Zdravotnícky personál na oddelení úrazovej chirurgie vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou (FNsP) J. A. Reimana je počas pohotovostnej služby vystavený agresivite niektorých pacientov. Fyzickej aj psychickej, keď sa im vyhrážajú, že si nájdu na ulici ich alebo ich rodiny a ublížia im. Nedávno napadol pacient sestru tyčou od ventilátora, lekára schodíkmi od ležadla a stalo sa už aj to, že vytiahli zbraň.
PREŠOV. Problém sa stupňuje a každá služba je pre personál nemocnice stresujúca. Najčastejšie ide o bezdomovcov a opilcov. Nie je zriedkavosťou, že sa tak celkom nečakane zachovajú aj ľudia, ktorí si myslia, že ich zranenie je najakútnejšie a dožadujú sa rýchleho ošetrenia.
Podľa lekárov sa stáva, že záchranári privezú pacienta s ranami starými aj 4-5 dní a ten v čakárni vystrája. Dožaduje sa ošetrenia, a keď nepríde na rad hneď, kope do dverí, alebo rozbije okno, vykrikuje, vyhráža sa. Trpia tým ostatní pacienti aj personál.
Útoky pacientov
"Nastúpil som do služby a hneď prvý pacient bol agresívny opilec, ktorý prišiel s tým, že ho bolí chrbtica. Ešte len prišiel a už mi vulgárne nadával a gestikuloval. Vyšetril som ho, ako sa dalo, a keď ho išli ošetrovatelia odviezť na röntgen, asi si myslel, že ho posielame z ambulancie preč a napadol ma. Roztrhal mi košeľu, a keby ho neboli ošetrovatelia zadržali, bol schopný hodiť do mňa schodíky od lôžka. Museli sme zavolať políciu, a aj keď bol v putách, ešte stále sa vyhrážal, že keď ma stretne v meste, niečo mi urobí," popísal nám jednu situáciu lekár, ktorý nechce byť menovaný pre vlastnú bezpečnosť.
Dodal, že niekedy musia ošetrovatelia pacienta doslova držať a upokojovať, aby ho vôbec mohol vyšetriť. Podobné slovné aj fyzické útoky musia znášať každý deň. Vo všeobecnosti pacienti očakávajú rýchle a profesionálne ošetrenie a citlivý prístup. Pre personál je však čoraz ťažšie zachovať si pokoj a profesionalitu pri takých skúsenostiach.
"Keď si pacient dovolí hodiť sestru o stenu, alebo ju chytiť pod krk a vyhrážať sa, čo jej všetko urobí, určite sa to odrazí na psychike. Niet divu, že potom nemajú chuť na úsmevy. Sú však aj takí pacienti, ktorí sú chvíľu v ambulancii len so sestrou, správajú sa agresívne, škaredo jej vynadajú, a keď príde lekár, odrazu sa správajú slušne. Personál nemá čas ani chuť hľadať si svedkov takého správania a dokazovať, že sa to stalo," povedala o pravidelných sťažnostiach hovorkyňa FNsP Drahoslava Skopárová.
Napokon, riešenie je len v občiansko-právnom konaní, čo je úradný postup, ktorý si vyžaduje čas, ale prípadná sankcia voči niekoľkým jednotlivcom nerieši celý problém.
Potrebujú ochranu
Fakt, že sa tieto situácie opakujú už každý deň, nám potvrdil aj primár oddelenia úrazovej chirurgie vo FnSP Jozef Bujňák. Sám má svoje skúsenosti. "Za jednu víkendovú službu ošetríme okolo 120 pacientov a časť z nich je naozaj agresívna. Už sa stalo, že pacient na sestričku namieril zbraň a dožadoval sa rýchlehho ošetrenia. Istého opilca nám záchranka priviezla trikrát za jeden deň a museli sme zniesť jeho vystrájanie," popísal situácie primár Bujňák.
Podľa neho je leto najhoršie obdobie, keď je najviac úrazov, nehôd, ale aj opileckých výtržností. "Problémy nie sú len s asociálmi či opilcami, ale stáva sa nám, že zraneného privedie partia podnapitých kumpánov a v areáli nemocnice robia výtržnosti. Tak sa naozaj ťažko pracuje," dodal primár.
Mladí ľudia podceňujú riziká a často na pohotovosti zbytočne riešia úrazy spôsobené alkoholom. Podľa lekárov na každej pohotovostnej službe majú 15- či 16-ročných ľudí, ktorí majú v krvi aj tri promile alkoholu. Nutné operácie musia niekedy prerušiť, alebo odsunúť pre ľudí, ktorí doslova zneužívajú systém. Nechajú sa na pohotovosť priviezť sanitkou so starými zraneniami, ktoré sa dali vybaviť ambulantne.
Na otázku, ako by sa dali také situácie eliminovať, primár bez váhania konštatoval, že by pomohla strážna služba na urgentnom príjme. "Fungovali by ako filter či výstraha pre potenciálnych výtržníkov. V prípade potreby by ich mohli spacifikovať. Boli by sme pokojnejší my aj pacienti," navrhol riešenie.
Podľa Bujňáka len pred niekoľkými rokmi mali na úrazovke okolo 20 až 30 pacientov na pohotovosti, teraz ich je okolo 100. Vlani na úrazovej chirurgii ošetrili 31 500 pacientov, z toho 16-tisíc na pohotovosti. "Je ich veľa a niekedy musia čakať na ošetrenie aj päť hodín. Chápem, že sú nervózni, ale aj pre nás je to veľmi náročné a nevieme stav ovplyvniť," dodal Bujňák.
Za isté východisko považuje aj poplatok na pohotovosti. Situácia by sa mohla zmeniť aj vtedy, keby lekár mohol určiť poplatok za ošetrenie pre tých, ktorí systém zneužívajú a na pohotovosť prichádzajú so starými zraneniami.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári