PREŠOV. Znechutený nad bezohľadným systémom je aj tridsaťtriročný Marek Baran z Prešova. Odborná lekárka odmietla vyšetriť jeho šesťročného syna Petra. Len preto, že je klientom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Tá nielenže znížila lekárom limity tak, že musia pacientov preobjednať, ale špecialistom rokmi dlhuje za výkony desaťtisíce eur! Poistenci súkromných zdravotných poisťovní takéto problémy neriešia. Tie nadlimitné výkony lekárom v určitých sumách preplácajú.
Minuli čas, musia prísť opäť
Šesťročný chlapček je v dispenzárnej starostlivosti detskej gastroenterológie. V pravidelných intervaloch sa musí podrobiť lekárskemu vyšetreniu. Jeho rodičia si musia v práci vybaviť v tom čase voľno. Podobne to bolo aj uplynulý pondelok. Avšak všetko bolo márne. Špecialistka ich musela odmietnuť, poisťovňa by jej výkony nepreplatila.
"Synovi mali urobiť vyšetrenie ultrazvukom. Pri návšteve ordinácie mi však povedali, že tento mesiac to už nepôjde a preobjednali nás až na máj," posťažoval sa M. Baran. Takýto prístup k pacientom sa mu nepáči a myslí si, že sa stávajú rukojemníkmi poisťovne. "Predtým som bol poistený v spoločnej. Problémy mám až teraz, keď sa zlúčili," doplnil.
Nechápe, prečo je ako poistenec štátnej poisťovne na druhej koľaji.
Lekári nechcú robiť zadarmo
Detská gastroenterologička Daniela Olexová sa takisto cíti rukojemníkom spomínanej poisťovne: "Nepreplácajú nám úkony, ktoré prekračujú nimi stanovené limity. A limity pravidelne vyčerpáme približne po troch týždňoch v mesiaci, nedá sa to ustriehnuť. Za nadlimitné výkony nám dlhujú, za niekoľko rokov sa dlžná suma vyšplhala na desaťtisíce eur," vysvetlila.
Rozhodla sa preto už nerobiť zadarmo. Investované náklady do zdravotnej starostlivosti jej totiž nikto nevráti. "Nejde len o výdavky na energie a čas. Musím urobiť odbery, sonografické vyšetrenia a všetko toto materiálne zabezpečiť," dodala. Jej kolegovia dokonca pristúpili k tomu, že v piatky nepracujú.
Poisťovňa o výške limitov mlčí
Hovorkyňa VšZP Petra Balážová uviedla, že lekár nemôže odmietnuť ošetriť pacienta z dôvodu prekročenia zmluvného objemu a musí ho ošetriť. Neodkladnú starostlivosť poisťovňa uhradí. "Lekárka si má objednávať pacientov tak, aby čerpala dohodnutý zmluvný objem rovnomerne počas celého zmluvného obdobia," uviedla P. Balážová.
Ak bola poistencovi odmietnutá zdravotná starostlivosť, môže sa obrátiť na zdravotnú poisťovňu alebo na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. K výške limitov a spôsobu preplácania nadlimitných výkonov dodala: "Vždy rokujeme s poskytovateľmi a dohodujeme cenové podmienky. Zmluvný objem bol vopred dohodnutý."
Daniela Olexová. Lekárka tvrdí, že jej poisťovňa dlhuje desaťtisíce. Ďalej robiť zadarmo nemôže.
Foto: Ingrid Timková
Oznam. Visí na dverách ambulancie.
Foto: Ingrid Timková
V piatok voľno. Lekári nízke limity riešia voľným pracovným dňom.
Foto: Ingrid Timková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári