Korzár logo Korzár Prešov

Prešovský dopravný podnik chce kupovať nové trolejbusy

Dopravný podnik mesta Prešov chce investovať do obnovy vozového parku. Trolejbusy sú staré a ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam sa skončila.

Trolejbusy. Niektorým sa už končí životnosť. Tento rok plánuje kúpiť štyri nové.Trolejbusy. Niektorým sa už končí životnosť. Tento rok plánuje kúpiť štyri nové. (Zdroj: ako)

Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) chce investovať do obnovy vozového parku. Trolejbusy sú staré a ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam skončila. Ďalšia jazda by mohla ohroziť cestujúcich. Na nákup nových vozidiel chcel podnik získať peniaze z eurofondov, ale nepodarilo sa. Nakupovať bude na úver alebo lízing.

PREŠOV. Malo by ísť o štyri kĺbové trolejbusy v hodnote 2,1 milióna eur. DPMP chce financovanie zvládnuť z vlastných zdrojov a bankového úveru, prípadne lízingu. Podľa Petra Janusa v týchto dňoch spracovávajú podklady pre verejnú obchodnú súťaž.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Koncipujeme ich tak, aby išlo o súťaž na obdobie štyroch rokov a celkom 15 trolejbusov. Zo súťaže a ponúk vzíde konkrétnejšia cena, ktorú rozdelíme na štyri etapy a začneme rokovania s bankami alebo priamo výrobcami o forme lízingu," konkretizoval zámer riaditeľ DPMP Peter Janus. Mestskému parlamentu predložil plán investícií na tento rok. Poslanci ho schválili bez výhrad.

Riaditeľ: Financií je málo

Na otázku, koľko z vlastných zdrojov si môžu dovoliť investovať, riaditeľ zaváhal. Priznal, že financií majú málo, lebo tržby klesajú a investovali aj do rekonštrukcie umyvárne v podniku. Len včera riešili havarijnú situáciu, keď im doslova vybuchla kanalizácia. Práve tieto nečakané situácie musia vykrývať z prostriedkov určených na investície. Aj tých sa nakumulovalo málo. Problém je aj to, že po výpadku podielových daní v mestskej kase radnica mešká s úhradou dotácie. "Za straty vo verejnom záujme, teda poskytovanie zliav, nám neprišla dotácia za tri mesiace. Ide zhruba o 300-tisíc eur mesačne a kým prídu na náš účet, straty musíme nahradiť zo svojich zdrojov," pripomenul Janus.

SkryťVypnúť reklamu

Pasažierov je menej

Vo všeobecnosti však tržby klesli nielen pre poskytnuté zľavy a množstvo vydaných čipových kariet, ale aj pre pokles pasažierov, ktorí platia celé cestovné lístky. "Neviem, čím to je, možno to spôsobila aj kríza a menej ľudí cestuje do práce, alebo sa viac ľudí dopravuje autami," povedal o situácii riaditeľ Janus.

V súvislosti so zľavami ešte poznamenal, že Prešov je jedným z troch najväčších miest, kde sú najvyššie. Ide až o 50 percent. Menšie mestá na Slovensku poskytujú zľavy len vo výške 30-40 percent. Nevylúčil, že v budúcnosti sa tieto tarify budú musieť upraviť.

Revízori kontrolujú často

Trojica revízorov pravidelne kontroluje pasažierov na všetkých linkách MHD. Zvyčajne chodia v trojici, ale čiernych pasažierov nachádzajú len sporadicky. Ľudia si namiesto mastnej pokuty radšej kúpia a označia cestovný lístok.

SkryťVypnúť reklamu

"Ja nikdy neriskujem, lebo chodia naozaj často, ale raz sa mi stalo, že som nemala dobitú čipovú kartu. Aj som žiadala o odpustenie pokuty, lebo išlo len o jeden deň, keď som si zabudla dobiť kartu, ale nepochodila som. Rómovia sa pritom bežne vozia načierno a tých nechajú na pokoji. To je nespravodlivé," povedala o svojej skúsenosti Lucia Čajová.

O komforte cestovania povedala, že Prešovčania by si zaslúžili modernejšie autobusy. Iný názor mal Dávid Motýľ. "Videl som trolejbusy aj autobusy v rôznych mestách, myslím, že u nás sú ešte v slušnom stave a mestskou dopravou sa dá dostať všade. Obnovujú ich. Aj výška cestovného je prijateľná," zhodnotil súčasný stav.

Vozový park je zastaraný

  • V súčasnosti má dopravný podnik 65 autobusov a 45 trolejbusov. Faktom však je, že každý rok musí vyradiť dve až tri vozidlá, najmä trolejbusy, lebo ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam skončila. Ďalšia jazda by mohla ohroziť cestujúcich.
  • Od roku 1996 podnik nakúpil 48 autobusov, ale reálna potreba vo vozovom parku bola 79. Za rovnaké obdobie nakúpili 22 trolejbusov, ale v skutočnosti potrebovali pre linky v Prešove 40. Navyše, v rokoch 2002-2005, ale tiež v roku 2009 sa plán investícií akoby zastavil a v tom období nekúpili ani jediné vozidlo.
  • Zastarané a opotrebované vozidlá chcú vyradiť a nahradiť ich za moderné, nízkopodlažné a najmä ekonomickejšie. Vedenie DPMP tvrdí, že len tak možno očakávať udržanie alebo zvýšenie počtu cestujúcich v mestskej doprave.

ak

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 056
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 100
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 674
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 869
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 154
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 920
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 148
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 360
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 042
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 206
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 360
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 042
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 206
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu