Korzár logo Korzár Prešov

Prešovskí dopravcovia benzínky neblokovali

Pre pokojnú formu protestu voči elektronickému mýtnemu systému sa rozhodli autodopravcovia v Prešovskom kraji. Čerpacie stanice neblokovali. Zbierali podpisy pod petíciu.

Peter Bartoš. Deväť z desiatich oslovených vodičov sa mu pod petíciu proti mýtu podpísalo.Peter Bartoš. Deväť z desiatich oslovených vodičov sa mu pod petíciu proti mýtu podpísalo. (Zdroj: Ingrid Timková)

Agentúrny materiál sme o 14:20 nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Pre pokojnú formu protestu voči elektronickému mýtnemu systému sa rozhodli autodopravcovia v Prešovskom kraji. Čerpacie stanice neblokovali. Od vodičov tankujúcich pohonné hmoty zbierali podpisy pod petíciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV. Aktivisti zastupujúci dopravné spoločnosti v kraji na vybraných čerpacích staniciach oslovovali náhodných okoloidúcich. Vysvetľovali im svoje výhrady k mýtnemu systému. Takmer každý z oslovených vodičov petíciu podpísal. „Deväť z desiatich ľudí podpísalo. Som tu iba chvíľu a už mám zaplnené štyri hárky na ktorých je podpísaných dvadsať ľudí," povedal nám Peter Bartoš zo Širokého (okres Prešov).

SkryťVypnúť reklamu

Mýtne sa im zdá privysoké

Jeho kolegovia na benzínke pri vstupe do Prešova od Košíc boli ešte úspešnejší. Podpisy zbierali od pol deviatej traja vodiči jednej z prešovských transportných spoločností. Okolo pol jedenástej dopoludnia mali vyše 60 podpisov. Rozhodnutí boli zostať na čerpacej stanici do šiestej večera. Okrem štyroch bodov uvedeným v záhlaví petície sa im osobne nepozdáva ani výška spotrebnej dane na palivá.

„Ja som zamestnanec, ale do práce chodím na osobnom aute. Rozdiel medzi cenou s daňou je desať korún na liter benzínu, nafty deväť korún. Nechápem, prečo je to u nás také drahé," zamyslel sa Ladislav Makara z Kračúnoviec (okres Svidník).

Jazdí kamiónom po celej Európe a vidí, aké je mýto na Slovensku drahé a nedomyslené. „Diaľnica je spoplatnená od vjazdu po výjazd. Lebo nemôžete z nej zísť, tak sa platí od úseku. Ale cesty prvých tried neurobili kilometricky a platí sa tiež od úseku. Napríklad, idem nakladať do Bystrého. Za dedinou je firma, kam mierim. Ale mne to už započíta, ako keby som išiel až do Čierneho nad Topľou. Firma teda musí zaplatiť mýtne až do Čierneho," vysvetlil L. Makara. „Diaľničná známka bola doteraz 15-dňová za 10 eur. Ak šli dvaja šoféri, otočili Bratislavu tam a späť. Teraz to údajne cez Makov vychádza na 26 eur iba tam," dodal L. Makara.

SkryťVypnúť reklamu

Úseky sú zle rozčlenené

Kamionistom sa nepozdáva ani mapa, podľa ktorej sú úseky, za ktoré sa mýtne vyberá, rozčlenené. „V mestách sa za cesty prvej triedy neplatí. Ale nikde nie je určené, kde je začiatok a kde koniec nespoplatnenej cesty," dopĺňajú svojho kolegu šoféri Peter Marinica zo Župčian a Pavol Novotný zo Širokého (okres Prešov). Podľa nich je celý systém nedomyslený a narýchlo urobený: „Tak, ako keď si zmysleli, že za oknom nemôže byť ani navigačný systém. O dva dni sa prebrali, že je to blud."

Systém je nepripravený a neodskúšaný

Všetci svorne tvrdia, že v západnej Európe sa na systém pripravovali rok, najprv ho odskúšali, aby fungoval bezchybne. Konateľ firmy, v ktorej vodiči pracujú je Pavel Skalický.

„V Nemecku je cena za mýto rovnaká ako u nás. Pritom tamojšia hustota diaľničnej siete je s našou neporovnateľná. Ani kvalita ciest," uviedol. Už v priebehu pár dní mali vodiči problémy aj s palubnou jednotkou. Nefungovala. „Museli sme za ňu zaplatiť 50 eur kauciu a plus za inštalačné balíčky. V Nemecku ju máme za 5 eur. Tam sa dokonca môže mýto zaplatiť aj kartou, v hotovosti a dokonca na čerpacích staniciach sú aj automaty. Policajné auto podľa ešpézetky dokáže skontrolovať, či je mýto zaplatené," doplnil P. Skalický.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho firma sa síce začiatkom decembra zaregistrovala do mýtneho systému, ale koncom roka to museli urobiť znova. „Jedna firma sa nedohodla s druhou, preto sme sa museli registrovať opäť," uzavrel.

FAKTY

Autodopravcovia žiadajú splnenie týchto požiadaviek:

1. Znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín

2. Pozastaviť realizáciu mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest I. triedy a rozdeliť ich na podrobnejšie úseky s presným meraním skutočne najazdených kilometrov.

3. Označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku.

4. Znížiť daň z motorových vozidiel, ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta.

tim

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 402
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 18 333
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 683
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 242
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 198
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 594
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 484
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  3. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  4. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  7. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  8. Jozef Pivarník: Breaking News z Koaličného Pieskoviska: Kapitán Danko Vytiahol Formičky a Hrozí Odchodom (Zase)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 885
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 381
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 382
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 739
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 372
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 668
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 966
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 726
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  3. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  4. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  7. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  8. Jozef Pivarník: Breaking News z Koaličného Pieskoviska: Kapitán Danko Vytiahol Formičky a Hrozí Odchodom (Zase)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 885
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 381
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 382
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 739
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 372
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 668
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 966
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 726
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu