Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Prešovskí dopravcovia benzínky neblokovali

Pre pokojnú formu protestu voči elektronickému mýtnemu systému sa rozhodli autodopravcovia v Prešovskom kraji. Čerpacie stanice neblokovali. Zbierali podpisy pod petíciu.

Peter Bartoš. Deväť z desiatich oslovených vodičov sa mu pod petíciu proti mýtu podpísalo.Peter Bartoš. Deväť z desiatich oslovených vodičov sa mu pod petíciu proti mýtu podpísalo. (Zdroj: Ingrid Timková)

Agentúrny materiál sme o 14:20 nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Pre pokojnú formu protestu voči elektronickému mýtnemu systému sa rozhodli autodopravcovia v Prešovskom kraji. Čerpacie stanice neblokovali. Od vodičov tankujúcich pohonné hmoty zbierali podpisy pod petíciu.

PREŠOV. Aktivisti zastupujúci dopravné spoločnosti v kraji na vybraných čerpacích staniciach oslovovali náhodných okoloidúcich. Vysvetľovali im svoje výhrady k mýtnemu systému. Takmer každý z oslovených vodičov petíciu podpísal. „Deväť z desiatich ľudí podpísalo. Som tu iba chvíľu a už mám zaplnené štyri hárky na ktorých je podpísaných dvadsať ľudí," povedal nám Peter Bartoš zo Širokého (okres Prešov).

Mýtne sa im zdá privysoké

Jeho kolegovia na benzínke pri vstupe do Prešova od Košíc boli ešte úspešnejší. Podpisy zbierali od pol deviatej traja vodiči jednej z prešovských transportných spoločností. Okolo pol jedenástej dopoludnia mali vyše 60 podpisov. Rozhodnutí boli zostať na čerpacej stanici do šiestej večera. Okrem štyroch bodov uvedeným v záhlaví petície sa im osobne nepozdáva ani výška spotrebnej dane na palivá.

„Ja som zamestnanec, ale do práce chodím na osobnom aute. Rozdiel medzi cenou s daňou je desať korún na liter benzínu, nafty deväť korún. Nechápem, prečo je to u nás také drahé," zamyslel sa Ladislav Makara z Kračúnoviec (okres Svidník).

Jazdí kamiónom po celej Európe a vidí, aké je mýto na Slovensku drahé a nedomyslené. „Diaľnica je spoplatnená od vjazdu po výjazd. Lebo nemôžete z nej zísť, tak sa platí od úseku. Ale cesty prvých tried neurobili kilometricky a platí sa tiež od úseku. Napríklad, idem nakladať do Bystrého. Za dedinou je firma, kam mierim. Ale mne to už započíta, ako keby som išiel až do Čierneho nad Topľou. Firma teda musí zaplatiť mýtne až do Čierneho," vysvetlil L. Makara. „Diaľničná známka bola doteraz 15-dňová za 10 eur. Ak šli dvaja šoféri, otočili Bratislavu tam a späť. Teraz to údajne cez Makov vychádza na 26 eur iba tam," dodal L. Makara.

Úseky sú zle rozčlenené

Kamionistom sa nepozdáva ani mapa, podľa ktorej sú úseky, za ktoré sa mýtne vyberá, rozčlenené. „V mestách sa za cesty prvej triedy neplatí. Ale nikde nie je určené, kde je začiatok a kde koniec nespoplatnenej cesty," dopĺňajú svojho kolegu šoféri Peter Marinica zo Župčian a Pavol Novotný zo Širokého (okres Prešov). Podľa nich je celý systém nedomyslený a narýchlo urobený: „Tak, ako keď si zmysleli, že za oknom nemôže byť ani navigačný systém. O dva dni sa prebrali, že je to blud."

Systém je nepripravený a neodskúšaný

Všetci svorne tvrdia, že v západnej Európe sa na systém pripravovali rok, najprv ho odskúšali, aby fungoval bezchybne. Konateľ firmy, v ktorej vodiči pracujú je Pavel Skalický.

„V Nemecku je cena za mýto rovnaká ako u nás. Pritom tamojšia hustota diaľničnej siete je s našou neporovnateľná. Ani kvalita ciest," uviedol. Už v priebehu pár dní mali vodiči problémy aj s palubnou jednotkou. Nefungovala. „Museli sme za ňu zaplatiť 50 eur kauciu a plus za inštalačné balíčky. V Nemecku ju máme za 5 eur. Tam sa dokonca môže mýto zaplatiť aj kartou, v hotovosti a dokonca na čerpacích staniciach sú aj automaty. Policajné auto podľa ešpézetky dokáže skontrolovať, či je mýto zaplatené," doplnil P. Skalický.

Jeho firma sa síce začiatkom decembra zaregistrovala do mýtneho systému, ale koncom roka to museli urobiť znova. „Jedna firma sa nedohodla s druhou, preto sme sa museli registrovať opäť," uzavrel.

FAKTY

Autodopravcovia žiadajú splnenie týchto požiadaviek:

1. Znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín

2. Pozastaviť realizáciu mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest I. triedy a rozdeliť ich na podrobnejšie úseky s presným meraním skutočne najazdených kilometrov.

3. Označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku.

4. Znížiť daň z motorových vozidiel, ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta.

tim

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  4. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  1. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  2. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  3. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  4. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  6. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  7. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  8. Changes to the System of Remedies
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 639
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 586
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 506
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 849
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 229
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 086
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 2 985
  8. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 2 677

Blogy SME

  1. Stano Kočiš: A riekol majster
  2. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  3. Boris Greguška: Lesníctvo: mýty a fakty (I)
  4. Janka Bittó Cigániková: Tri muchy jednou ranou - rozumná regulácia zisku poisťovní, dostatok peňazí, a aj v provizóriu
  5. Julius Kravjar: S akademickou integritou by sa mali oboznamovať už stredoškoláci
  6. Ján Škerko: Mudrlanti
  7. Irena Šimuneková: Fotohrátky 16.
  8. Marek Mačuha: Štát a pomoc ľuďom
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 80 639
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 156
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 299
  4. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 202
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 178
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 867
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 484
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 158
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Za rozhodnutie v kauze Fatima zobrala údajne stotisíc eur. Odmieta to.


2 h
Začalo platiť embargo na dovoz ruskej ropy prostredníctvom námornej prepravy.

Rusi našli recept ako obísť sankcie.


4 h
Keď Alžbeta Tomaníková prišla o partnera mala len osemnásť rokov a ich syn dva mesiace.

Alžbeta Tomaníková nemala nárok na vdovský dôchodok.


1. dec

Portugalsko a Švajčiarsko hrajú svoj osemfinálový zápas na MS.


4 h

Blogy SME

  1. Stano Kočiš: A riekol majster
  2. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  3. Boris Greguška: Lesníctvo: mýty a fakty (I)
  4. Janka Bittó Cigániková: Tri muchy jednou ranou - rozumná regulácia zisku poisťovní, dostatok peňazí, a aj v provizóriu
  5. Julius Kravjar: S akademickou integritou by sa mali oboznamovať už stredoškoláci
  6. Ján Škerko: Mudrlanti
  7. Irena Šimuneková: Fotohrátky 16.
  8. Marek Mačuha: Štát a pomoc ľuďom
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 80 639
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 156
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 299
  4. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 202
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 178
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 867
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 484
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 158
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu