Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
V rozpočte naplánovaný príjem z predaja pozemkov a budov vo výške 1,7 milióna eur sa naplnil len z piatich percent. Podľa poslancov však treba hľadať zdroje v úsporách a nezbavovať sa majetku.
PREŠOV. Mestský úrad predložil zámer na odpredaj 28 nehnuteľností vo vlastníctve mesta. Má ísť o nadbytočný majetok, predovšetkým nebytové obchodné a kancelárske priestory, ako aj individuálne stavebné objekty.
Kusendová: Je to predsmrtný kŕč
"Vnímam to ako predsmrtný kŕč. A silné volanie po príjmoch do rozpočtu. Je kritický, mestská pokladnica zíva prázdnotou. Zákon ale jednoznačne hovorí o tom, že mesto má svoj majetok zveľaďovať," povedala poslankyňa Mária Kusendová (Smer-SD), podľa ktorej nejde o nadbytočný majetok a opakované predloženie tohto materiálu mestskej rade sa jej javí ako "dotieravosť".
Podľa nej peniaze za prípadný odpredaj aj tak neprídu skôr do mestskej kasy ako v decembri, keďže proces odpredaja cez verejné obchodné súťaže je dlhý. "Preto bude slušné, ak o takýchto veciach budú rozhodovať poslanci zvolení v novembri 2010," podotkla.
Predať chcú aj zdravotné strediská
Podobný názor má radná Andrea Turčanová (KDH): "Väčšina týchto priestorov je v prenájme a prináša mestu zisk. Ten príjem je vyšší, než by bol z dane z nehnuteľnosti."
Aj viceprimátorka Katarína Ďurčanská z klubu kresťanských demokratov a nezávislých konštatovala, že predložený návrh obsahuje aj položky, ktoré v ňom nemajú čo hľadať a sú tam nehnuteľnosti, ktoré sú prínosné pre mesto: "Materiál nezodpovedá tomu, čo hovorí jeho názov. Čo je nadbytočný nehnuteľný majetok? To je taký, ktorý nemôžem účelne vynaložiť, teda neprináša osoh, ale náklady." Zdôraznila, že je napríklad proti odpredaju zdravotníckych stredísk.
Problematických nehnuteľností je v návrhu viacero. Poslankyňa Kusendová kritizovala zámer odpredať niektoré objekty terajším nájomcom, alebo odpredaj budovy, v ktorej sídli kvetinárstvo: "Existuje hotový projekt na rekonštrukciu celého jadra a my ho chceme predať. Má to logiku?"
Zdôraznila, že z hľadiska rozpočtu je potrebné hľadať rezervy v jednotlivých kapitolách. Rovnaký názor zdieľa aj A. Turčanová, ktorá prednostovi mestského úradu Jozefovi Višňovskému vyčítala: "Výdavkovú časť viete meniť každú chvíľu. Prečo potrebujete rozpredať, zlikvidovať, po mne potopa? Vidieť, že nie ste priamo volený občanmi. Žiaden dobrý hospodár sa nezbavuje aktív, ale pasív."
Prednosta: Netreba predať všetko
Prednosta týmto tvrdeniam oponuje. Ako uviedol, príjem za odpredaj nehnuteľností bol odsúhlasený už v rozpočte, kde boli "objekty uvedené menovite, so súpisnými číslami". Situáciu v mestskej kase navyše komplikuje neočakávaný výpadok príjmov z podielových daní. "Opakovane predkladáme tento materiál preto, aby v novembri boli peniaze na účte v prípade, že poslanci tomu dajú zelenú. Ak nebude ochota, treba počítať s ďalším výpadkom príjmov," upozornil J. Višňovský s tým, že rozhodnutie, ktoré pozemky a budovy mesto predá, je na zastupiteľstve. "Nehovoríme, že sa má predať všetko. Sú tam napríklad nehnuteľnosti, ktoré sú neobsadené štyri, päť rokov," doplnil.
Čo hovorí šéf komisie
Malaga: Odpredať majetok nie je jednoduché
Predseda komisie pre disponovanie s majetkom mesta Ľudovít Malaga (ĽS-HZDS) konštatoval, že na ostatnom rokovaní 22. 7. bolo navrhnutých na odpredaj 20 objektov, z ktorých komisia odporučila predať tri - samostatný priestor na Slovenskej ulici, autodiely na Švábskej a dom na Jánošíkovej. Čo sa týka nových návrhov úradu, komisia o nich bude rokovať deň pred zasadnutím zastupiteľstva, teda 24. augusta. Z ôsmich návrhov súhlasia predbežne výbory mestských častí s odpredajom dvoch objektov. "K odpredaju majetku treba vždy pristupovať citlivo. Treba zohľadniť aj doterajšie nájomné zmluvy. V niektorých objektoch sú lekári či služby potrebné pre občanov," povedal Malaga s tým, že prípadný nový vlastník môže dvihnúť nájomné a tým zmeniť štruktúru nájomcov.
Ďalším problémom je, že na predaj niektorých objektov už aj bola výzva, ale nikto nemal záujem o ich kúpu. Iné navrhované nehnuteľnosti nie sú vysporiadané. "Tieto veci je optimálne riešiť na začiatku volebného obdobia. O časovej tiesni by som nehovoril, lebo tieto veci sa riešia dlhodobo," uviedol Malaga. Pripomenul, že celý proces odpredaja od zámeru cez súťaž až po schválenie trvá štyri až päť mesiacov. Preto by sa teraz do veľkého odpredaja majetku nehrnul. Šéf komisie je tiež za to, aby boli peniaze utŕžené za predaj majetku využité účelovo na investičnú výstavbu v príslušnej mestskej časti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári