PREŠOV. Posledným úsekom, ktorý v meste dobudovali, bol krátky cyklochodník pred ZŠ Kúpeľná, predtým cyklochodníkové prepojenie s Veľkým Šarišom okolo Torysy.
"Cyklistické chodníky poškodzujú poveternostné vplyvy, robia sa na nich výtlky, poškodzujú ich koreňové systémy stromov a krovín. Na niektorých miestach vznikli výtlky, a to najmä na Sídlisku III, kde je najstarší cyklochodník," informovala hovorkyňa mesta Prešov Iveta Adamová.
Najhorší cyklochodník je na "trojke"
Nevyhovujúci je hlavne cyklochodník pri Námestí Kráľovnej pokoja. "Ide o krátky úsek, je to necelých sedemdesiat metrov. Oprava spočíva v odstránení celého asfaltového povrchu, vysprávky podkladu a zaliatí novým asfaltom," uviedol vedúci oddelenia verejnoprospešných činností Kamil Sepeši z Mestského úradu v Prešove. Takýmto spôsobom sa postupne obnovujú aj ďalšie úseky na území mesta.
Na ďalšie peňazí niet
„Adrenalínovou jazdou je bicyklovať sa medzi Prešovom a Veľkým Šarišom. Je tam zosuv pôdy a strmejší svah, tak radšej prechádzam do protismeru. Ale chodím rád na cyklochodníky, je to skvelý relax," povedal nám 23-ročný Prešovčan Miroslav Varga.
Mesto sa uchádza o zdroje na riešenie cyklistickej dopravy z Operačného programu Centrálna Európa, pretože vlastné peniaze na dobudovanie cyklotrás nemá. "Z vlastných zdrojov mesto nedokáže v súčasnosti riešiť žiadne rozširovanie cyklotrás, pretože musí riešiť havarijné stavy škôl, komunikácie, chodníky, čo je pri súčasnom poklese príjmov mesta veľmi náročné," zdôraznila vedúca odboru strategického rozvoja Marta Martausová.
Pribudne web s cyklotrasmi
"Zvýšenie podielu bicyklovej dopravy považujeme za prospešné nielen z hľadiska jeho pozitívneho vplyvu na zdravie obyvateľov, ale najmä na životné prostredie sídelného útvaru - napríklad na znižovanie uhlíkovej stopy, či nárokov na obnoviteľné zdroje surovín," uviedla M. Martausová.
Vedenie mesta má v pláne zorganizovať v budúcnosti kampaň "Do práce na bicykli". "Urobíme interaktívnu webovú stránku s mapami cyklotrás v Prešove a jeho okolí a vypracujeme propagačné materiály na podporu rozvoja bicyklovej dopravy v mestách," povedala Martausová. Chcú zlepšiť aj podmienky pre parkovanie bicyklov a informačný systém na existujúcich cyklochodníkoch v meste.
Cyklochodníky aj v lese
Cykotrasy sú aj v mestských lesoch. "Využívané sú dve trasy, prvá sa začína pri administratívnej budove mestských lesov a končí sa na Cemjate. Najvyšší bod dosahuje na Malkovskej hôrke (481 m n. m.). Jeho dĺžka je 2,3 kilometra," informovala I. Adamová. Druhá cyklotrasa je na pohraničnom značení medzi Prešovom, Cemjatou a Radaticami. Meria takmer pol kilometra.
V Prešove sa s budovaním cyklistických trás začalo pred pätnástimi rokmi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári