Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Stavba cesty na Kuzmányho v Prešove sa stále odďaľuje

Vysporiadanie pozemkov na Kuzmányho ulici sa pohlo z miesta. Stále však nie je ukončené a stavba cesty, ktorá má tvoriť prepojenie medzi Rusínskou a Čiernym mostom, je v nedohľadne.

Kuzmányho ulica. Stále nie sú vysporiadané pozemky na cestu.Kuzmányho ulica. Stále nie sú vysporiadané pozemky na cestu. (Zdroj: Michal Frank)

Vysporiadanie pozemkov pod chystanou komunikáciou na Kuzmányho ulici sa pohlo z miesta. Stále však nie je ukončené a stavba cesty, ktorá má tvoriť prepojenie medzi Rusínskou a Čiernym mostom, je v nedohľadne.

PREŠOV. Príbeh prípravy cestnej komunikácie na Kuzmányho ulici v Prešove je dlhý. Prvým krokom bolo vybudovanie Rusínskej cesty spájajúcej centrum mesta so sídliskom Sekčov. Pôvodne to mala byť mestská komunikácia, potom cestu prevzal štát, ktorý ju aj financoval. Následne ju ako cestu III. triedy previedol na Prešovský samosprávny kraj (PSK). Na Rusínsku má nadviazať pokračovanie cez Kuzmányho, pričom tiež pôjde o cestu III. triedy. Tento problém sa vlečie už sedem rokov.

Chudík: S pozemkami finišujeme

Kameňom úrazu stále ostáva majetkové vyrovnanie pozemkov. So súkromnými vlastníkmi sa má dohodnúťť PSK. Pomoc pri vyrovnaní s ďalšími vlastníkmi ponúklo mesto. "Z toho, čo máme na starosti, sme sa pohli oveľa ďalej," konštatoval predseda PSK Peter Chudík (Smer-SD), ktorý sa stretol s vlastníkmi.

Tí predložili svoje požiadavky. Jedna rodina chce zámenu pozemkov, pričom susedný pozemok, o ktorý má záujem, je v správe Slovenského pozemkového fondu (SPF). "Takže my budeme žiadať SPF o predaj tohto pozemku pre PSK za 1 euro," upresnil župan. Ďalšia rodina chce rozdeliť dom na tri časti. "Jednu žiadajú preplatiť, časť zbúrajú a vedľa postavia nový, menší rodinný dom za peniaze, ktoré im poskytneme," konštatoval. Má ísť o sumu v zmysle znaleckého posudku plus "možno niečo málo navyše".

Až dôjde k tomuto rozdeleniu majetku, PSK okamžite môže dať spraviť nový znalecký posudok a žiadať SPF o vydanie pozemku. Zároveň tam má pribudnúť protihluková bariéra. Tým by bolo vysporiadanie pozemkov zo strany PSK hotové. "Osobne si myslím, že pri rýchlej práci úradníkov je to do konca roka možné," uviedol P. Chudík. Je však pravdepodobné, že sa tento termín posunie vzhľadom na škody, ktoré vznikli na majetku PSK po záplavách a ktoré treba akútne riešiť.

Za problémy vraj môžu cestári

"Chcem upozorniť na jeden detail. Od myšlienky, že treba stavať Kuzmányho, prešlo 34 rokov. Neviem, prečo teraz zrazu niekto napáda Chudíka, že Chudík môže za to, že od roku 2004 sa nič nedeje. Keby fakt bol veľký záujem, bolo by to ináč riešené. Do správy by sme dostali už len rozostavanú či dokončenú cestu, alebo minimálne vysporiadané pozemky od štátu," podotkol predseda PSK, pričom poukázal na to, že podľa projektantov tristo metrov novej cesty "pomôže trošku, ale absolútne nevyrieši problém dopravy v meste Prešov".

Faktom ostáva, že ukončenie Kuzmányho patrilo pred voľbami 2005 medzi Chudíkove priority v rámci programu 12 do tucta. Z nového volebného programu 5xP (2009) už táto cesta vypadla. Zo súčasného stavu viní župan Slovenskú správu ciest (SSC). "V roku 2003 narýchlo odovzdala Rusínsku, takým spôsobom, že nie je ani odovzdávací protokol. Nechala to ako cestu III. triedy a povedala, starajte sa o Kuzmányho. Veľa pozemkov je štátnych, tie nie sú, ani nikdy neboli vysporiadané v prospech tejto cesty," povedal P. Chudík. Podľa jeho slov mesto Prešov mešká so svojou časťou spoločnej dohody o pozemkoch.

SSC: Chudíkove obvinenia odmieta

Slovenská správa ciest županove obvinenie odmieta. Podľa riaditeľa Investičnej výstavby a správy ciest SSC Košice Jozefa Fabiana bola stavba Kuzmányho - Ul. gen. Svobodu, známa ako K4, v dĺžke 1 783 m, "postavená v rokoch 2000 - 2005 a riadne ukončená a odovzdaná. Slovenská správa ciest zabezpečovala výstavbu na základe dokumentácie pripravenej mestom Prešov. Mesto Prešov zabezpečilo tiež úplné majetkové vyrovnanie pozemkov pred začatím výstavby."

Na margo tristometrového úseku na Kuzmányho uviedol, že táto stavba bola v roku 1994 delimitovaná na PSK. "Predmetom delimitácie bola dokumentácia na územné rozhodnutie, vrátane právoplatného územného rozhodnutia. Od roku 2004 SSC nie je oprávnená zabezpečovať prípravu tejto stavby," dodal riaditeľ Fabian.

Mesto brzdia problémy s dokumentáciou

Mesto tvrdí, že pokračuje vo vysporiadaní pozemkov, ku ktorému sa zaviazlo. Primátor Pavel Hagyari (nez.) počas zasadnutia mestského zastupiteľstva poslancov informoval, že ho brzdia problémy s dokumentáciou, konkrétne so súpisnými číslami objektov patriacich nemocnici. V súčasnosti stále pokračujú rokovania s majiteľmi. Termín ukončenia celého procesu nie je známy.

Názory

Prešovčania: Cestu potrebujeme

Cesta cez Kuzmányho ulicu má byť dôležitou spojnicou medzi Rusínskou a Čiernym mostom, odkiaľ bude nadväzovať priamo na Škultétyho. "Potrebná je pre odľahčenie dopravy a časovú úspornosť. Tým pádom by sa vodič pohodlným spôsobom dostal zo Sekčova na sídliská II, III a na výpadovku na Poprad," hovorí Peter Debnár.

Podľa Andreja Blechárza môže nová spojnica vyriešiť problém s kolónami, ktoré sa tvoria v smere na Sekčov: "Je tam malý odbočovací pruh na Rusínsku, zapcháva sa to tam. Ak niekto chce ísť rovno na Košice a iný na Sekčov, tak sa tam tie autá jednoducho nevojdú, a tým pádom je zápcha aj na celej Vajanského ulici."

Martina Šrotová si myslí, že "cesta medzi Rusínskou a Čiernym mostom mala byť dokončená už dávno, pradávno". A to preto, aby sa doprava v smere zo Sídliska III, resp. od Mestskej haly stala plynulejšou a aby sa nemuselo obchádzať cez Plzenskú.

"Myslím si, že potrebná je, pretože by spriechodnila mesto, zrýchlila v konečnom dôsledku premávku, pretože ak sa na to pozrieme reálne, tak Prešov je o obchádzkach. Vlastne nikam sa nejde priamo, ale vždy nejakým obchvatom. Zo Sekčova by sa premávka "rozpustila" do viacerých ciest, a odbremenila by sa cesta na Plzenskej," hovorí Marek Rodák.

frk
Pohľad odborníka

Titl: Bez Nábrežnej komunikácie nebude mať význam

Dopravný inžinier Pavel Titl v súvislosti s dostavbou Kuzmányho ulice tvrdí: "Z hľadiska širších vzťahov táto plánovaná komunikácia bude mať význam až po dokončení Nábrežnej komunikácie, a to obidvoch úsekov, ktoré predeľuje práve Kuzmányho ulica. Pritom 2. úsek - južná časť Nábrežnej komunikácie je zatiaľ, čo sa týka realizácie, v nedohľadne," konštatuje Pavel Titl a pokračuje: "Súčasne je nutné urýchlene riešiť rozšírenie existujúcej komunikácie Kuzmányho medzi Mestskou halou a križovatkou Čierny most. Komunikácia Kuzmányho by mala byť prebudovaná na štvorpruhovú v celej dĺžke. Bez Nábrežnej komunikácie a rozšírenia Kuzmányho, vrátane železničného nadjazdu na vstupe do križovatky Čierny most, budované prepojenie Kuzmányho privedie do dnes preťaženej križovatky Čierny most ďalšie stovky motorových vozidiel zo sídliska Sekčov a tento uzol sa stane prakticky neprejazdný." Pre dopravu v Prešove je podľa Titla nutné dokončiť severný obchvat. "Pre vnútromestskú dopravu to má ešte väčší význam ako plánovaný tunelový variant diaľnice D1 v smere Poprad - Prešov - Košice," dodáva.

frk

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 28 921
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 674
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 746
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 021
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 4 987
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 4 243
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 659
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 893

Blogy SME

  1. Sabina Rehušová: Nájdu lídri Kosova a Srbska v Bruseli spoločnú reč?
  2. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  3. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  4. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  5. Maťo Chudík: Odtlačky
  6. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  7. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  8. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 573
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 344
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 950
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 933
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 789
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 769
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 657
  8. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 528
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Milan Uhrík predstavuje nového člena Republiky Jána Rejdu (vľavo)

Rejdu preveruje tím Gorila.


16 h

Nedostatok a veľký dopyt zvyšujú ceny suroviny a ohrozuje aj teplárne.


18 h
Peter Schutz.

Zaujímavé je, že z Vazovovej polícia vyšetruje iba nového člena Republiky.


16 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa vyvíja vojna na Ukrajine.


a 3 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Sabina Rehušová: Nájdu lídri Kosova a Srbska v Bruseli spoločnú reč?
  2. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  3. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  4. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  5. Maťo Chudík: Odtlačky
  6. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  7. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  8. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 573
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 344
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 950
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 933
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 789
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 769
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 657
  8. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 528
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu