Mesto za tri štvrťroky podľa materiálu pripraveného pre mestský parlament preinvestovalo 3,6 milióna eur (108 mil. Sk), čo je len 36 percent zo schváleného plánu. Faktom však je, že na zasadnutie bol pripravený materiál, v ktorom nebol skutočný stav. Reálne sa totiž preinvestovalo 77 percent, ale najnákladnejšie stavby, ako je rekonštrukcia troch základných škôl a stavba vnútorného mestského okruhu na Okružnej ulici, tam chýbali. Faktúry totiž budú zúčtované až koncom roka.
PREŠOV. Predkladateľka, vedúca odboru strategického rozvoja na prešovskej radnici Marta Martausová poslancom oznámila, že na stavbe Okružnej ulice mesto ku koncu septembra prestavalo celý plánovaný objem financií schválený na rok 2009, teda 2,8 milióna eur (84,7 milióna Sk).
Šidlovčanov znova odsunuli
Zaujímavé však je, že sa zrealizovali aj menej prioritné stavby v meste, a naopak vynechané boli také, o ktoré napríklad obyvatelia Šidlovca žiadajú už niekoľko rokov. Na sťažnosť 111 obyvateľov z tejto mestskej časti upozornila viceprimátorka Katarína Ďurčanská (exKDH): "Obyvatelia Dúbravskej ulice sa sťažujú, že ešte stále nemajú kanalizáciu. Na výbore mestskej časti im tvrdili, že ich problém bude do plánu investičnej výstavby zaradený na prvé miesto." Opýtala sa, ako sa bude problém riešiť. Odpoveď však nedostala.
Pravda je taká, že kanalizácia na Dúbravskej je síce v pláne na rok 2009, ale do realizácie sa neinvestovalo ani jedno euro. Malo sa investovať 23 235 eur (700-tisíc Sk), reálne je však pripravená len projektová dokumentácia. "Bolo vydané územné rozhodnutie a pripravujú sa podklady na verejné obstarávanie na dodávateľa stavebných prác. Treba zabezpečiť vecné bremená na dotknutých pozemkoch a vodoprávne povolenie," uvádza sa v správe o plnení plánu investičnej výstavby z dielne odboru strategického rozvoja.
Podobne to bolo aj s kanalizačnou prípojkou na ulicu Sabinovskú napojenú na Šidlovec. Tam sa malo investovať 28 679 eur (864-tisíc sk.) Aj táto stavba je v štádiu projektovej dokumentácie a verejného obstarávania na dodávateľa, hoci podľa plánu mala byť dokončená v decembri.
Tento rok sa síce dá chápať ako krízový, ale kanál nie je nový problém. Šidlovčania s nánosmi bahna v záhradách aj na chodníkoch bojujú už roky.
Investovalo sa však 460-tisíc eur (13,8 mil. sk) do prístupovej komunikácie Škára. Tá bola prezentovaná ako záväzok mesta na udržanie investora, teda spoločnosti Lear, pričom sa očakávalo, že sa bude na nákladoch aspoň čiastočne podieľať. Zverejnené memorandá medzi Learom a mestom napokon potvrdili, že to bol skôr džentlmenský záväzok a o spolufinancovaní sa zatiaľ mlčí aj napriek tomu, že radnica údajne vyzvala investora, aby reagoval. Poslanci sa mali touto témou zaoberať na zastupiteľstve, ale vedenie mesta Škáru stiahlo z programu rokovania.
Zrealizované stavby
Najdôležitejšou a najdrahšou stavbou bola Okružná ulica v prvej etape za 2,8 milióna eur (84 mil. Sk). Nasleduje Škára a signalizácia na križovatke ulíc Bajkalská a Sabinovská, do ktorej však bude nutné ešte investovať. Dopraváci totiž po ukončení stavby predložili mestu požiadavku, aby sa križovatka rozšírila o jeden jazdný pruh a nevznikali zápchy. Táto požiadavka znamená pre Prešov ďalšie výdavky.
Vznikli nové parkoviská na Levočskej, Októbrovej a Lomnickej ulici, obnovila sa časť pešej zóny na Metodovej ulici, chodníky na Solivarskej a Prostějovskej. S finančnou spoluúčasťou európskych inštitúcií bol obnovený objekt PKO, mesto vstúpilo do projektu výstavby kúpeľného domu na Delni aj do rekonštrukcie troch základných škôl. Kým na sídlisku Šváby obnovujú centrum vrátane fontány, pre sídlisko Sekčov neostalo v plánoch ani euro. Najväčšie sídlisko v meste, kde žije tretina obyvateľov, pritom akútne potrebuje riešiť parkovanie aj zdevastované chodníky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári