Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
SVIDNÍK. Zdá sa, že svidnícky obchvat by mohol slúžiť svojmu účelu už okolo Vianoc. Na dnešnom kontrolnom stretnutí sa zišli investor, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť, a zhotoviteľ obchvatu.
"Ide o dôležitý obchvat pre mesto Svidník a pre medzinárodné spojenie na juh do Maďarska. Tento obchvat už vyše roka stojí a čaká. Doteraz tu bolo investovaných zhruba 25 miliónov eur," informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ.
Prvé zosuvy hneď po dokončení stavby
Cesta nie je v užívaní z viacerých dôvodov. Prvé poruchy nastali hneď v lete minulého roku, keď bola v máji stavba ukončená.
"Na troch miestach sa ukázali vážne zosuvy a cesta nemohla byť prevádzkovaná," uviedol minister a pokračoval: "Tieto poruchy súvisia s hlbšími geologickými a hydrologickými záležitosťami, ale aj s tempom, akým sa dielo stavalo. Chceme dosiahnuť, aby ešte v jesenných mesiacoch mohli byť narušené miesta opravené a stavba čím skôr odovzdaná do prevádzky."
Podľa Figeľových slov by mohol obchvat byť prejazdný už na Vianoce.
Obchvat potrebuje ešte milión eur
Prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Kotuľa tvrdí, že svidnícky obchvat je z pohľadu geologických pomerov jednou z najťažších stavieb NDS vôbec. "V začiatkoch nezrealizovali podrobný geologický prieskum. Teraz potrebujeme urobiť ešte dve-tri technické riešenia. Odhadujem, že sa do toho investuje ešte milión eur," povedal Kotuľa.
"Čas výstavby bol dohodnutý na 18 mesiacov. Ale táto lehota nemala žiadny vplyv na kvalitu prác," reagovala Simona Tančáková v mene zhotoviteľského konzorcia firiem. "Geologický prieskum sa mal urobiť ešte pred súťažou. Až prieskum zistil, že ide o silne zosuvné územie."
Stavbu realizuje Združenie R4 Svidník vedené Inžinierskymi stavbami, a. s., Košice, členmi združenia sú aj spoločnosti Eurovia SK, a. s., a Strabag, s. r. o., Bratislava.
Najprv cestu odovzdajú, potom budú riešiť chyby
Budú sa problémy na stavbe riešiť súdnou cestou? "Všetko je možné. Teraz je dôležité, aby sa to odovzdalo, potom budeme riešiť, či niekto urobil chybu," odpovedal prevádzkový riaditeľ NDS (na snímke TASR vľavo s Jánom Figeľom).
"Tento stav dnes naozaj neslúži nikomu. Hovorí sa tomu najdrahšia korčuliarska dráha na Slovensku. Dnes je hlavným zámerom nájsť zásadné riešenia a aby sa poruchy už neopakovali. V najbližších týždňoch chceme finalizovať stavbu a odovzdať ju do užívania. Až potom budeme riešiť právne a zmluvné súvislosti," dodal Figeľ.
Svidníčania sa skutočne na obchvat chodili korčuľovať celé leto. "Nechodili tam žiadne autá, takže sa tam dalo skvele korčuľovať či bicyklovať. Chodila som tam vždy, keď bolo vonku pekne," povedala nám Svidníčanka Danka.
FAKTY
Obchvat Svidníka
Začali ho stavať v roku 2007. Odbremení centrum mesta od ťažkej kamiónovej dopravy. Cez mesto denne prejde okolo 1 300 kamiónov. Obchvat bude súčasťou rýchlostnej komunikácie R4, prepojí mestá Prešov a Košice s poľskou aj maďarskou hranicou. Úsek dlhý štyri a pol kilometra má deväť mostných objektov (z toho je jeden dočasný), jednu mimoúrovňovú a jednu úrovňovú križovatku.
čor
Figeľov švagor šéfuje odboru NDS v Prešove
Švagor ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) Štefan Ungrady sa stal bez výberového konania novým vedúcim investičného odboru Národnej diaľničnej spoločnosti v Prešove.
BRATISLAVA/SVIDNÍK/PREŠOV. Podľa diaľničnej spoločnosti sa jej Ungrady prihlásil s predstavou o fungovaní a dostal šancu. Diaľničná vybrala Ungrádyho pre riešenie obchvatu Svidníka.
"Inžinier Ungrady pozná problematiku, pretože 25 rokov pracuje v oblasti cestných stavieb," vysvetľoval šéf KDH. "Odmietam, aby odborníci boli diskriminovaní pre to, že majú príbuzenský vzťah k niekomu."
Prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Kotuľa tvrdí, že Ungrady mu dal k problému na Svidníckom obchvate svoje stanovisko a prevzal jeho podklady.
"Na kontrolnom dni som ich prezentoval. Je pravda, že bol jeden z prvých, ktorý upozorňoval, že tu je nebezpečné územie a že je potrebné robiť ráznejšie opatrenia. Vtedy ho nikto nepočúval," informoval J. Kotuľa.
Na svojej pozícii má ostať do dokončenia svidníckeho obchvatu. Následne bude na toto miesto vypísané výberové konanie.
Ungrady vopred informoval vedenie NDS o svojom rodinnom vzťahu k ministrovi dopravy. "Ide o odborníka, ktorý poukazoval na tieto problémy. Dôležité je, aby bol dodržaný zákon a na pozíciu vypísané riadne výberové konanie takým spôsobom, aby nezvýhodňovalo tohto pána, a aby mali rovnaké možnosti aj iní," dodala z Aliancie Fair-play Zuzana Wienk.
Veronika Čorňáková, Miroslav Kern
Zosunuté svahy bez náležitého geologického prieskumu pozdržali otvorenie obchvatu o viac ako rok. Foto: TASR/Milan Kapusta
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári