Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
NA NÁKUP NEMÁ PENIAZE, CESTUJÚCICH UBÚDA, TRŽBY SÚ NIŽŠIE

Prešovský dopravný podnik chce kupovať nové trolejbusy

Dopravný podnik mesta Prešov chce investovať do obnovy vozového parku. Trolejbusy sú staré a ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam sa skončila.

Trolejbusy. Niektorým sa už končí životnosť. Tento rok plánuje kúpiť štyri nové.Trolejbusy. Niektorým sa už končí životnosť. Tento rok plánuje kúpiť štyri nové. (Zdroj: ako)

Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) chce investovať do obnovy vozového parku. Trolejbusy sú staré a ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam skončila. Ďalšia jazda by mohla ohroziť cestujúcich. Na nákup nových vozidiel chcel podnik získať peniaze z eurofondov, ale nepodarilo sa. Nakupovať bude na úver alebo lízing.

PREŠOV. Malo by ísť o štyri kĺbové trolejbusy v hodnote 2,1 milióna eur. DPMP chce financovanie zvládnuť z vlastných zdrojov a bankového úveru, prípadne lízingu. Podľa Petra Janusa v týchto dňoch spracovávajú podklady pre verejnú obchodnú súťaž.

"Koncipujeme ich tak, aby išlo o súťaž na obdobie štyroch rokov a celkom 15 trolejbusov. Zo súťaže a ponúk vzíde konkrétnejšia cena, ktorú rozdelíme na štyri etapy a začneme rokovania s bankami alebo priamo výrobcami o forme lízingu," konkretizoval zámer riaditeľ DPMP Peter Janus. Mestskému parlamentu predložil plán investícií na tento rok. Poslanci ho schválili bez výhrad.

Riaditeľ: Financií je málo

Na otázku, koľko z vlastných zdrojov si môžu dovoliť investovať, riaditeľ zaváhal. Priznal, že financií majú málo, lebo tržby klesajú a investovali aj do rekonštrukcie umyvárne v podniku. Len včera riešili havarijnú situáciu, keď im doslova vybuchla kanalizácia. Práve tieto nečakané situácie musia vykrývať z prostriedkov určených na investície. Aj tých sa nakumulovalo málo. Problém je aj to, že po výpadku podielových daní v mestskej kase radnica mešká s úhradou dotácie. "Za straty vo verejnom záujme, teda poskytovanie zliav, nám neprišla dotácia za tri mesiace. Ide zhruba o 300-tisíc eur mesačne a kým prídu na náš účet, straty musíme nahradiť zo svojich zdrojov," pripomenul Janus.

Pasažierov je menej

Vo všeobecnosti však tržby klesli nielen pre poskytnuté zľavy a množstvo vydaných čipových kariet, ale aj pre pokles pasažierov, ktorí platia celé cestovné lístky. "Neviem, čím to je, možno to spôsobila aj kríza a menej ľudí cestuje do práce, alebo sa viac ľudí dopravuje autami," povedal o situácii riaditeľ Janus.

V súvislosti so zľavami ešte poznamenal, že Prešov je jedným z troch najväčších miest, kde sú najvyššie. Ide až o 50 percent. Menšie mestá na Slovensku poskytujú zľavy len vo výške 30-40 percent. Nevylúčil, že v budúcnosti sa tieto tarify budú musieť upraviť.

Revízori kontrolujú často

Trojica revízorov pravidelne kontroluje pasažierov na všetkých linkách MHD. Zvyčajne chodia v trojici, ale čiernych pasažierov nachádzajú len sporadicky. Ľudia si namiesto mastnej pokuty radšej kúpia a označia cestovný lístok.

"Ja nikdy neriskujem, lebo chodia naozaj často, ale raz sa mi stalo, že som nemala dobitú čipovú kartu. Aj som žiadala o odpustenie pokuty, lebo išlo len o jeden deň, keď som si zabudla dobiť kartu, ale nepochodila som. Rómovia sa pritom bežne vozia načierno a tých nechajú na pokoji. To je nespravodlivé," povedala o svojej skúsenosti Lucia Čajová.

O komforte cestovania povedala, že Prešovčania by si zaslúžili modernejšie autobusy. Iný názor mal Dávid Motýľ. "Videl som trolejbusy aj autobusy v rôznych mestách, myslím, že u nás sú ešte v slušnom stave a mestskou dopravou sa dá dostať všade. Obnovujú ich. Aj výška cestovného je prijateľná," zhodnotil súčasný stav.

Vozový park je zastaraný
  • V súčasnosti má dopravný podnik 65 autobusov a 45 trolejbusov. Faktom však je, že každý rok musí vyradiť dve až tri vozidlá, najmä trolejbusy, lebo ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam skončila. Ďalšia jazda by mohla ohroziť cestujúcich.
  • Od roku 1996 podnik nakúpil 48 autobusov, ale reálna potreba vo vozovom parku bola 79. Za rovnaké obdobie nakúpili 22 trolejbusov, ale v skutočnosti potrebovali pre linky v Prešove 40. Navyše, v rokoch 2002-2005, ale tiež v roku 2009 sa plán investícií akoby zastavil a v tom období nekúpili ani jediné vozidlo.
  • Zastarané a opotrebované vozidlá chcú vyradiť a nahradiť ich za moderné, nízkopodlažné a najmä ekonomickejšie. Vedenie DPMP tvrdí, že len tak možno očakávať udržanie alebo zvýšenie počtu cestujúcich v mestskej doprave.
ak

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 060
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 20 662
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 137
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 072
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 786
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 981
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 656
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 105
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 954
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 609
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošné testovanie si vyžiada tisíce ľudí. Kde ich vziať?

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo ďalších šesť úmrtí, zomrel aj lekár z Oravy (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 30 695. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Ilustračné foto.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop