PREŠOV. Predajcovia nesmú uprednostňovať klientov, ktorí chcú cestovať na kratšie trasy. A takzvané rýchle pokladne na staniciach nie sú. Táto situácia v čase špičiek spôsobuje cestujúcim ťažkosti. Hoci na vybavenie lístka potrebujú zopár sekúnd, často musia čakať oveľa dlhšie.
Radšej kupuje aj spiatočný
"Úplne najhoršie je to vtedy, keď sa všetci študenti vyhrnú z trolejbusu a idú kupovať lístky. Vždy sa nájde niekto, kto pokladňu práve vtedy zablokuje," opisuje svoje skúsenosti študentka Natália Sabolová, ktorá vlakom cestuje denne. Táto vysokoškoláčka z Margecian sa naučila problému predchádzať: "Začala som to riešiť tak, že si už naraz kupujem aj spiatočný lístok."
Vyhnúť sa priamej kúpe lístka, o to sa snaží aj Peter Kríž. "Veci ohľadom cestovania riešim pomocou internetu," prezrádza recept, ako sa vyhnúť stresu.
Automaty cestujúci nechcú, zonácia stojí peniaze
V Bratislave pomáha usmerniť klientov zonácia. Kupujúcich usmerňujú šípky, ktoré ich radia do zón podľa toho, o aký lístok majú záujem. Pokračovanie so zonáciou v ďalších mestách je vraj otázkou financií, no železnice ju plánovali.
"Čakanie na lístok je staré ako železnica sama," konštatuje hovorca ŽSS Miloš Čikovský. "Oproti bankám však na lístok klienti čakajú menej radi."
Pasažieri stále majú možnosť kúpiť si lístok aj v automate. Tento spôsob, bežne využívaný pri mestskej hromadnej doprave, však na železniciach obľúbený nie je. "Inštaláciu automatov na staniciach sme obmedzili, pretože sme zistili, že klienti majú radšej živý kontakt s predajcom. A z automatov majú, čo sa týka mincí, obavy," vysvetľuje Čikovský.
Pokladne posilňujú najmä cez sviatky
V Prešove sú v permanencii tri pokladne a zákaznícke centrum. To je však primárne určené klientom, ktorí potrebujú informácie, poradiť sa a podobne. Štvrtý, prenosný pokladničný terminál, využívajú železnice v tzv. problémových dňoch - cez Vianoce, Veľkú noc či blížiace sa "Dušičky".
Radikálne zmeny železnice nechystajú. Podľa hovorcu Čikovského zvažujú prieskum o tom, či je záujem o "osobitnú pokladňu pre tých, ktorí lístok kupujú bez ďalšej komunikácie s predajcom".
Ako predísť čakaniu alebo zmeškaniu spoja
- Prísť na stanicu s predstihom, nie na poslednú chvíľu (nie vždy sa to dá).
- Všimnúť si, ktoré okienko je voľné, respektíve pri ktorom nestojí dlhšie sa vybavujúci klient.
- Pri jazde do bližšej destinácie využiť automat (platí sa podľa počtu kilometrov).
- Kúpiť lístok cez internet.
- V krajnom prípade je možné kúpiť si lístok aj priamo vo vlaku, od sprievodcu.
gum
Autor: Dušan Guman
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári