Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) chce investovať do obnovy vozového parku. Trolejbusy sú staré a ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam skončila. Ďalšia jazda by mohla ohroziť cestujúcich. Na nákup nových vozidiel chcel podnik získať peniaze z eurofondov, ale nepodarilo sa. Nakupovať bude na úver alebo lízing.
PREŠOV. Malo by ísť o štyri kĺbové trolejbusy v hodnote 2,1 milióna eur. DPMP chce financovanie zvládnuť z vlastných zdrojov a bankového úveru, prípadne lízingu. Podľa Petra Janusa v týchto dňoch spracovávajú podklady pre verejnú obchodnú súťaž.
"Koncipujeme ich tak, aby išlo o súťaž na obdobie štyroch rokov a celkom 15 trolejbusov. Zo súťaže a ponúk vzíde konkrétnejšia cena, ktorú rozdelíme na štyri etapy a začneme rokovania s bankami alebo priamo výrobcami o forme lízingu," konkretizoval zámer riaditeľ DPMP Peter Janus. Mestskému parlamentu predložil plán investícií na tento rok. Poslanci ho schválili bez výhrad.
Riaditeľ: Financií je málo
Na otázku, koľko z vlastných zdrojov si môžu dovoliť investovať, riaditeľ zaváhal. Priznal, že financií majú málo, lebo tržby klesajú a investovali aj do rekonštrukcie umyvárne v podniku. Len včera riešili havarijnú situáciu, keď im doslova vybuchla kanalizácia. Práve tieto nečakané situácie musia vykrývať z prostriedkov určených na investície. Aj tých sa nakumulovalo málo. Problém je aj to, že po výpadku podielových daní v mestskej kase radnica mešká s úhradou dotácie. "Za straty vo verejnom záujme, teda poskytovanie zliav, nám neprišla dotácia za tri mesiace. Ide zhruba o 300-tisíc eur mesačne a kým prídu na náš účet, straty musíme nahradiť zo svojich zdrojov," pripomenul Janus.
Pasažierov je menej
Vo všeobecnosti však tržby klesli nielen pre poskytnuté zľavy a množstvo vydaných čipových kariet, ale aj pre pokles pasažierov, ktorí platia celé cestovné lístky. "Neviem, čím to je, možno to spôsobila aj kríza a menej ľudí cestuje do práce, alebo sa viac ľudí dopravuje autami," povedal o situácii riaditeľ Janus.
V súvislosti so zľavami ešte poznamenal, že Prešov je jedným z troch najväčších miest, kde sú najvyššie. Ide až o 50 percent. Menšie mestá na Slovensku poskytujú zľavy len vo výške 30-40 percent. Nevylúčil, že v budúcnosti sa tieto tarify budú musieť upraviť.
Revízori kontrolujú často
Trojica revízorov pravidelne kontroluje pasažierov na všetkých linkách MHD. Zvyčajne chodia v trojici, ale čiernych pasažierov nachádzajú len sporadicky. Ľudia si namiesto mastnej pokuty radšej kúpia a označia cestovný lístok.
"Ja nikdy neriskujem, lebo chodia naozaj často, ale raz sa mi stalo, že som nemala dobitú čipovú kartu. Aj som žiadala o odpustenie pokuty, lebo išlo len o jeden deň, keď som si zabudla dobiť kartu, ale nepochodila som. Rómovia sa pritom bežne vozia načierno a tých nechajú na pokoji. To je nespravodlivé," povedala o svojej skúsenosti Lucia Čajová.
O komforte cestovania povedala, že Prešovčania by si zaslúžili modernejšie autobusy. Iný názor mal Dávid Motýľ. "Videl som trolejbusy aj autobusy v rôznych mestách, myslím, že u nás sú ešte v slušnom stave a mestskou dopravou sa dá dostať všade. Obnovujú ich. Aj výška cestovného je prijateľná," zhodnotil súčasný stav.
Vozový park je zastaraný
- V súčasnosti má dopravný podnik 65 autobusov a 45 trolejbusov. Faktom však je, že každý rok musí vyradiť dve až tri vozidlá, najmä trolejbusy, lebo ich životnosť sa aj napriek opakovaným generálkam skončila. Ďalšia jazda by mohla ohroziť cestujúcich.
- Od roku 1996 podnik nakúpil 48 autobusov, ale reálna potreba vo vozovom parku bola 79. Za rovnaké obdobie nakúpili 22 trolejbusov, ale v skutočnosti potrebovali pre linky v Prešove 40. Navyše, v rokoch 2002-2005, ale tiež v roku 2009 sa plán investícií akoby zastavil a v tom období nekúpili ani jediné vozidlo.
- Zastarané a opotrebované vozidlá chcú vyradiť a nahradiť ich za moderné, nízkopodlažné a najmä ekonomickejšie. Vedenie DPMP tvrdí, že len tak možno očakávať udržanie alebo zvýšenie počtu cestujúcich v mestskej doprave.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári