Väčšina žiakov z rómskych osád to nezvláda a povinnú školskú dochádzku končí v piatom či šiestom ročníku.
LEMEŠANY. Skúsenosti s rómskymi žiakmi majú mnohé školy na východe Slovenska. Aj v ZŠ s MŠ Lemešany (okres Prešov) majú žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Učiteľka Základnej školy s materskou školou Lemešany Adela Poráčová hovorí: "Práca s rómskymi žiakmi je veľmi ťažká, vzhľadom na ich zanedbané sociálne prostredie. Nenavštevujú predškolské zariadenia, majú veľký hendikep, ktorý spočíva v komunikácii v slovenskom jazyku, ďalším problémom je hygiena... Začíname od samých začiatkov."
Talenty sú, ale...
Medzi žiakmi má aj talenty. Medzi nimi aj spomínanú Dagmar Žigovú. "Už od prvého ročníka bolo vidieť, že má intelektové predpoklady na úspešné vzdelávanie a výchovu. Darilo sa jej zvládať učivo porovnateľne s nerómskymi žiakmi. Je tam skôr problém zanedbania sociálneho prostredia, chýba domáca príprava, rodičia sa jej venujú sporadicky," hovorí o svojej žiačke učiteľka Poráčová. Verí, že sa jej podarí absolvovať aspoň základné vzdelanie. V priemere sa to darí tak jednému žiakovi z osady za rok.
"Najviac ma baví matematika, čítanie a písanie," vraví nám tretiačka Dagmar, ktorá mala na vysvedčení dve jednotky a jednu dvojku. Problém jej nerobia ani diktáty, ktoré píše úhľadne a bez väčších chýb. Je najlepšou v triede. No zároveň aj výnimkou.
Riaditeľka ZŠ s MŠ Lemešany Mária Horváthová označila za najväčší problém práce so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia zlú spoluprácu s rodinou. "Učitelia sa musia v prvom rade starať o hygienu žiakov, stále im poskytovať potrebné školské pomôcky, motivovať ich k činnosti a učebnej aktivite," vysvetľuje riaditeľka, ktorá tiež potvrdzuje, že medzi spomínanými deťmi sú aj talentované: "Majú nadanie na niečo - vedia počítať, spievať, maľovať, mnohí aj čítať. Sú teda rôzne deti, ale problémom naďalej ostáva skutočnosť, že doma sa im len málokto venuje."
Skúšajú špeciálny program
Zlepšiť situáciu ohľadom vyučovacieho procesu môže aj rozbehnutý projekt Špeciálny vzdelávací program pre žiakov z rómskej populácie. Podporil ho Európsky sociálny fond v rámci operačného programu Vzdelávanie. "Práve na základe inovatívnych metód vyučovania sa môže dopomôcť k úspešnejšiemu vzdelávaniu a neskôr zaradeniu žiakov do pracovného procesu," tvrdí Poráčová (na fotografii Michala Franka). Nové aktivity budú aj po vyučovaní, mohli by teda čiastočne nahradiť chýbajúcu domácu prípravu žiakov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári