Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Stavba cesty na Kuzmányho v Prešove sa stále odďaľuje

Vysporiadanie pozemkov na Kuzmányho ulici sa pohlo z miesta. Stále však nie je ukončené a stavba cesty, ktorá má tvoriť prepojenie medzi Rusínskou a Čiernym mostom, je v nedohľadne.

Kuzmányho ulica. Stále nie sú vysporiadané pozemky na cestu.Kuzmányho ulica. Stále nie sú vysporiadané pozemky na cestu. (Zdroj: Michal Frank)

Vysporiadanie pozemkov pod chystanou komunikáciou na Kuzmányho ulici sa pohlo z miesta. Stále však nie je ukončené a stavba cesty, ktorá má tvoriť prepojenie medzi Rusínskou a Čiernym mostom, je v nedohľadne.

PREŠOV. Príbeh prípravy cestnej komunikácie na Kuzmányho ulici v Prešove je dlhý. Prvým krokom bolo vybudovanie Rusínskej cesty spájajúcej centrum mesta so sídliskom Sekčov. Pôvodne to mala byť mestská komunikácia, potom cestu prevzal štát, ktorý ju aj financoval. Následne ju ako cestu III. triedy previedol na Prešovský samosprávny kraj (PSK). Na Rusínsku má nadviazať pokračovanie cez Kuzmányho, pričom tiež pôjde o cestu III. triedy. Tento problém sa vlečie už sedem rokov.

Chudík: S pozemkami finišujeme

Kameňom úrazu stále ostáva majetkové vyrovnanie pozemkov. So súkromnými vlastníkmi sa má dohodnúťť PSK. Pomoc pri vyrovnaní s ďalšími vlastníkmi ponúklo mesto. "Z toho, čo máme na starosti, sme sa pohli oveľa ďalej," konštatoval predseda PSK Peter Chudík (Smer-SD), ktorý sa stretol s vlastníkmi.

Tí predložili svoje požiadavky. Jedna rodina chce zámenu pozemkov, pričom susedný pozemok, o ktorý má záujem, je v správe Slovenského pozemkového fondu (SPF). "Takže my budeme žiadať SPF o predaj tohto pozemku pre PSK za 1 euro," upresnil župan. Ďalšia rodina chce rozdeliť dom na tri časti. "Jednu žiadajú preplatiť, časť zbúrajú a vedľa postavia nový, menší rodinný dom za peniaze, ktoré im poskytneme," konštatoval. Má ísť o sumu v zmysle znaleckého posudku plus "možno niečo málo navyše".

Až dôjde k tomuto rozdeleniu majetku, PSK okamžite môže dať spraviť nový znalecký posudok a žiadať SPF o vydanie pozemku. Zároveň tam má pribudnúť protihluková bariéra. Tým by bolo vysporiadanie pozemkov zo strany PSK hotové. "Osobne si myslím, že pri rýchlej práci úradníkov je to do konca roka možné," uviedol P. Chudík. Je však pravdepodobné, že sa tento termín posunie vzhľadom na škody, ktoré vznikli na majetku PSK po záplavách a ktoré treba akútne riešiť.

Za problémy vraj môžu cestári

"Chcem upozorniť na jeden detail. Od myšlienky, že treba stavať Kuzmányho, prešlo 34 rokov. Neviem, prečo teraz zrazu niekto napáda Chudíka, že Chudík môže za to, že od roku 2004 sa nič nedeje. Keby fakt bol veľký záujem, bolo by to ináč riešené. Do správy by sme dostali už len rozostavanú či dokončenú cestu, alebo minimálne vysporiadané pozemky od štátu," podotkol predseda PSK, pričom poukázal na to, že podľa projektantov tristo metrov novej cesty "pomôže trošku, ale absolútne nevyrieši problém dopravy v meste Prešov".

Faktom ostáva, že ukončenie Kuzmányho patrilo pred voľbami 2005 medzi Chudíkove priority v rámci programu 12 do tucta. Z nového volebného programu 5xP (2009) už táto cesta vypadla. Zo súčasného stavu viní župan Slovenskú správu ciest (SSC). "V roku 2003 narýchlo odovzdala Rusínsku, takým spôsobom, že nie je ani odovzdávací protokol. Nechala to ako cestu III. triedy a povedala, starajte sa o Kuzmányho. Veľa pozemkov je štátnych, tie nie sú, ani nikdy neboli vysporiadané v prospech tejto cesty," povedal P. Chudík. Podľa jeho slov mesto Prešov mešká so svojou časťou spoločnej dohody o pozemkoch.

SSC: Chudíkove obvinenia odmieta

Slovenská správa ciest županove obvinenie odmieta. Podľa riaditeľa Investičnej výstavby a správy ciest SSC Košice Jozefa Fabiana bola stavba Kuzmányho - Ul. gen. Svobodu, známa ako K4, v dĺžke 1 783 m, "postavená v rokoch 2000 - 2005 a riadne ukončená a odovzdaná. Slovenská správa ciest zabezpečovala výstavbu na základe dokumentácie pripravenej mestom Prešov. Mesto Prešov zabezpečilo tiež úplné majetkové vyrovnanie pozemkov pred začatím výstavby."

Na margo tristometrového úseku na Kuzmányho uviedol, že táto stavba bola v roku 1994 delimitovaná na PSK. "Predmetom delimitácie bola dokumentácia na územné rozhodnutie, vrátane právoplatného územného rozhodnutia. Od roku 2004 SSC nie je oprávnená zabezpečovať prípravu tejto stavby," dodal riaditeľ Fabian.

Mesto brzdia problémy s dokumentáciou

Mesto tvrdí, že pokračuje vo vysporiadaní pozemkov, ku ktorému sa zaviazlo. Primátor Pavel Hagyari (nez.) počas zasadnutia mestského zastupiteľstva poslancov informoval, že ho brzdia problémy s dokumentáciou, konkrétne so súpisnými číslami objektov patriacich nemocnici. V súčasnosti stále pokračujú rokovania s majiteľmi. Termín ukončenia celého procesu nie je známy.

Názory

Prešovčania: Cestu potrebujeme

Cesta cez Kuzmányho ulicu má byť dôležitou spojnicou medzi Rusínskou a Čiernym mostom, odkiaľ bude nadväzovať priamo na Škultétyho. "Potrebná je pre odľahčenie dopravy a časovú úspornosť. Tým pádom by sa vodič pohodlným spôsobom dostal zo Sekčova na sídliská II, III a na výpadovku na Poprad," hovorí Peter Debnár.

Podľa Andreja Blechárza môže nová spojnica vyriešiť problém s kolónami, ktoré sa tvoria v smere na Sekčov: "Je tam malý odbočovací pruh na Rusínsku, zapcháva sa to tam. Ak niekto chce ísť rovno na Košice a iný na Sekčov, tak sa tam tie autá jednoducho nevojdú, a tým pádom je zápcha aj na celej Vajanského ulici."

Martina Šrotová si myslí, že "cesta medzi Rusínskou a Čiernym mostom mala byť dokončená už dávno, pradávno". A to preto, aby sa doprava v smere zo Sídliska III, resp. od Mestskej haly stala plynulejšou a aby sa nemuselo obchádzať cez Plzenskú.

"Myslím si, že potrebná je, pretože by spriechodnila mesto, zrýchlila v konečnom dôsledku premávku, pretože ak sa na to pozrieme reálne, tak Prešov je o obchádzkach. Vlastne nikam sa nejde priamo, ale vždy nejakým obchvatom. Zo Sekčova by sa premávka "rozpustila" do viacerých ciest, a odbremenila by sa cesta na Plzenskej," hovorí Marek Rodák.

frk
Pohľad odborníka

Titl: Bez Nábrežnej komunikácie nebude mať význam

Dopravný inžinier Pavel Titl v súvislosti s dostavbou Kuzmányho ulice tvrdí: "Z hľadiska širších vzťahov táto plánovaná komunikácia bude mať význam až po dokončení Nábrežnej komunikácie, a to obidvoch úsekov, ktoré predeľuje práve Kuzmányho ulica. Pritom 2. úsek - južná časť Nábrežnej komunikácie je zatiaľ, čo sa týka realizácie, v nedohľadne," konštatuje Pavel Titl a pokračuje: "Súčasne je nutné urýchlene riešiť rozšírenie existujúcej komunikácie Kuzmányho medzi Mestskou halou a križovatkou Čierny most. Komunikácia Kuzmányho by mala byť prebudovaná na štvorpruhovú v celej dĺžke. Bez Nábrežnej komunikácie a rozšírenia Kuzmányho, vrátane železničného nadjazdu na vstupe do križovatky Čierny most, budované prepojenie Kuzmányho privedie do dnes preťaženej križovatky Čierny most ďalšie stovky motorových vozidiel zo sídliska Sekčov a tento uzol sa stane prakticky neprejazdný." Pre dopravu v Prešove je podľa Titla nutné dokončiť severný obchvat. "Pre vnútromestskú dopravu to má ešte väčší význam ako plánovaný tunelový variant diaľnice D1 v smere Poprad - Prešov - Košice," dodáva.

frk

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 21 343
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 815
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 923
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 059
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 034
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 318
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 636
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 6 511
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 655
  10. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Výjazdová služba bola aj vo väzniciach.


TASR 24m
Marian Kočner prichádza do pojednávacej miestnosti Najvyššieho súdu.

Prípad sa vracia na špecializovaný súd.


a 1 ďalší 18 h
Mesto Prešov v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou zrekonštruovalo cestu na ulici Za Kalváriou.

Zaplavovalo ju, potrebujú ju diaľničiari.


TASR 46m
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prípad sa vracia na špecializovaný súd.


a 1 ďalší 17 h

Do parlamentu by sa dostalo osem strán.


1 h
Ilustračné foto

Je to prvý prípad zabitia človeka touto šelmou za posledných sto rokov u nás.


3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop