Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Meškajúca cestná komunikácia D1 Svinia - Prešov-západ je už dokončená. Diaľničný úsek dĺžky 7,95 km dnes slávnostne otvorili a podvečer aj spojazdnili. Pre nevysporiadané pozemky s prešovským podnikateľom Jarkovským je cesta pri vstupe do Prešova zúžená a na začiatku diaľnice je semafor.
PREŠOV/STUDENEC. Nová cesta zjednoduší dopravu pri výpadovke na Poprad. Doposiaľ sa dalo prechádzať iba cez Župčiansky kopec, ktorý je známy vysokým počtom dopravných nehôd. Len v rokoch 2004 až 2009 ich bolo 218, pričom deväť ľudí zomrelo.
Náklady na diaľnicu boli 96 miliónov eur bez DPH. Financovaná bola zo štátneho rozpočtu a z peňazí, ktoré poskytla Európska investičná banka. Zhotoviteľom boli Inžinierske stavby, ktoré na ceste postavili deväť mostných objektov. Zaujímavosťou je most na západnom okraji Prešova, ktorý je technologickým unikátom. Nosné predpínacie laná totiž nie sú zabudované v konštrukcii, ale sú voľne viditeľné. Celej stavbe dominuje takmer päťstometrový objekt pri Župčanoch.
Museli sa vyhnúť súkromnému pozemku
Zmluva na novú diaľnicu bola podpísaná ešte v roku 2005. Reálne stavebné práce sa začali o rok neskôr. Stavba mala byť ukončená už vlani. "Museli sme však vyriešiť dva problémy. Jedným bolo technické doriešenie tejto križovatky, pretože na náš podnet došlo k zmene projektovej dokumentácie. Tak, aby sme aj do budúcnosti mali túto križovatku pripravenú na ďalšie napojenia ciest," uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma.
Druhý dôvod má meno Peter Jarkovský. Tento známy kontroverzný prešovský podnikateľ kúpil v danej lokalite pozemky a nedohodol sa s NDS na ich odpredaji. Tento problém nie je vyriešený dodnes. "Bohužiaľ, museli sme urobiť vstup do Prešova dvojsmerný, teda nie štvorprofilový. Je to také úsporné opatrenie, aby sme nezasiahli do pozemku a zároveň sa mohli napojiť na existujúcu mestskú komunikáciu. Okrem toho sme tam museli osadiť semafor, čo je dosť netradičné riešenie, pretože semafor na diaľnici si nepamätám," povedal o vynútených technických riešeniach Igor Choma.
Podľa jeho slov to bolo nevyhnutné, lebo by nebolo múdre umŕtviť vyše trojmiliardovú (v korunách) investíciu. Na výjazde z diaľnice do Prešova sa teda cesta zužuje, ale vodiči prejdú bez semaforu, v smere z Prešova na diaľnicu ich čaká svetelná signalizácia.
Čo bude teda ďalej? "Môžeme ísť len zákonným spôsobom. Rokujeme, pripravujeme vyvlastňovacie konanie," naznačil riaditeľ NDS. Ako dodal, ak by boli pozemky vysporiadané, dokončiť celú vetvu diaľnice vedia za tri mesiace. Celkovo hodnotí výstavbu tejto diaľnice pozitívne: "Z môjho pohľadu je tá stavba dobre urobená, komfortne. Je to vyše 7 a pol kilometra diaľnice, ktorá prinesie svoj úžitok."
Odovzdané do predčasného užívania
Podvečer sa otváral ďalší kus diaľnice v dĺžke takmer 9 kilometrov v úseku Jablonov - Behárovce. Úsek sa skladá z dvoch častí Jablonov - Studenec v dĺžke 5,2 kilometra (otvorený zatiaľ v polovičnom profile) a ďalší úsek Studenec - Behárovce v dĺžke 3,3 kilometra (otvorený v plnom profile). Celkové náklady na výstavbu oboch úsekov sú 69,2 milióna eur. Dielo bolo odovzdané do predčasného užívania o osem dní. Zaujímavosťou úseku je 700 metrov dlhý most v duchu spišskej gotiky (oblúkový most).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári