Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Pri Prešove a na Spiši pribudli nové diaľnice

Meškajúca cestná komunikácia D1 Svinia - Prešov-západ je už dokončená. Diaľničný úsek dĺžky 7,95 km dnes slávnostne otvorili a podvečer aj spojazdnili. Podobne aj úsek na Spiši.

Nová diaľnica pri Prešove.Nová diaľnica pri Prešove. (Zdroj: SITA/Viktor Zamborský)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Meškajúca cestná komunikácia D1 Svinia - Prešov-západ je už dokončená. Diaľničný úsek dĺžky 7,95 km dnes slávnostne otvorili a podvečer aj spojazdnili. Pre nevysporiadané pozemky s prešovským podnikateľom Jarkovským je cesta pri vstupe do Prešova zúžená a na začiatku diaľnice je semafor.

PREŠOV/STUDENEC. Nová cesta zjednoduší dopravu pri výpadovke na Poprad. Doposiaľ sa dalo prechádzať iba cez Župčiansky kopec, ktorý je známy vysokým počtom dopravných nehôd. Len v rokoch 2004 až 2009 ich bolo 218, pričom deväť ľudí zomrelo.

Náklady na diaľnicu boli 96 miliónov eur bez DPH. Financovaná bola zo štátneho rozpočtu a z peňazí, ktoré poskytla Európska investičná banka. Zhotoviteľom boli Inžinierske stavby, ktoré na ceste postavili deväť mostných objektov. Zaujímavosťou je most na západnom okraji Prešova, ktorý je technologickým unikátom. Nosné predpínacie laná totiž nie sú zabudované v konštrukcii, ale sú voľne viditeľné. Celej stavbe dominuje takmer päťstometrový objekt pri Župčanoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Museli sa vyhnúť súkromnému pozemku

Zmluva na novú diaľnicu bola podpísaná ešte v roku 2005. Reálne stavebné práce sa začali o rok neskôr. Stavba mala byť ukončená už vlani. "Museli sme však vyriešiť dva problémy. Jedným bolo technické doriešenie tejto križovatky, pretože na náš podnet došlo k zmene projektovej dokumentácie. Tak, aby sme aj do budúcnosti mali túto križovatku pripravenú na ďalšie napojenia ciest," uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma.

Druhý dôvod má meno Peter Jarkovský. Tento známy kontroverzný prešovský podnikateľ kúpil v danej lokalite pozemky a nedohodol sa s NDS na ich odpredaji. Tento problém nie je vyriešený dodnes. "Bohužiaľ, museli sme urobiť vstup do Prešova dvojsmerný, teda nie štvorprofilový. Je to také úsporné opatrenie, aby sme nezasiahli do pozemku a zároveň sa mohli napojiť na existujúcu mestskú komunikáciu. Okrem toho sme tam museli osadiť semafor, čo je dosť netradičné riešenie, pretože semafor na diaľnici si nepamätám," povedal o vynútených technických riešeniach Igor Choma.

Podľa jeho slov to bolo nevyhnutné, lebo by nebolo múdre umŕtviť vyše trojmiliardovú (v korunách) investíciu. Na výjazde z diaľnice do Prešova sa teda cesta zužuje, ale vodiči prejdú bez semaforu, v smere z Prešova na diaľnicu ich čaká svetelná signalizácia.

Čo bude teda ďalej? "Môžeme ísť len zákonným spôsobom. Rokujeme, pripravujeme vyvlastňovacie konanie," naznačil riaditeľ NDS. Ako dodal, ak by boli pozemky vysporiadané, dokončiť celú vetvu diaľnice vedia za tri mesiace. Celkovo hodnotí výstavbu tejto diaľnice pozitívne: "Z môjho pohľadu je tá stavba dobre urobená, komfortne. Je to vyše 7 a pol kilometra diaľnice, ktorá prinesie svoj úžitok."

SkryťVypnúť reklamu

Odovzdané do predčasného užívania

Podvečer sa otváral ďalší kus diaľnice v dĺžke takmer 9 kilometrov v úseku Jablonov - Behárovce. Úsek sa skladá z dvoch častí Jablonov - Studenec v dĺžke 5,2 kilometra (otvorený zatiaľ v polovičnom profile) a ďalší úsek Studenec - Behárovce v dĺžke 3,3 kilometra (otvorený v plnom profile). Celkové náklady na výstavbu oboch úsekov sú 69,2 milióna eur. Dielo bolo odovzdané do predčasného užívania o osem dní. Zaujímavosťou úseku je 700 metrov dlhý most v duchu spišskej gotiky (oblúkový most).

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 891
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 881
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 526
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 893
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 261
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 924
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  2. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  3. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  6. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  7. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  8. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 014
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 436
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 775
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 440
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody 2 098
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


2 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


1 h
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


5 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  2. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  3. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  6. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  7. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  8. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 014
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 436
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 775
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 440
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody 2 098
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu