VYŠNÝ KOMÁRNIK.
Včera napoludnie sa ťahal had približne 140 vozidiel od súkromného parkoviska na slovenskej strane ďaleko za hranicu. Šoféri čakali pod holým nebom v osemstupňovom mraze na registráciu elektronického mýta šesť a viac hodín.
Vodiči čakali na registráciu v treskúcom mraze šesť a viac hodín.
FOTO PRE SME - TOMÁŠ JESENSKÝ
Dopravcov strašia sankcie
„Stojím tu od šiestej ráno v mraze, bez toalety, teplého nápoja, za parking treba platiť tri eurá na hodinu. Je to pod ľudskú dôstojnosť," hovorí skrehnutý Pawel Tomczyk.
Kamión má odstavený na poľskej strane. Čaká ho ešte dobrý kilometer chôdze v mrazivom vzduchu.
Pawel mieri do Bulharska. Dúfa, že náklad stihne dopraviť načas. Inak ho čakajú tvrdé sankcie. Kolegovia, ktorí sa vydali na cestu skôr, sú na tom horšie. Na hranici tvrdli viac ako dvanásť hodín v dvadsaťstupňovom mraze.
V Čase, keď už mali vykladať tovar v Bulharsku, ešte stále vybavovali na Dukle mýto.
„Odberateľ za meškanie dodávky účtuje penále, môže sa stať, že dokonca zruší kontrakt," rozmýšľa Pawel.
Slovensku hrozia súdy
„Pre firmy vznikajú finančné straty. Myslím si, že niektoré to dajú aj na súd. Nie je to dobrá reklama pre Slovensko," krúti hlavou Boguslaw Kyrcz z Noweho Saczu. Cieľom jeho cesty je Prešov. Pre pár kilometrov po rozbitej ceste však aj on musí vystáť rad.
Poliakom sa nepozdáva ani poplatok za palubnú jednotku. „Rakúšania tiež chcú zálohu, ale päť, nie päťdesiat eur. A ich cesty sú predsa len iné," hovorí Tomek.
Zatarasená cesta
„Buď zaplatia, alebo nech parkujú, kde chcú. Keď však stoja na krajnici, porušujú zákon," konštatuje Milan Redecha.
Podnikateľ z Myjavy má parkovisko s kapacitou 60 kamiónov v prenájme od obce Vyšný Komárnik.
Na výbere parkovného nevidí nič zlé, aj keď si uvedomuje, že vybavovanie palubnej jednotky a registrácie do systému, z ktorého ťaží štát, nestojí na dobrej vôli vodičov.
„Tri eurá je paušálny poplatok, nie hodinová sadzba. Navyše, parkovné sme práve kvôli mýtu znížili od Nového roku o jedno euro."
"Buď zaplatia tri eurá, alebo nech parkujú inde," hovorí nájomca parkoviska Milan Redecha.
FOTO PRE SME - TOMÁŠ JESENSKÝ
Podľa podnikateľa v cene je aj použitie toalety a sprchy, stačí o to požiadať. Vodičom vraj na želanie uvaria aj čaj a kávu: „Poliakom je stále všetko drahé. Radšej odstavia kamión kilometer odtiaľ. A potom nadávajú.V noci z pondelka na utorok stáli kamióny po oboch stranách cesty, takže ďalšie nemohli poriadne prejsť. Kto je na vine? Ja určite nie," hovorí podnikateľ.
Česmad je v podnájme
Radecha vybudoval na pozemku budovu s reštaruráciou a obchodom. Reštaurácia je momentálne zavretá, pretože nevyhovuje hygienickým normám.
Časť budovy prenajjíma združeniu autodopravcov Česmad, ktoré na základe zmluvy so SkyToll zabezpečuje registráciu vozidiel a vydáva palubné jednotky.
Prezidentom Česmadu je Peter Halabrín. Zhodou okolností tiež z Myjavy.
„Poznám ho. S jeho otcom som kedysi pracoval v ČSAD. Naposledy som ho videl, keď mal desať rokov. Odvtedy sme sa nestreli," tvrdí podnikateľ.
V hraničnom distribučnom centre pracuje v dvanásťhodinových smenách po šesť pracovníkov Česmadu. Každá smena vybaví zhruba dvesto vozidiel. „Rýchlejšie to jednoducho nejde," hovorí muž za okienkom.
Slabá náplasť na nervy poľských kamionistov. Andrzej Drzegorzek vie svoje: „V iných krajinách skúšali mýtny systém aj pol roka pred spustením. Vaši páni rozhodli inak. A teraz sa čudujú, že ich ľudia kritizujú?"
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári