PREŠOV. Ervín Némethy má všetky pohľadávky voči správcovi bytov uhradené. Nárokoval si príspevok na bývanie. Na to však potreboval potvrdenie od správcu bytov, akciovej spoločnosti Spravbytkomfort. Bez potvrdenia by nemal nárok na príspevok v hmotnej núdzi od štátu.
"Za pečiatku a podpis, ktorú potrebujem na dávku v hmotnej núdzi, si v Spravbyte zaúčtovali 3,50 eura," povedal nám E. Némethy, ktorý je vlastníkom bytu a všetky platby načas spláca. Vrátane pravidelnej platby za správu bytu. Išlo o jednoduchý úkon, pozrieť do počítača, či má všetko uhradené, alebo je evidovaný ako neplatič, a dať potvrdenie na papier. "Bola to otázka jednej minúty. Krátky úkon, že všetko mám zaplatené. Potvrdenie za účet mi odmietli vydať, iba ak zaplatím poplatok. Považujem to za nehoráznu chamtivosť zo strany tohto podniku," posťažoval sa Ervín Némethy.
"Máme cenník schválený predstavenstvom"
Na linke zákazníckeho centra sme sa dozvedeli: "Máme cenník schválený predstavenstvom a toho sa držíme." Podľa slov operátorky nemôžu radoví pracovníci svojvoľne odpúšťať poplatky za jednotlivé úkony. Podľa platného cenníka je 3,50 eura "cena za poskytnutie písomných údajov oprávneným osobám o bytoch, dome, pozemku, resp. iných údajov viažucich sa k bytu". Výnimky sa na ňu nevzťahujú.
"Spravbytkomfort pristúpil k tejto platbe vzhľadom na to, že ide o úkon, ktorý priamo nesúvisí s pracovnou náplňou pracovníkov a je nad rámec povinností správcu. Je ohodnotený v Cenníku Spravbytkomfort, a. s., Prešov, ktorý je schválený predstavenstvom akciovej spoločnosti," uviedla riaditeľka spoločnosti Natália Banduričová, pričom neskôr pripustila, že "je možné zvážiť individuálne odpustenie poplatku v prípade preukázania sa dokladom o poberaní príspevku v hmotnej núdzi".
Poznámka
Zdieranie
Na posrateho i budar spadne, hovorí sa na východe. Tak si môžu pripadať občania v hmotnej núdzi, ktorí poctivo platia pravidelné platby správcovi bytov a chcú potvrdenie, že ich naozaj poctivo platia.
Mesačne len za samotnú správu bytov platia 6,07 eura. V tomto základnom poplatku nemajú potvrdenie o tom, že sú platičmi. Potrebujú ho pritom na príspevok na bývanie - teda aj na to, aby ostali platičmi i naďalej. Pečiatka a podpis sa dáva priamo na tlačivo (teda ho na iný účel použiť nemôžu). To je taký problém im to vydať? Toto je nadštandardný úkon za tri a pol eura?
Riaditeľka spoločnosti síce pripustila, že individuálne možno požiadať o odpustenie poplatku, ale dovolíme si tvrdiť, že nebyť našej (trikrát) opakovanej otázky, ani by nad tým neuvažovali.
Je to ako z Hlavy XXII, akoby si pes naháňal vlastný chvost - že (možno) odpustíme poplatok, ale až po tom, keď o to klient požiada a preukáže, že je v hmotnej núdzi. No načo inak by potreboval pečiatku a podpis na tlačivo o príspevok na bývanie, všakže?
Spoločnosť sa pritom pýši novým certifikátom kvality ISO 9001:2008 a člen jej predstavenstva Paul Minarik sa vyjadril, že si želá, aby naši klienti ich služby "hodnotili na základe toho, ako s nimi komunikujeme, aké informácie im dávame, ako sa správame v momente, keď niečo nefunguje". Takže tak. Toto funguje. Avšak za tri a pol eura.
Michal Frank
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári