričom jeho základnou farbou na volebných predmetoch je tmavozelená. Chudík, ktorý mal v minulých voľbách bledomodrý vizuál, predstavil ako symbol oranžový šál s bledomodrým lemovaním, na reklamách dominuje modrá farba. Hudacký má na bilbordoch väčšinou biely, niekedy dokonca svetlooranžový podklad. A aby toho nebolo málo, Richard Sulík - predseda Slobody a solidarity podporujúcej Hudackého - má bilbordy tmavozelené.

Osobnosti

Kto podporuje kandidátov

Aj tentoraz využívajú kandidáti podporu známych tvárí politického a spoločenského života. Ponúkame krátky prehľad časti osobností, ktoré sa otvorene prihlásili k niektorému z kandidátov.

Pavel Hagyari: Milka Zimková, Stanislav Šesták, Igor Šajtlava, René Pucher

Ján Hudacký: Ján Figeľ, Mikuláš Dzurinda, Pavol Hrušovský, Richard Sulík, Peter Šťastný, Anna Záborská, Eduard Kukan, Iveta Radičová

Peter Chudík: Robert Fico, Pavol Paška, Anton Danko, Michal Bartko, Ladislav Demko, Boris Hanuščak, Štefan Milovčík, Peter Molčan, Peter Obrimčák, Tomáš Lešo, Miroslav Vilkovský

Milan Kručay: Béla Bugár

Poznámka

Nuda? Kdeže...

Keď kolega Marián Kizek hodnotil tohoročnú kampaň v Košickom samosprávnom kraji, mohol ju zhrnúť do jediného slova: "Nuda." Susedný kraj, ktorý má podobné problémy, je úplne iný svet. V prešovskom regióne to doslova vrie. Také konštatovania, že webstránku má jediný kandidát a facebook neobjavil nikto, sa zdajú ako z ríše sci-fi.

Pred štyrmi rokmi bola kampaň trojice favoritov Dobrovič - Hruška - Chudík mimoriadne tvrdá. Z dnešného pohľadu sa však javí ako selanka. Terajšie líderské trio si ide tvrdo po krku, kampaň je štipľavá ako čili. A to ešte nie je koniec, nemožno preto vylúčiť, že ešte nejaká pomyselná bomba vybuchne. Našťastie, v sobotu bude po všetkom (teda, aspoň na prvé kolo) a ortieľ nad kandidátmi a ich snahou vynesú voliči.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 880
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 912
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 993
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 869
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 135
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 815
  7. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 3 747
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 576
  1. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  2. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  3. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  4. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  5. Ján Valchár: Au moje uši (blog písaný tak trochu pod obstrelom)
  6. Marek Mačuha: Prečo je AI úspešná v dnešnom svete?
  7. Štefan Šturdzík: Kemer
  8. Danica Chames: Dať tri eurá za kávu a či nedať?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 742
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 525
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 296
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 498
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 154
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 422
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 174
  8. Dušan Koniar: Huliakov kotrmelce šuviks 4 537
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Tupou Ceruzou: Medvede
  3. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  4. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  5. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  7. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  8. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  2. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  3. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  4. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  5. Ján Valchár: Au moje uši (blog písaný tak trochu pod obstrelom)
  6. Marek Mačuha: Prečo je AI úspešná v dnešnom svete?
  7. Štefan Šturdzík: Kemer
  8. Danica Chames: Dať tri eurá za kávu a či nedať?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 742
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 525
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 296
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 498
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 154
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 422
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 174
  8. Dušan Koniar: Huliakov kotrmelce šuviks 4 537
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Tupou Ceruzou: Medvede
  3. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  4. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  5. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  7. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  8. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu