Agentúrny materiál sme o 14:20 nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Pre pokojnú formu protestu voči elektronickému mýtnemu systému sa rozhodli autodopravcovia v Prešovskom kraji. Čerpacie stanice neblokovali. Od vodičov tankujúcich pohonné hmoty zbierali podpisy pod petíciu.
PREŠOV. Aktivisti zastupujúci dopravné spoločnosti v kraji na vybraných čerpacích staniciach oslovovali náhodných okoloidúcich. Vysvetľovali im svoje výhrady k mýtnemu systému. Takmer každý z oslovených vodičov petíciu podpísal. „Deväť z desiatich ľudí podpísalo. Som tu iba chvíľu a už mám zaplnené štyri hárky na ktorých je podpísaných dvadsať ľudí," povedal nám Peter Bartoš zo Širokého (okres Prešov).
Mýtne sa im zdá privysoké
Jeho kolegovia na benzínke pri vstupe do Prešova od Košíc boli ešte úspešnejší. Podpisy zbierali od pol deviatej traja vodiči jednej z prešovských transportných spoločností. Okolo pol jedenástej dopoludnia mali vyše 60 podpisov. Rozhodnutí boli zostať na čerpacej stanici do šiestej večera. Okrem štyroch bodov uvedeným v záhlaví petície sa im osobne nepozdáva ani výška spotrebnej dane na palivá.
„Ja som zamestnanec, ale do práce chodím na osobnom aute. Rozdiel medzi cenou s daňou je desať korún na liter benzínu, nafty deväť korún. Nechápem, prečo je to u nás také drahé," zamyslel sa Ladislav Makara z Kračúnoviec (okres Svidník).
Jazdí kamiónom po celej Európe a vidí, aké je mýto na Slovensku drahé a nedomyslené. „Diaľnica je spoplatnená od vjazdu po výjazd. Lebo nemôžete z nej zísť, tak sa platí od úseku. Ale cesty prvých tried neurobili kilometricky a platí sa tiež od úseku. Napríklad, idem nakladať do Bystrého. Za dedinou je firma, kam mierim. Ale mne to už započíta, ako keby som išiel až do Čierneho nad Topľou. Firma teda musí zaplatiť mýtne až do Čierneho," vysvetlil L. Makara. „Diaľničná známka bola doteraz 15-dňová za 10 eur. Ak šli dvaja šoféri, otočili Bratislavu tam a späť. Teraz to údajne cez Makov vychádza na 26 eur iba tam," dodal L. Makara.
Úseky sú zle rozčlenené
Kamionistom sa nepozdáva ani mapa, podľa ktorej sú úseky, za ktoré sa mýtne vyberá, rozčlenené. „V mestách sa za cesty prvej triedy neplatí. Ale nikde nie je určené, kde je začiatok a kde koniec nespoplatnenej cesty," dopĺňajú svojho kolegu šoféri Peter Marinica zo Župčian a Pavol Novotný zo Širokého (okres Prešov). Podľa nich je celý systém nedomyslený a narýchlo urobený: „Tak, ako keď si zmysleli, že za oknom nemôže byť ani navigačný systém. O dva dni sa prebrali, že je to blud."
Systém je nepripravený a neodskúšaný
Všetci svorne tvrdia, že v západnej Európe sa na systém pripravovali rok, najprv ho odskúšali, aby fungoval bezchybne. Konateľ firmy, v ktorej vodiči pracujú je Pavel Skalický.
„V Nemecku je cena za mýto rovnaká ako u nás. Pritom tamojšia hustota diaľničnej siete je s našou neporovnateľná. Ani kvalita ciest," uviedol. Už v priebehu pár dní mali vodiči problémy aj s palubnou jednotkou. Nefungovala. „Museli sme za ňu zaplatiť 50 eur kauciu a plus za inštalačné balíčky. V Nemecku ju máme za 5 eur. Tam sa dokonca môže mýto zaplatiť aj kartou, v hotovosti a dokonca na čerpacích staniciach sú aj automaty. Policajné auto podľa ešpézetky dokáže skontrolovať, či je mýto zaplatené," doplnil P. Skalický.
Jeho firma sa síce začiatkom decembra zaregistrovala do mýtneho systému, ale koncom roka to museli urobiť znova. „Jedna firma sa nedohodla s druhou, preto sme sa museli registrovať opäť," uzavrel.
FAKTY
Autodopravcovia žiadajú splnenie týchto požiadaviek:
1. Znížiť spotrebnú daň z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín
2. Pozastaviť realizáciu mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest I. triedy a rozdeliť ich na podrobnejšie úseky s presným meraním skutočne najazdených kilometrov.
3. Označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku.
4. Znížiť daň z motorových vozidiel, ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta.
tim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári