Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Poľskí kamionisti bojujú o Duklu. Zatiaľ márne

Dukliansky priesmyk na severovýchode Slovenska zažíva po šesťdesiatich piatich rokoch reprízu pamätnej operácie. Akurát namiesto vojakov a tankov bojujú o každú piaď zeme poľskí vodiči so svojimi kamiónmi.

Dukliansky priesmyk zažíva reprízu pamätnej operácie.Dukliansky priesmyk zažíva reprízu pamätnej operácie. (Zdroj: RE SME - TOMÁŠ JESENSKÝ)

VYŠNÝ KOMÁRNIK.

Včera napoludnie sa ťahal had približne 140 vozidiel od súkromného parkoviska na slovenskej strane ďaleko za hranicu. Šoféri čakali pod holým nebom v osemstupňovom mraze na registráciu elektronického mýta šesť a viac hodín.

vodici.jpg

Vodiči čakali na registráciu v treskúcom mraze šesť a viac hodín.
FOTO PRE SME - TOMÁŠ JESENSKÝ

Dopravcov strašia sankcie

„Stojím tu od šiestej ráno v mraze, bez toalety, teplého nápoja, za parking treba platiť tri eurá na hodinu. Je to pod ľudskú dôstojnosť," hovorí skrehnutý Pawel Tomczyk.

Kamión má odstavený na poľskej strane. Čaká ho ešte dobrý kilometer chôdze v mrazivom vzduchu.
Pawel mieri do Bulharska. Dúfa, že náklad stihne dopraviť načas. Inak ho čakajú tvrdé sankcie. Kolegovia, ktorí sa vydali na cestu skôr, sú na tom horšie. Na hranici tvrdli viac ako dvanásť hodín v dvadsaťstupňovom mraze.

V Čase, keď už mali vykladať tovar v Bulharsku, ešte stále vybavovali na Dukle mýto.
„Odberateľ za meškanie dodávky účtuje penále, môže sa stať, že dokonca zruší kontrakt," rozmýšľa Pawel.

Slovensku hrozia súdy

„Pre firmy vznikajú finančné straty. Myslím si, že niektoré to dajú aj na súd. Nie je to dobrá reklama pre Slovensko," krúti hlavou Boguslaw Kyrcz z Noweho Saczu. Cieľom jeho cesty je Prešov. Pre pár kilometrov po rozbitej ceste však aj on musí vystáť rad.

Poliakom sa nepozdáva ani poplatok za palubnú jednotku. „Rakúšania tiež chcú zálohu, ale päť, nie päťdesiat eur. A ich cesty sú predsa len iné," hovorí Tomek.

Zatarasená cesta

„Buď zaplatia, alebo nech parkujú, kde chcú. Keď však stoja na krajnici, porušujú zákon," konštatuje Milan Redecha.

Podnikateľ z Myjavy má parkovisko s kapacitou 60 kamiónov v prenájme od obce Vyšný Komárnik.
Na výbere parkovného nevidí nič zlé, aj keď si uvedomuje, že vybavovanie palubnej jednotky a registrácie do systému, z ktorého ťaží štát, nestojí na dobrej vôli vodičov.

„Tri eurá je paušálny poplatok, nie hodinová sadzba. Navyše, parkovné sme práve kvôli mýtu znížili od Nového roku o jedno euro."

parking.jpg

"Buď zaplatia tri eurá, alebo nech parkujú inde," hovorí nájomca parkoviska Milan Redecha.
FOTO PRE SME - TOMÁŠ JESENSKÝ

Podľa podnikateľa v cene je aj použitie toalety a sprchy, stačí o to požiadať. Vodičom vraj na želanie uvaria aj čaj a kávu: „Poliakom je stále všetko drahé. Radšej odstavia kamión kilometer odtiaľ. A potom nadávajú.V noci z pondelka na utorok stáli kamióny po oboch stranách cesty, takže ďalšie nemohli poriadne prejsť. Kto je na vine? Ja určite nie," hovorí podnikateľ.

Česmad je v podnájme

Radecha vybudoval na pozemku budovu s reštaruráciou a obchodom. Reštaurácia je momentálne zavretá, pretože nevyhovuje hygienickým normám.

Časť budovy prenajjíma združeniu autodopravcov Česmad, ktoré na základe zmluvy so SkyToll zabezpečuje registráciu vozidiel a vydáva palubné jednotky.

Prezidentom Česmadu je Peter Halabrín. Zhodou okolností tiež z Myjavy.

„Poznám ho. S jeho otcom som kedysi pracoval v ČSAD. Naposledy som ho videl, keď mal desať rokov. Odvtedy sme sa nestreli," tvrdí podnikateľ.

V hraničnom distribučnom centre pracuje v dvanásťhodinových smenách po šesť pracovníkov Česmadu. Každá smena vybaví zhruba dvesto vozidiel. „Rýchlejšie to jednoducho nejde," hovorí muž za okienkom.

Slabá náplasť na nervy poľských kamionistov. Andrzej Drzegorzek vie svoje: „V iných krajinách skúšali mýtny systém aj pol roka pred spustením. Vaši páni rozhodli inak. A teraz sa čudujú, že ich ľudia kritizujú?"

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 055
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 979
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 074
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 209
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 331
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 775
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 555
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 272
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 270
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop