Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Kužma: Na zlý mýtny systém dopláca východ

Predražené a zle fungujúce mýto poškodí najmä východniarov. Tvrdí to prešovský poslanec Národnej rady SR Štefan Kužma (SDKÚ). Zavedením mýtneho systému sa zaoberal výbor NR SR pre hospodársku politiku, ktorého je Kužma členom.

Štefan Kužma považuje mýtny systém za zlý a predražený.Štefan Kužma považuje mýtny systém za zlý a predražený. (Zdroj: Michal Frank)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Poslanec navrhuje predĺžiť zastavenie spoplatnenia, vyňať z poplatku väčšinu ciest prvej triedy a znížiť tarify.

PREŠOV. Samotné mýto podľa Štefana Kužmu nie je problémom, ale systém jeho zavedenia áno. Ťažké to budú mať najmä dopravcovia, ale tým aj výrobcovia, obchodníci a spotrebitelia na východnom Slovensku. Z najchudobnejšej časti Slovenska sú najväčšie dopravné vzdialenosti, mýto ich dopravcom predraží. Využiť to môžu napríklad poľskí dopravcovia, kým tunajší na to doplatia.

Skryť Vypnúť reklamu

Česi sú lacnejší

„Na každý kamión tovaru, ktorý je vyrobený na východnom Slovensku, vzniknú výrobcom náklady navyše za približne 70 eur," hovorí poslanec a uvádza príklad: „Pre porovnanie, ak firma z východu posiela dvakrát do týždňa kamión do Bratislavy a späť, doteraz zaplatila ročne 1 080 eur za diaľničné nálepky. Na mýte dnes zaplatí 14-tisíc eur. To je zvýšenie o takmer 1 400 percent, čo je neúnosné."

Problémom je, že nové mýto je „nezmyselne zavedené na všetky cesty prvej triedy". Kužma tvrdí, že ciest prvej triedy by sa nemalo týkať, s výnimkou takých, kde sa platia diaľničné známky aj doteraz, aby vodiči neobchádzali diaľnice. Tak je to aj v ČR, kde spoplatnili len 200 kilometrov ciest prvej triedy. U nás sú spoplatnené všetky, aj rozbité cesty, dovedna 1 500 kilometrov. Výšku mýtneho poplatku považuje za predraženú. „Kamión na trase Humenné - Bratislava zaplatí u nás za mýto 68,5 eura. Keby sme mali tarifu ako Česi, za rovnakú trasu by zaplatil len 32 eur," vraví Š. Kužma.

Skryť Vypnúť reklamu

Navrhuje zmeny

Navrhuje predĺžiť nulovú sadzbu na mýto aspoň na pol roka, kým sa nevychytajú muchy, nespoplatnenie ciest I. triedy (až na uvedené výnimky) a znížiť tarify minimálne na úroveň ČR.

"Treba zvážiť aj podporu pre menej rozvinuté regióny, lebo mýto ich ešte viac znevýhodňuje," tvrdí Š. Kužma s tým, že dopravná situácia môže odradiť ešte aj tých investorov, ktorí zvažujú, či budú sídliť na západnom, alebo na východnom Slovensku, prípadne v inej krajine.

Dopravcovia hlásia mnohé problémy

Mýto prinieslo problémy napríklad tým, ktorý rozvážajú tovar a keď zídu z hlavnej cesty k obchodu a vrátia sa na ňu, systém im ju znovu priráta k mýtnemu. Teda pri desaťkilometrovom rozvoze zaplatia ako za štyridsaťkilometrový. Pri prejazde nad autostrádou zas systém zaúčtuje aj diaľničný úsek, hoci po ňom vozidlo vôbec neprejde. Prístroje na mýto sú poruchové.

Skryť Vypnúť reklamu

Na zasadnutí výboru NR SR pre hospodársku politiku odznelo, že z 50-tisíc prístrojov bolo 20-tisíc reklamovaných. Dopravcovia sa tiež sťažovali, že za dva týždne minuli na mýto toľko, čo stála ročná diaľničná známka, alebo na to, že náklady na mýto boli vyššie než na naftu.

Podľa Štefana Kužmu aj tieto príklady svedčia o tom, že zavedenie mýta bolo nedomyslené. Má pocit, že „predražený, nedomyslený a šialený" systém výberu mýta súvisí s predraženým tendrom, ktorý už preveruje Európska komisia.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 132
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 19 536
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 130
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 141
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 757
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 083
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 611
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 105
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 974
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Smatana: Plošné testovanie rýchlotestami je zlé riešenie, ale v našej situácii mu rozumiem

Antigénové testy sú menej presné, dôkazom je aj nakazený Trump.

Bývalý šéf Inštitútu zdravotníckej politiky Martin Smatana.

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo ďalších šesť úmrtí, zomrel aj lekár z Oravy (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 30 695. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Ilustračné foto.
Cynická obluda

Terazky budeme testovať

Testovanie vraj nezvládnu zabezpečiť zdravotníci, lebo zdravotníctvo utrpelo vládou Smeru. Tak ho zabezpečí armáda.

Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop