Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
NA NÁKUP NEMÁ PENIAZE, CESTUJÚCICH UBÚDA, TRŽBY SÚ NIŽŠIE

Prešovský dopravný podnik chce kupovať nové trolejbusy

Dopravný podnik mesta Prešov chce investovať do obnovy vozového parku. Trolejbusy sú staré a ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam sa skončila.

Trolejbusy. Niektorým sa už končí životnosť. Tento rok plánuje kúpiť štyri nové.Trolejbusy. Niektorým sa už končí životnosť. Tento rok plánuje kúpiť štyri nové. (Zdroj: ako)

Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) chce investovať do obnovy vozového parku. Trolejbusy sú staré a ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam skončila. Ďalšia jazda by mohla ohroziť cestujúcich. Na nákup nových vozidiel chcel podnik získať peniaze z eurofondov, ale nepodarilo sa. Nakupovať bude na úver alebo lízing.

PREŠOV. Malo by ísť o štyri kĺbové trolejbusy v hodnote 2,1 milióna eur. DPMP chce financovanie zvládnuť z vlastných zdrojov a bankového úveru, prípadne lízingu. Podľa Petra Janusa v týchto dňoch spracovávajú podklady pre verejnú obchodnú súťaž.

"Koncipujeme ich tak, aby išlo o súťaž na obdobie štyroch rokov a celkom 15 trolejbusov. Zo súťaže a ponúk vzíde konkrétnejšia cena, ktorú rozdelíme na štyri etapy a začneme rokovania s bankami alebo priamo výrobcami o forme lízingu," konkretizoval zámer riaditeľ DPMP Peter Janus. Mestskému parlamentu predložil plán investícií na tento rok. Poslanci ho schválili bez výhrad.

Riaditeľ: Financií je málo

Na otázku, koľko z vlastných zdrojov si môžu dovoliť investovať, riaditeľ zaváhal. Priznal, že financií majú málo, lebo tržby klesajú a investovali aj do rekonštrukcie umyvárne v podniku. Len včera riešili havarijnú situáciu, keď im doslova vybuchla kanalizácia. Práve tieto nečakané situácie musia vykrývať z prostriedkov určených na investície. Aj tých sa nakumulovalo málo. Problém je aj to, že po výpadku podielových daní v mestskej kase radnica mešká s úhradou dotácie. "Za straty vo verejnom záujme, teda poskytovanie zliav, nám neprišla dotácia za tri mesiace. Ide zhruba o 300-tisíc eur mesačne a kým prídu na náš účet, straty musíme nahradiť zo svojich zdrojov," pripomenul Janus.

Pasažierov je menej

Vo všeobecnosti však tržby klesli nielen pre poskytnuté zľavy a množstvo vydaných čipových kariet, ale aj pre pokles pasažierov, ktorí platia celé cestovné lístky. "Neviem, čím to je, možno to spôsobila aj kríza a menej ľudí cestuje do práce, alebo sa viac ľudí dopravuje autami," povedal o situácii riaditeľ Janus.

V súvislosti so zľavami ešte poznamenal, že Prešov je jedným z troch najväčších miest, kde sú najvyššie. Ide až o 50 percent. Menšie mestá na Slovensku poskytujú zľavy len vo výške 30-40 percent. Nevylúčil, že v budúcnosti sa tieto tarify budú musieť upraviť.

Revízori kontrolujú často

Trojica revízorov pravidelne kontroluje pasažierov na všetkých linkách MHD. Zvyčajne chodia v trojici, ale čiernych pasažierov nachádzajú len sporadicky. Ľudia si namiesto mastnej pokuty radšej kúpia a označia cestovný lístok.

"Ja nikdy neriskujem, lebo chodia naozaj často, ale raz sa mi stalo, že som nemala dobitú čipovú kartu. Aj som žiadala o odpustenie pokuty, lebo išlo len o jeden deň, keď som si zabudla dobiť kartu, ale nepochodila som. Rómovia sa pritom bežne vozia načierno a tých nechajú na pokoji. To je nespravodlivé," povedala o svojej skúsenosti Lucia Čajová.

O komforte cestovania povedala, že Prešovčania by si zaslúžili modernejšie autobusy. Iný názor mal Dávid Motýľ. "Videl som trolejbusy aj autobusy v rôznych mestách, myslím, že u nás sú ešte v slušnom stave a mestskou dopravou sa dá dostať všade. Obnovujú ich. Aj výška cestovného je prijateľná," zhodnotil súčasný stav.

Vozový park je zastaraný
  • V súčasnosti má dopravný podnik 65 autobusov a 45 trolejbusov. Faktom však je, že každý rok musí vyradiť dve až tri vozidlá, najmä trolejbusy, lebo ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam skončila. Ďalšia jazda by mohla ohroziť cestujúcich.
  • Od roku 1996 podnik nakúpil 48 autobusov, ale reálna potreba vo vozovom parku bola 79. Za rovnaké obdobie nakúpili 22 trolejbusov, ale v skutočnosti potrebovali pre linky v Prešove 40. Navyše, v rokoch 2002-2005, ale tiež v roku 2009 sa plán investícií akoby zastavil a v tom období nekúpili ani jediné vozidlo.
  • Zastarané a opotrebované vozidlá chcú vyradiť a nahradiť ich za moderné, nízkopodlažné a najmä ekonomickejšie. Vedenie DPMP tvrdí, že len tak možno očakávať udržanie alebo zvýšenie počtu cestujúcich v mestskej doprave.
ak

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 216
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 209
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 775
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 225
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 184
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 671
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 019
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 752
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 702
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ľubomír Šarník, nový riaditeľ prešovskej nemocnice.

Súdia ho za nezaplatené dane a odvody.

8 h
Finančník Dávid Gedeon si na slobodu musí počkať.

Najvyšší súd predĺžil košickému podnikateľovi väzbu o ďalšie mesiace.

8 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

10 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

8 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

13 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop