Služby môžu mať rôznu podobu aj dohru. Potvrdzuje to aj prípad Prešovčanky, ktorá si dala zviazať svoju bakalársku prácu v istej prešovskej firme. Zaplatila zálohu 50 eur a dohodla si termín zhotovenia knižného viazania. Namiesto dohodnutej služby ju čakalo nepríjemné prekvapenie.
PREŠOV. Ivana Kováčová z Prešova odniesla svoju bakalársku prácu do grafickej firmy ešte v marci. Objednala si tri vyhotovenia knižnej väzby a zaplatila zálohu 50 eur. V dohodnutom čase išiel prácu prevziať jej manžel. Nielenže musel čakať hodinu, ale konateľ mu predložil akýsi nepodarok.
"Vyzeralo to ako šalátové vydanie, ani jedna strana nelícovala s ďalšou, všetky listy boli nerovnomerne usporiadané a netvorili celok. Vyzeralo to, ako keď do silikónu hodíte 90 rozhádzaných strán. Aj začiatočník by to azda urobil lepšie. Odmietli sme tento nepodarok prevziať. Konateľ to uznal a navrhol nám, že nepodarok opraví ešte v ten deň, čo nám aj písomne potvrdil," opísala svoju skúsenosť. Nestalo sa tak, dokonca ani po niekoľkých telefonických urgenciách.
Nedá sa to opraviť...
Pani Kováčová sa dostala do časovej tiesne, lebo sa blížil termín odovzdania práce na vysokej škole. "Na telefonické urgencie reagoval drzo, nechal nás v neistote a potom priznal, že sa to nedá opraviť," opísala správanie konateľa firmy.
Nebol čas na špekulácie, preto vyhľadala inú firmu a dala si prácu zviazať tam. Urobili to urgentne a kvalitne, ale Ivanu Kováčovú ešte čakal problém so školou. Našťastie, na fakulte zdravotníctva jej vyšli v ústrety, keď vysvetlila dôvod meškania.
Varujú ostatných študentov
Spolu s manželom však chceli dotiahnuť problém s firmou aj konateľom. Uplatnili si reklamáciu a žiadali vrátenie zálohy. "Predavačka nemala ani žiadne tlačivo, ani pečiatku, tak sme reklamáciu spísali na obyčajný zdrap papiera, ktorý nám konateľ po našom naliehaní síce potvrdil, ale arogantne sa nám smial do tváre. Tvrdil, že peniaze nám nevráti. Myslím, že je smiešne, ak firma, ktorá podniká v kancelárskych a grafických službách, nemá ani štandardné tlačivá," rozhorčene povedala.
Konateľ od marca mlčí. Nereagoval ani na reklamáciu, ani na poštou doručenú písomnú požiadavku na odstúpenie od zmluvy po nesplnení reklamácie, ani nevrátil zálohu. Svojou skúsenosťou chcú manželia Kováčovci varovať ostatných študentov, aby si firmu, kde zadajú podobnú objednávku, radšej vopred preverili.
Ďalšia skúsenosť
Nenechajte sa odbiť!
Pani Helena zo Šarišských Michalian reklamovala čižmy. Po siedmich obutiach sa podrážka oddelila od zvršku. V predajni jej reklamáciu neuznali.
"Bola to jasná výrobná chyba. Suseda mi povedala, aby som sa nedala odbiť a poslala čižmy do skúšobne v Partizánskom, že to stojí za to," spomína na januárové peripetie pani Helena.
Čižmy skutočne poslala do skúšobne obuvi. Test ju vyšiel na 47 eur. Posudok potvrdil, že je to výrobná chyba a že reklamácia mala byť uznaná. V predajni jej vrátili peniaze za obuv aj náklady za test. "Hlavné je, aby sa človek nedal odbiť," odkazuje ostatným nespokojným spotrebiteľom.
mt
Potvrdenie o reklamácii. Ostal im len doklad, konateľ nereaguje. Foto: pdk
Inšpekcia radí, ako sa brániť
Riaditeľ Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) v Prešove Ľudovít Malaga potvrdil, že v prípade chyby na výrobku resp. poskytnutej službe - teda na zviazanej bakalárskej práci - má spotrebiteľ právo počas celej záručnej lehoty uplatniť si u predávajúceho reklamáciu.
"Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok. Za ukončenie reklamačného konania sa považuje odovzdanie opraveného výrobku, výmena, alebo vrátenie kúpnej ceny výrobku, prípadne primeraná zľava z ceny výrobku, alebo jej odôvodnené zamietnutie," spresnil Malaga.
Spor nevyrieši SOI, ale súd
Nedostatky súvisiace s reklamáciou služieb môže SOI posudzovať len z hľadiska dodržiavania zákona na ochranu spotrebiteľa. Inšpektorát teda skúma len to, či predávajúci reklamáciu prijal, vydal doklad o jej prijatí a spôsobe vybavenia či dodržal zákonnú lehotu na určenie spôsobu vybavenia reklamácie, 30-dňovú lehotu na vybavenie reklamácie, či predávajúci o reklamáciách vedie evidenciu. Ak kontrolovaná firma neumožní kontrolu, nerešpektuje výzvy SOI, môže dostať pokutu až 1 659 eur. SOI teda nemôže skúmať reklamovaný tovar, ani určovať, či je reklamácia opodstatnená. "Neuznaná reklamácia predstavuje reklamačný spor, do ktorého Slovenská obchodná inšpekcia nevstupuje ako arbiter. V týchto občiansko-právnych sporoch rozhoduje jedine súd," vysvetlil Malaga.
ak
Ako na to
Chcete podať sťažnosť?
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) prijíma od fyzických a právnických osôb žiadosti, návrhy, podnety a oznámenia na všetkých pracoviskách SOI, a to písomne, osobne, telefonicky, prostredníctvom faxu a elektronickou poštou. Prešetrenie podnetu trvá maximálne 60 pracovných dní od doručenia sťažnosti. SOI oznámi sťažovateľovi výsledok písomne.
Inšpektorát SOI pre Prešovský kraj
Konštantínova 6, 080 01 Prešov 1
odbor technickej kontroly výrobkov a ochrany spotrebiteľa
tel.: 051/7721 597
fax: 051/7721 596
e-mail: pr@soi.sk
Inšpektorát SOI pre Košický kraj
Vrátna č. 3, 043 79 Košice 1
odbor technickej kontroly výrobkov a ochrany spotrebiteľa
tel.: 055/6220 781
fax: 055/ 6224 547
e-mail: ke@soi.sk
Zdroj: SOI
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári