Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:18

Pri Prešove a na Spiši pribudli nové diaľnice

Meškajúca cestná komunikácia D1 Svinia - Prešov-západ je už dokončená. Diaľničný úsek dĺžky 7,95 km dnes slávnostne otvorili a podvečer aj spojazdnili. Podobne aj úsek na Spiši.

Nová diaľnica pri Prešove.Nová diaľnica pri Prešove. (Zdroj: SITA/Viktor Zamborský)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Meškajúca cestná komunikácia D1 Svinia - Prešov-západ je už dokončená. Diaľničný úsek dĺžky 7,95 km dnes slávnostne otvorili a podvečer aj spojazdnili. Pre nevysporiadané pozemky s prešovským podnikateľom Jarkovským je cesta pri vstupe do Prešova zúžená a na začiatku diaľnice je semafor.

PREŠOV/STUDENEC. Nová cesta zjednoduší dopravu pri výpadovke na Poprad. Doposiaľ sa dalo prechádzať iba cez Župčiansky kopec, ktorý je známy vysokým počtom dopravných nehôd. Len v rokoch 2004 až 2009 ich bolo 218, pričom deväť ľudí zomrelo.

Náklady na diaľnicu boli 96 miliónov eur bez DPH. Financovaná bola zo štátneho rozpočtu a z peňazí, ktoré poskytla Európska investičná banka. Zhotoviteľom boli Inžinierske stavby, ktoré na ceste postavili deväť mostných objektov. Zaujímavosťou je most na západnom okraji Prešova, ktorý je technologickým unikátom. Nosné predpínacie laná totiž nie sú zabudované v konštrukcii, ale sú voľne viditeľné. Celej stavbe dominuje takmer päťstometrový objekt pri Župčanoch.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Museli sa vyhnúť súkromnému pozemku

Zmluva na novú diaľnicu bola podpísaná ešte v roku 2005. Reálne stavebné práce sa začali o rok neskôr. Stavba mala byť ukončená už vlani. "Museli sme však vyriešiť dva problémy. Jedným bolo technické doriešenie tejto križovatky, pretože na náš podnet došlo k zmene projektovej dokumentácie. Tak, aby sme aj do budúcnosti mali túto križovatku pripravenú na ďalšie napojenia ciest," uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma.

Druhý dôvod má meno Peter Jarkovský. Tento známy kontroverzný prešovský podnikateľ kúpil v danej lokalite pozemky a nedohodol sa s NDS na ich odpredaji. Tento problém nie je vyriešený dodnes. "Bohužiaľ, museli sme urobiť vstup do Prešova dvojsmerný, teda nie štvorprofilový. Je to také úsporné opatrenie, aby sme nezasiahli do pozemku a zároveň sa mohli napojiť na existujúcu mestskú komunikáciu. Okrem toho sme tam museli osadiť semafor, čo je dosť netradičné riešenie, pretože semafor na diaľnici si nepamätám," povedal o vynútených technických riešeniach Igor Choma.

Podľa jeho slov to bolo nevyhnutné, lebo by nebolo múdre umŕtviť vyše trojmiliardovú (v korunách) investíciu. Na výjazde z diaľnice do Prešova sa teda cesta zužuje, ale vodiči prejdú bez semaforu, v smere z Prešova na diaľnicu ich čaká svetelná signalizácia.

Čo bude teda ďalej? "Môžeme ísť len zákonným spôsobom. Rokujeme, pripravujeme vyvlastňovacie konanie," naznačil riaditeľ NDS. Ako dodal, ak by boli pozemky vysporiadané, dokončiť celú vetvu diaľnice vedia za tri mesiace. Celkovo hodnotí výstavbu tejto diaľnice pozitívne: "Z môjho pohľadu je tá stavba dobre urobená, komfortne. Je to vyše 7 a pol kilometra diaľnice, ktorá prinesie svoj úžitok."

Skryť Vypnúť reklamu

Odovzdané do predčasného užívania

Podvečer sa otváral ďalší kus diaľnice v dĺžke takmer 9 kilometrov v úseku Jablonov - Behárovce. Úsek sa skladá z dvoch častí Jablonov - Studenec v dĺžke 5,2 kilometra (otvorený zatiaľ v polovičnom profile) a ďalší úsek Studenec - Behárovce v dĺžke 3,3 kilometra (otvorený v plnom profile). Celkové náklady na výstavbu oboch úsekov sú 69,2 milióna eur. Dielo bolo odovzdané do predčasného užívania o osem dní. Zaujímavosťou úseku je 700 metrov dlhý most v duchu spišskej gotiky (oblúkový most).

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Crème de la crème po slovensky
  2. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  4. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  8. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 25 361
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 013
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 996
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 177
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 958
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 661
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 047
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 915
  9. Po Slovensku na motorke 5 446
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 890
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.


a 2 ďalší 6 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop