Mesto Veľký Šariš a osem obcí v okolí Prešova majú pocit diskriminácie. Nedostávajú totiž dotácie na vykrytie strát vo verejnom záujme tak, ako všetky ostatné obce. Za dopravu svojich obyvateľov musia Dopravnému podniku mesta Prešov (DPMP) platiť zo svojich skromných rozpočtov. Niektoré z nich zaťažilo aj mýto.
PREŠOV. Na januárovom zasadnutí prešovského krajského zastupiteľstva tento problém opäť otvoril poslanec a zároveň primátor Veľkého Šariša Róbert Oros (SDKÚ). Žiadal predsedu Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Petra Chudíka (Smer), aby úrad znova prehodnotil vykrytie strát vo verejnej doprave pre deväť samospráv v okolí Prešova vo forme balíka financií do rozpočtu DPMP.
Žiadajú dotáciu
Primátor Oros navrhoval, aby sa znova rokovalo s DPMP. "Žiadame, aby samosprávny kraj prispel obciam, do ktorých chodia spoje mestskej hromadnej dopravy, rovnaký diel nákladov na prepravu vo verejnom záujme, ako ostatným obciam, kde premávajú linky SAD. Nadštandardné služby si doplatíme," uviedol Oros s pripomienkou, že o MHD majú záujem aj Župčany či Vyšná Šebastová.
Starostovia zatiaľ čakajú, ako sa problém vyrieši. Je pre nich nemožné polovicu zo svojich rozpočtov zaplatiť len za dopravu. Oros sa odvolal na košický model, kde samosprávny kraj vykrýva straty aj tým obciam, kde premáva MHD.
Chudík nesúhlasí
Predseda PSK Chudík na požiadavku reagoval slovami, že dať dotáciu DPMP je na hrane so zákonom. "Dopravný podnik zmluvu nechce prijať, boja sa našej kontroly, lebo ich tarify za prejazdené kilometre sú iné, ako majú dopravcovia SAD. Keby sme aj chceli uzavrieť zmluvu, tak dopravný podnik by musel vystupovať ako náš partner a prijať rovnaké podmienky," reagoval Chudík na otázku, či otvorí zmluvu z roku 2009.
Podľa Chudíka je vecou dotknutých obcí, aby svoj problém s dopravou vyriešili. "SAD-ky nemajú žiadny problém, aby jazdili aj do týchto obcí, dokonca v niektorých prípadoch tam jazdia spoje SAD aj MHD, teda duplicitne. Ako hovorím, prešovský dopravný podnik sa bojí našej kontroly a nechce uzavrieť zmluvu," zdôraznil.
Janus: S kontrolou nemáme žiadny problém
O stanovisko sme preto požiadali aj riaditeľa DPMP Petra Janusa. "S kontrolou nemáme žiadny problém, my konáme transparentne," reagoval.
Pripomenul, že vlani požiadali Úrad PSK o vydanie licencie s podmienkou, aby im bola uznaná špeciálna tarifa na dve pásma, akú uplatňovali dovtedy. MHD sa podľa Janusa nemôže prispôsobiť tarifám SAD v cene za prejazdený kilometer. "Túto žiadosť o licenciu nám zamietli, uzavreli sme preto individuálne zmluvy s obcami, kde ročne prejazdíme 5-tisíc kilometrov. Pokračovali sme v starom režime a aj keď chápem, že starostovia to chcú vyriešiť, mesto nemôže doplácať na ich potreby," vysvetlil Janus.
Deväť samospráv platí za dopravu
Problém bol najvypuklejší v roku 2008. Vtedy obce posielali na Úrad PSK petície, hovorilo sa o rušení spojov a podobne. Kým všetkým obciam v Prešovskom kraji PSK uhrádza dotácie na vykrytie strát vo verejnom záujme, teda za zľavnené cestovné, spomínaných deväť obcí zo zoznamu jednoducho vypadlo. A to len preto, lebo im dopravu už niekoľko rokov zabezpečuje DPMP.
V roku 2008 PSK podľahlo tlaku verejnosti a dotácie vyplatilo. Vlani už nie a ani tento rok sa nechystá. Pritom je na svete ďalšia záťaž na rozpočty, a tým je mýto. Napríklad pre Malý Šariš mýtne za jediný kilometer na štátnej ceste predstavuje tisíc eur ročne, ktoré musia zaplatiť štátu. Ďalších zhruba 4-tisíc eur je platba za dopravu MHD. Pre malú dedinu je to takmer likvidačný výdavok.
Obec Haniska zase riešila problém s mýtnym tak, že ich spoj dočasne obchádza štátnu cestu a jazdí cez Borkút.
O tom, či štát oslobodí spoje MHD od mýtneho, sa ešte len rozhoduje. Podľa Janusa 1 816 spojov MHD ročne najazdí 5 miliónov kilometrov. Len 10 percent z tohto objemu je určených obciam a mestu Veľký Šariš.
Peter Janus. Tvrdí, že s kontrolou nemajú problém, postupujú transparentne.
Foto: frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári