Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Avizovaný štrajk vodičov prímestskej autobusovej dopravy zrejme nebude. Dnešné rokovanie medzi predsedom Prešovského samosprávneho kraja Petrom Chudíkom (Smer-SD), dopravcami a predsedom OZ KOVO Emilom Machynom bolo úspešné. Dohoda znie, že v pondelok podpíšu cenový výmer o nových tarifách na zľavy pre zamestnancov. Konkrétnu výšku zliav chcú zosúladiť s Košickým krajom.
PREŠOV. Chudík pri rokovaní s Machynom zdôraznil, že odborári najskôr vyhlásili štrajk, a až potom požiadali o rokovanie. Celú snahu považuje za predvolebnú šou. Prešovský kraj má podľa Chudíka najnižšie tarify na cestovanie a bol pokoj, nikto sa nesťažoval, kým sa neozvali odborári.
Toto obvinenie Machyna odmietol. „Nebola to žiadna predvolebná šou, zastupujeme zamestnancov, ktorí pracujú 12 hodín denne za 610 eur. So zamestnávateľmi rokujeme už od októbra a veci sa nepohli, kým sme sa nedohodli na štrajku. Keby nedošlo k dohode, budeme tlačiť aj na zvýšenie miezd," argumentoval Machyna.
Dohodli sa
Štyri manažmenty SAD v kraji rokovali s predsedom Chudíkom a dohodli sa na východiskách. „Zľavy sa budú týkať zamestnancov SAD a ich rodinných príslušníkov, pravdepodobne pôjde o 5 centov na 50 kilometrov v rámci kraja. Manželia a manželky zamestnancov, prípadne vdovy, budú mať zľavu 50 percent z ceny lístka, tiež dôchodcovia do 70 rokov a deti do ukončenia štúdia, maximálne do 26 roku," upresnil Chudík. To všetko bude zakotvené v zmluve na jeden rok.
Župan tvrdí, že ide o kompromis a upozornil, že vodiči aj doteraz mali zamestnanecké karty v hodnote 10 eur na rok. „Nie je to fér voči ostatným zamestnancom v regióne, možno by mali mať nárok na podobné zľavy. Ide o verejné peniaze a mal by platiť rovnaký meter na všetkých," poznamenal Chudík. Zľavy budú podľa odhadov stáť PSK okolo 25-tisíc eur ročne.
Európska norma
Podľa Machynu OZ KOVO robí nadprácu v tom, že postupne rokuje so županmi. Túto povinnosť si malo splniť Združenie autobusovej dopravy SR po tom, čo v januári vstúpila do platnosti európska norma.
„Špecifická situácia vznikla v tom, že zľavy vo verejnom záujme sú v kompetencii VÚC. Podľa smernice výmer o tarifách nemôže dávať minister dopravy, ako to bolo v minulosti, ale ten, kto zľavy platí. To sú samosprávne kraje," vysvetlil Machyna.
Poznamenal tiež, že zľavy sú lacnejšou alternatívou, ako keby mali dopravcovia zvýšiť vodičom mzdy. Podľa Machynu štrajk odvolajú len v prípade, ak budú vo všetkých krajoch podpísané zmluvy potvrdzujúce zľavy. Kraj, v ktorom sa to nepodarí pôjde do štrajku.
Na dnešnom rokovaní sa zúčastnili zástupcovia SAD z Humenného, Popradu, Prešova a spoločnosti Bus Karpaty zo Starej Ľubovne.
V Košickom kraji stále rokujú
Rokovania medzi Košickým samosprávnym krajom a autobusovými dopravcami, s ktorými má kraj podpísanú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme - Eurobus, a.s. Košice a SAD, a.s. Michalovce, stále pokračujú. "Rokovania sú obojstranne ústretové a veríme, že sa ich podarí včas uzavrieť," informovala dnes hovorkyňa predsedu košického kraja Zuzana Bobriková.
Košický kraj nemá dôvod rokovať o cestovných zľavách so zástupcami Odborového zväzu KOVO, pretože nie sú jeho partnermi. "Zamestnanecké zľavy sú záležitosťou zamestnancov a zamestnávateľov, sociálneho programu firmy," dodala Bobriková.
Rozsahu oprávnených osôb využívajúcich cestovné zľavy v autobusovej doprave je podľa Košického kraja príliš veľký, zahŕňa široký okruh rodinných príslušníkov, ale napríklad aj bývalých zamestnancov firiem, ktoré boli niekedy súčasťou autobusovej dopravy. Odsúhlasiť by sa mala osobitná tarifa, ktorá by platila ako príloha k cenovému výmeru. Stanovovala by symbolické cestovné pre zamestnancov, ktoré by umožňovalo presnú evidenciu poskytovanej zľavy. Košický kraj chce osobitnú tarifu zladiť so susedným prešovským krajom, keďže existuje množstvo liniek prechádzajúcich z jedného kraja do druhého.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári