Ľudia sa navzájom osočujú a najnovšie kritizujú aj počet miest, ktoré sú pridelené pre ťažko telesne postihnutých. Radnica riešenie načrtla. Malo by byť v podobe vytvorenia parkovacích plôch na ihriskách a vo vnútroblokoch sídliska. Zmluva s firmou, ktorá má tieto plochy upraviť a prevádzkovať zatiaľ nie je podpísaná. Nikto zatiaľ nepozná, ani jej podmienky.
PREŠOV. Podvečer, keď sa ľudia vracajú z práce a pokúšajú sa zaparkovať svoje vozidlá, pri panelákoch to občas doslova vrie. Namiesto pokojného večera v kruhu rodiny zvyčajne v rodinách doznievajú hádky okolo parkovania. Potvrdzuje to aj skúsenosť rodiny Fockovcov.
Spory aj vyhrážky
"Bývame na Smrekovej ulici a keď sa moja manželka pokúšala zaparkovať pri vedľajšom bloku, slovne na ňu zaútočili susedia. Tvrdili, že tam nemôže parkovať, lebo oni tam majú svoje miesta, dokonca tam aj upratujú a že tam nemá právo parkovať. Keď sme argumentovali, že na ten pozemok nemajú vlastnícke práva, vyhrážali sa. Vraj ešte len uvidíme, čo nám s autami urobia," popísal jednu z konfliktných situácií Ján Focko.
Takých a podobných slovných potýčok je však každý deň niekoľko a nervozita narastá. Ako Focko poznamenal, obáva sa, že sa to bude stupňovať. "Obávam, sa, že raz niekomu prepne a prereže brzdovú hadičku alebo inak poškodí auto a už nepôjde len o materiálne škody, ale aj o ľudský život," dodal.
Parkoviská sú na mestských pozemkoch a patria do občianskej vybavenosti, a tak zaparkuje ten, kto skôr príde.
"Všetky miestne komunikácie sú majetkom mesta a nik nemá prednostné právo na vyhradené parkovanie. Obyvatelia môžu parkovať na ktoromkoľvek parkovisku a nemusí to byť priamo pred ich blokom," konkretizoval pravidlá, ktoré platia na území Prešova primátor Pavel Hagyari.
Preukazy pre postihnutých
Akútny nedostatok pakovacích miest vyvolal aj verejnú diskusiu o miestach pre ťažko zdravotne postihnutých (ŤZP). Tomáš Lichvár na výbore mestskej časti prezentoval názor skupiny obyvateľov Sekčova o podozrení na neoprávnené prideľovanie a vyhradzovanie parkovacích miest pre ŤZP.
"Niektorí zneužívajú svoje zdravotné postihnutie, lebo sa prepravujú na vozidlách rodinných príslušníkov. Zákon nedáva postihnutým automaticky nárok na parkovacie plochy a býva tu veľa takých ľudí. Ich miesta majú aj triapolmetrové odstupy, čím sa zmenšujú parkovacie plochy," uviedol Lichvár.
Namietal tiež, že mesto by malo pri prideľovaní týchto miest postupovať prísnejšie. Spomínanú vzdialenosť však vozičkári potrebujú. Musia mať priestor na to, aby sa s vozíkom dostali k autu, aby si presadli do vozidla aj priestor na manipuláciu s vozíkom pri jeho uskladnení do auta.
Zaujímalo nás preto, aké pravidlá radnica nastavila. "Jediné parkovacie miesta, ktoré mesto naozaj podľa zákonnej úpravy prideľuje, sú miesta pre zdravotne postihnutých. Sú momentálne zdarma a ak by sa to malo zmeniť, muselo by to prejsť cez úpravu VZN. Platí to aj o osadení značky," uviedla hovorkyňa radnice Iveta Adamová.
Dodala, že podľa platných pravidiel si každý musí na odbor dopravy podať žiadosť a doložiť odborný posudok, ktorý hovorí o tom, že žiadateľ je odkázaný na individuálnu prepravu. Posudok vydáva príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny.
Zaujímala nás aj sporná šírka parkovacieho miesta. "Miesto so šírkou 3,5 metra sa prideľuje len v prípade používania invalidného vozíka, inak sú miesta štandardne 2,5-metrové. Napríklad aj v prípade, ak ide o invalida na vozíku, ale v blízkosti je chodník, kde prepravujúci sa môže vystúpiť. Podľa legislatívy je jedno, na akom vozidle sa postihnutý prepravuje, teda či ide o jeho súkromné vozidlo, alebo jeho rodinného príslušníka, dôležité je, aby vo vozidle sedela osoba, ktorej bol vydaný parkovací preukaz," upresnila Adamová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári