Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 15:58

Obchvaty Prešova sa stali témou komunálnych volieb

Prešovský primátor iniciuje petíciu za dobudovanie obchvatov mesta. Dostal sa do sporu s ministerstvom i súperom v primátorských voľbách.

Doprava je neuralgickým bodom Prešova. Mestu chýbajú obchvaty, jedným z hlavných problémov je napojenie novootvoreného úseku diaľnice na budúci diaľničný obchvat smerom do Košíc.Doprava je neuralgickým bodom Prešova. Mestu chýbajú obchvaty, jedným z hlavných problémov je napojenie novootvoreného úseku diaľnice na budúci diaľničný obchvat smerom do Košíc. (Zdroj: Ingrid Timková)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

S blížiacimi sa voľbami začínajú komunálni politici vyvíjať vyššiu aktivitu. Prešovský primátor teraz iniciuje petíciu za dobudovanie obchvatov Prešova pre odklon medzinárodnej tranzitnej dopravy. Dostal sa do sporu s ministerstvom i súperom v primátorských voľbách.

PREŠOV. Členovia petičného výboru združení okolo Pavla Hagyariho (nez.) chcú dosiahnuť dobudovanie obchvatov Prešova pre odklon tranzitnej dopravy. Tá v súčasnosti vedie cez obytné zóny.

Požadujú aj preložku štátnej cesty I/68 v smere od Sabinovskej ulice na Bardejovskú a jej odklon pri mestskej časti Dúbrava. Tým by sa odbremenila preťažená doprava v smere od Sídliska III.

Argumentujú tým, že cez Prešov prejde denne vyše 50-tisíc áut. A väčšina z nich cez obytné zóny, cez sídliská Šváby a Sekčov, ulice Obrancov mieru, 17. novembra a Šafárikovu.

Hagyari: Podal si Figeľa i Hudackého

"Pohár trpezlivosti Prešovčanov pretiekol," uviedol dnes Pavel Hagyari (na snímke s petičným výborom) s tým, že signatári petície sú ochotní ísť ďalej a zablokovať vjazd do Prešova z Levoče a Košíc, „aby vláda pochopila, že nie je možné preferovať iné úseky cez malé obce, ale tretie najväčšie mesto".

Podľa Hagyariho je niekoľko desiatok tisíc Prešovčanov „v priamom ohrození života, zdravia a poškodzuje sa životné prostredie".

Kritizoval ministra dopravy Jána Figeľa a jeho štátneho tajomníka Jána Hudackého (obaja KDH). „Nechcel som veriť vlastným ušiam, keď pán minister povedal, že prioritou je úsek Ivachnová - Hubová a potom úsek Žilina - Martin... mesto Prešov je výrazne ohrozenejšie ako Žilina," uviedol predseda petičného výboru a pripomenul, že Figeľ je východniar a Hudacký Prešovčan.

„Je mi ľúto, že ministerstvo tesne po voľbách zastavilo projektové práce na severnom obchvate i západnom portáli Prešova," pokračoval Hagyari a pripomenul, že vládne strany pred voľbami hovorili o dokončení diaľnice do Košíc, či o tom, že aj východ je Slovensko. Dôsledkom zlej dopravnej situácie v Prešove je podľa neho aj to, že Vranov má problémy s naplnením priemyselného parku.

Členovia petičného výboru, ktorými sú nezávislí kandidáti podporujúci Hagyariho, chcú doručiť petíciu o dva týždne na ministerstvo. Cieľom je vyzbierať päťtisíc podpisov.

Všetko dôležité o komunálnych voľbách na východnom Slovensku nájdete tu.

Ministerstvo: Nerozumieme vyjadrenia petičného výboru

Podľa riaditeľa odboru pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy Ľubomíra Tuchschera z vyjadrení zástupcov petičného výboru badať, že jeho členovia sa dostatočne nezoznamujú s rozhodnutiami ministerstva v regióne.

„Nerozumieme vyjadreniam skupiny ľudí okolo primátora Prešova, ktorí boli štyri roky ticho a neprekážalo im, keď minulá vláda vytvorila nezmyselne veľký PPP balík na diaľničné úseky od Dubnej Skaly po Sviniu," uviedol Tuchscher.

Vysvetlil, že nezmyselnosť spomínaného balíka sa ukázala v tom, že dodávateľské konzorcium nenašlo finančné zdroje na realizáciu a tým celý tento projekt padol. Namiesto toho sa mohli začať stavať úseky diaľnic pri Prešove a Levoči.

Ministerstvo údajne zintenzívňuje aktivity vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj ciest prvej triedy. „Pánovi Hagyarimu zároveň chceme pripomenúť, že vláda na svojom včerajšom rokovaní rozhodla, že nebude financovať výstavbu národného futbalového štadióna v Bratislave. Keďže vynakladáme veľké úsilie a aktivity pre ľudí práve v prešovskom regióne, považujeme činnosť petičného výboru len za nedorozumenie, vylamovanie otvorených dverí a súčasť predvolebnej kampane pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami," uzavrel riaditeľ.

K bilbordu o plnení sľubov sa prihlásil aj Hagyari

Matej označil iniciatívu za pokryteckú, primátor vraj štyri roky spal.

PREŠOV. Boj o obchvat Prešova má výrazne politický rozmer. Ešte pred voľbami do NR SR informoval Ondrej Matej (SDKÚ-DS), dnešný Hagyariho súper v primátorských voľbách, o zastavení obchvatu v Prešove minulou vládou. Tá dala prednosť Žiline. Podľa jeho vtedajších tvrdení zlyhal politický lobing:

„Ako súkromná osoba som predtým požiadal ministra dopravy o prijatie, aby som sa ako Prešovčan informoval o stave, ako sa v tomto pláne počíta s Prešovom. Na moje prekvapenie som sa dozvedel, že v tomto období ani župan, ani primátor ho nenavštívili, nerokovali s ním v tejto veci."

Hagyari Matejove obvinenia odmietol. Ako uviedol, dokumentácia za posledné štyri roky dokazuje presný opak.

„Vždy sme tlačili na to, aby bol dokončený tento úsek. Je iróniou, že pán kandidát ešte pred voľbami vykladal, že nechce stáť pred dverami úradu vlády a má tam otvorené dvere. Vidíme, že okrem negatívnych bilbordov neurobil v reálnom živote nič."

V Prešove sa objavili v týchto dňoch bilbordy s nápisom „Sľuby sa majú plniť!" (na snímke), pravdepodobne z dielne Matejovho štábu.

Prihlásil sa však k nim Hagyari a jeho ľudia: „Nie je to naše heslo, ale zaujalo nás a súhlasíme s ním."

Matej: Čo robil primátor štyri roky?

Ani Ondrej Matej, kandidát pravicovej štvorkoalície, nenechal na Hagyarimu nitku suchú: „Najprv som si mysleli, že ide o vtip. Primátor organizuje na záver volebného obdobia petíciu za diaľničný obchvat?! A čo robil celé štyri roky? Nemá náhodou primátor pracovať a plniť svoje vlastné sľuby?"

Pripomenul, že Hagyari sľuboval v roku 2007 veľký obchvat Prešov, Košice smerom na Levoču, do roku 2010, či systém dopravných tepien z každej svetovej strany.

„Jeho slová sú v plnom rozsahu lživé. Ak klamú bežní ľudia, je to smutné. Ak však klame primátor, ktorého mnohí občania volili v dobrej viere, na základe podobných predvolebných klamstiev, je to nehoráznosť. A ak ide primátor organizovať petíciu za to, čo sám pred štyrmi rokmi sľúbil a nesplnil, je to arogantná drzosť a pokus o podvod na ľuďoch," uviedol Matej.

Hagyariho iniciatívu označil za „pokryteckú", pretože „celé štyri roky nekonal a nie je kompetentný konať v mene mesta pri vyriešení diaľničných obchvatov a zlej dopravnej situácie v meste".

Ako dodal, v posledných týždňoch intenzívne rokuje s vedením ministerstva o tom, aby sa obchvat Prešova mohol konečne začať stavať v roku 2012.

tim, frk
Fakty

Ministerstvo dopravy podľa riaditeľa odboru pre vzťahy s verejnosťou Ľubomíra Tuchschera pripravuje v najbližšej dobe tieto aktivity:

- V novembri vyhlásenie súťaže na diaľničné úseky pri Levoči (Jánovce - Levoča a Levoča - Jablonov: spolu 18,5 km). Predpokladaný začiatok stavby na jar budúceho roka.

- Prvý úsek rýchlostnej cesty, ktorý sa začal stavať za súčasnej vlády, bola cesta Košice - Milhosť.

- Ukončenie cesty R4 na sever od Prešova pri Svidníku do konca roka, ktorá mala byť odovzdaná minulý rok, doteraz však nie je v zodpovedajúcom stave.

- Súťaže a začiatky prác v Prešove a okolí oznámia údajne v najbližších týždňoch a mesiacoch.

- V septembri schválili dva projekty na cestách prvej triedy, ktoré zlepšia život Prešovčanov a všetkých, ktorí cez mesto prechádzajú.

- Nedávno dokončili aj opravu pred voľbami narýchlo odovzdaného polovičného profilu diaľnice Jablonov - Studenec, na ktorej sa po odovzdaní ukázalo viacero závad a cesta bola nefunkčná. V súčasnosti pripravujú začiatok výstavby druhého profilu tohto úseku. Tak, aby sa vyhli podobným závadám, aké mal „predvolebný" polovičný profil.

Plánovaný severný obchvat Prešova. Foto k článku: Michal Frank

frk, tim

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Important information for Brazilians living in Slovakia
  2. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  10. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 012
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 978
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 149
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 730
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 713
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 629
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 597
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 576
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 359
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 138
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Etalóny zodpovednosti

Najnezodpovednejší živel, aký sa v slovenskej politike za 10 rokov zjavil miluje slovo zodpovednosť.

Testovanie na nový koronavírus.

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Česko má najvyššie tempo nárastu šírenia nákazy spomedzi okolitých krajín.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop