Problém s parkovaním na najväčšom sídlisku Sekčov trvá už niekoľko rokov. Nepomohli sťažnosti, podnety, žiadosti. Naopak. Situácia sa neustále komplikuje. Počet áut sa zvyšuje, priestor zužuje a prejazd ulicami je čoraz komplikovanejší. Keď ešte aj nasneží, ako v týchto dňoch, tak je to hotová katastrofa.
PREŠOV. Na uliciach Karpatská, Šrobárova, Vihorlatská, Ďumbierska či Laca Novomeského sa bežne stáva, že autá parkujú po oboch stranách komunikácie, dokonca niekde aj v troch radoch, a navzájom si blokujú výjazd. Keď po príchode z práce niekto náhodou zaparkuje na parkovisku, ráno musí počítať s tým, že tak ľahko sa s autom na cestu nedostane. Nehovoriac o tom, že vodiči bežne parkujú na chodníkoch, trávnikoch a ihriskách využívajúc každý voľný fliačik zeme. Obyvatelia sídliska tak namiesto chodníkov využívajú doslova úzke štrbiny medzi autami, aby sa dostali k bytom v panelákoch. Ľudia potichu aj nahlas hromžia.
Mesto hľadá riešenie
Odozvou mesta Prešov na opakujúce sa sťažnosti bola štúdia, ktorú dala radnica vypracovať českej spoločnosti M.O.Z. Consult, s. r. o. Výsledkom je odporúčanie pre samosprávu, aby vybudovala parkovacie plochy v teréne, prípadne úpravou profilov vozoviek, alebo umožnila súkromným investorom postaviť parkovacie domy na mestských pozemkoch. To však nie je nič nové ani objavné. Toto východisko tu vždy bolo, ale nezrealizovalo sa. Investori sa aj našli, ale ani jedno výberové konanie sa nedotiahlo do konca. Ponúka sa tu teda otázka, či mesto bude investovať do postupného rozširovania parkovísk v blízkosti panelákov, alebo riešenie problému ponechá výhradne súkromným investorom.
"Táto otázka je témou rokovaní. Jednou z možností je výstavba garážových domov ako súkromná investícia, čo by predstavovalo priame náklady, ďalšia možnosť je vytvoriť doplnkové kapacity podľa lokalít určených predmetnou analýzou," uviedla hovorkyňa radnice Iveta Adamová.
Reakcie Sekčovčanov
Obyvatelia sídliska však denne zápasia s rovnakým problémom a opakovane ho tlmočia na Výbore mestskej časti (VMČ) č. 6. Predseda Vasiľ Janko (SDKÚ-DS) napríklad vlani informoval obyvateľov sídliska, že medzi prioritami investičných akcií boli parkovacie miesta na Vihorlatskej, Karpatskej a Ďumbierskej ulici. Nič sa však neurobilo. Nepresadil sa ani návrh, aby mesto vybudovalo aspoň dočasné panelové parkovisko na mestskom pozemku za budovou Bytového družstva na Karpatskej ulici. Mimochodom, 11-poschodový panelák na Karpatskej 9 má pri bloku 12 parkovacích miest a býva tam 72 rodín. Keby aj každá z nich nemala auto, nepomer je veľký.
"Som znepokojený nezáujmom mesta riešiť naše problémy," povedal na zasadnutí VMČ Jozef Sajduk.
Mária Dolanská prišla s vlastným nápadom. "Nevyužité asfaltové ihrisko na Šrobárovej ulici by sa mohlo prerobiť na parkovisko. Bude nutné urobiť len asi 2 metre prístupovej cesty," navrhla.
Poslanci za VMČ vyjadrili počudovanie nad tým, že ich nikto zo spomínanej českej spoločnosti nekontaktoval a nezaujímal sa o konkrétne podnety od občanov. "Nerozumiem ani tomu, prečo nás nikto nezavolal na vyhodnotenie štúdie. Podľa mňa sa iba vyhodili peniaze na to, aby sme sa dozvedeli to, čo už dávno vieme. Za tie peniaze sa mohli vybudovať aspoň nejaké parkovacie miesta. Ľudia nemajú záujem platiť súkromníkom za nadštandardné parkovanie, najmä nie v čase krízy," reagoval poslanec Jozef Kislík (KDH).
Čo priniesla analýza
V tejto súvislosti nás zaujímalo, prečo štúdiu vypracovala česká spoločnosť a či nevychádzala len zo sprostredkovaných informácií. S touto otázkou sme sa obrátili znova na prešovskú radnicu. "Tento partner nepozná lokalitu len sprostredkovane, je to spoločnosť, ktorá sa zaoberá podobnými analýzami v Čechách aj na Slovensku. Bola vybraná na základe prieskumu trhu a referencií, ako je to v súlade s platnou legislatívou pri zákazkách do 4-tisíc eur, t. j. priamym zadaním. Analýza trvala dva mesiace za aktívnej účasti firmy v teréne," informovala nás hovorkyňa.
Mimochodom, spoločnosť M.O.Z. Consult je partnerskou firmou Vinci park Slovakia, s. r. o., ktorá zabezpečuje parkovanie v centre mesta.
Pomohli by jednosmerné ulice
Po zverejnení výsledkov štúdie primátor Pavel Hagyari zdôraznil, že mesto musí hľadať riešenia zefektívnením dopravy na sídliskách, čo sa dá zabezpečiť vytvorením jednosmerných ulíc a vybudovaním parkovísk tam, kde najviac chýbajú, no radnica na tento účel prostriedky nemá a nedajú sa získať ani z eurofondov. Do parkovacích domov musia vstúpiť investori, ale to znamená, že sa za parkovanie bude platiť.
"Filozofia je taká, aby pri blokoch parkovali len vlastníci a užívatelia bytov. Právnické osoby by si mali za možnosť parkovania na vyhradených miestach platiť," konštatoval vtedy primátor, pričom naznačil, že cena za užívanie parkovacieho miesta by sa mala pohybovať okolo jedného eura na deň.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári