Jozef Bača z Kapušian zavolal na tiesňovú linku 112. Nikto z integrovaného záchranného systému nezdvihol telefón. Obaja operátori mali hovor. Volajúceho to zaskočilo. Kompetentní radia, ako v takýchto prípadoch postupovať.
PREŠOV. Jozef Bača zostal prekvapený, že ani po takmer minútovom vyzváňaní nikto z linky 112 neprebral hovor. Jeho volanie bolo naliehavé, snažil sa privolať zdravotnícku pomoc k mužovi, ktorého zrazilo auto.
"Zvonil som 55 sekúnd. Potom mi oznámila suseda, že už prichádzajú záchranári. Ona sa dovolala," uviedol J. Bača.
O pomoc v tom čase volali aj iní
V čase, keď volal J. Bača, mali obaja operátori linky 112 iný hovor. Takéto situácie sa môžu vyskytnúť. Vtedy je potrebné zostať na linke, zavolať neskôr alebo volať priamo záchrannej zdravotníckej službe na číslo 155. Tak, ako to pravdepodobne urobila aj suseda neúspešného volajúceho.
"Tiesňovú linku 112 dvíhajú dvaja zamestnanci obvodného úradu. Ak vybavujú iný hovor, ďalší volajúci sa nedovolá. V prípade vážnej situácie systém umožňuje volať priamo na ostatné národné linky - zdravotnú službu, hasičov či policajtov," uviedol vedúci odboru civilnej ochrany a krízového riadenia Obvodného úradu v Prešove Jozef Čorba.
Operátor na stodvanástke vybavuje jeden hovor priemerne osem až dvanásť sekúnd. Za ten čas si overí základné údaje a prepojí hovor na príslušnú zložku záchranného systému.
"Spravidla je to tak, že na mimoriadne udalosti, akými sú aj dopravné nehody, vyrážajú všetky záchranné zložky naraz," dodal vedúci.
Rýchlejšie sa dovoláte na národné linky
V rámci propagácie linky 112 sa uvádza, že na tomto jednotnom čísle sa nepretržite dovoláte pomoci zdravotníkov, hasičov, policajtov, horských či banských záchranárov.
"Samozrejme, môže nastať situácia ako v tomto prípade. Väčšina občanov pochopila, že linka slúži na pomoc ľuďom v tiesni," skonštatoval Čorba.
Na otázku, či nie je takýto systém zdĺhavý a nie je výhodnejšie volať priamo zdravotníkom, hasičom či policajtom, odpovedal: "Základnou povinnosťou operátora je zistiť si základné veci na to, aby rozhodol, ktorá záchranná zložka pôjde na miesto udalosti. Potom hovor prepája."
V priebehu mesiaca prijmú iba na tejto linke okolo 3-tisíc hovorov. Každý jeden musia vybaviť, aj neoprávnený. Pripustil však, že človek sa skôr dočká pomoci, ak zavolá na konkrétnu zložku. "Tam je bezprostredný, priamy kontakt so zdravotníkom, hasičom či policajtom," uzavrel.
Volajúceho dokážu lokalizovať
Na jednotnom čísle 112 funguje geografický systém zobrazovania volajúceho. To môže pomôcť napríklad pri hľadaní stratených ľudí. Pri volaní z mobilu sa operátorovi zobrazí úsek, kde sa volaná osoba nachádza. Zužuje to priestor, kde by mali záchranári hľadať.
"Nedá sa to určiť s presnosťou na meter, ale napríklad v horskom teréne to značne zjednodušuje hľadanie," povedal vedúci oddelenia koordinačného strediska integrovaného záchranného systému Vladimír Tutoky. Ak niekto volá o pomoc z pevnej linky, zobrazí sa presná lokalizácia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári