Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:19

Figeľ sľubuje Svidníčanom obchvat na Vianoce

Vo svidníckom obchvate je investovaných 25 miliónov eur, no zatiaľ svojmu účelu neslúži. Stavba mala byť odovzdaná už vyše roka, najnovší sľubovaný termín sprejazdnenia je okolo Vianoc.

Obchvat Svidníka mal byť dávno hotový, sľubovaných termínov bolo už niekoľko. Najnovším horizontom sú Vianoce.Obchvat Svidníka mal byť dávno hotový, sľubovaných termínov bolo už niekoľko. Najnovším horizontom sú Vianoce. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.



SVIDNÍK. Zdá sa, že svidnícky obchvat by mohol slúžiť svojmu účelu už okolo Vianoc. Na dnešnom kontrolnom stretnutí sa zišli investor, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť, a zhotoviteľ obchvatu.

"Ide o dôležitý obchvat pre mesto Svidník a pre medzinárodné spojenie na juh do Maďarska. Tento obchvat už vyše roka stojí a čaká. Doteraz tu bolo investovaných zhruba 25 miliónov eur," informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ.

Prvé zosuvy hneď po dokončení stavby

Cesta nie je v užívaní z viacerých dôvodov. Prvé poruchy nastali hneď v lete minulého roku, keď bola v máji stavba ukončená.

"Na troch miestach sa ukázali vážne zosuvy a cesta nemohla byť prevádzkovaná," uviedol minister a pokračoval: "Tieto poruchy súvisia s hlbšími geologickými a hydrologickými záležitosťami, ale aj s tempom, akým sa dielo stavalo. Chceme dosiahnuť, aby ešte v jesenných mesiacoch mohli byť narušené miesta opravené a stavba čím skôr odovzdaná do prevádzky."

Podľa Figeľových slov by mohol obchvat byť prejazdný už na Vianoce.

Obchvat potrebuje ešte milión eur

Prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Kotuľa tvrdí, že svidnícky obchvat je z pohľadu geologických pomerov jednou z najťažších stavieb NDS vôbec. "V začiatkoch nezrealizovali podrobný geologický prieskum. Teraz potrebujeme urobiť ešte dve-tri technické riešenia. Odhadujem, že sa do toho investuje ešte milión eur," povedal Kotuľa.

"Čas výstavby bol dohodnutý na 18 mesiacov. Ale táto lehota nemala žiadny vplyv na kvalitu prác," reagovala Simona Tančáková v mene zhotoviteľského konzorcia firiem. "Geologický prieskum sa mal urobiť ešte pred súťažou. Až prieskum zistil, že ide o silne zosuvné územie."

Stavbu realizuje Združenie R4 Svidník vedené Inžinierskymi stavbami, a. s., Košice, členmi združenia sú aj spoločnosti Eurovia SK, a. s., a Strabag, s. r. o., Bratislava.

Najprv cestu odovzdajú, potom budú riešiť chyby

Budú sa problémy na stavbe riešiť súdnou cestou? "Všetko je možné. Teraz je dôležité, aby sa to odovzdalo, potom budeme riešiť, či niekto urobil chybu," odpovedal prevádzkový riaditeľ NDS (na snímke TASR vľavo s Jánom Figeľom).

"Tento stav dnes naozaj neslúži nikomu. Hovorí sa tomu najdrahšia korčuliarska dráha na Slovensku. Dnes je hlavným zámerom nájsť zásadné riešenia a aby sa poruchy už neopakovali. V najbližších týždňoch chceme finalizovať stavbu a odovzdať ju do užívania. Až potom budeme riešiť právne a zmluvné súvislosti," dodal Figeľ.

Svidníčania sa skutočne na obchvat chodili korčuľovať celé leto. "Nechodili tam žiadne autá, takže sa tam dalo skvele korčuľovať či bicyklovať. Chodila som tam vždy, keď bolo vonku pekne," povedala nám Svidníčanka Danka.

FAKTY

Obchvat Svidníka

Začali ho stavať v roku 2007. Odbremení centrum mesta od ťažkej kamiónovej dopravy. Cez mesto denne prejde okolo 1 300 kamiónov. Obchvat bude súčasťou rýchlostnej komunikácie R4, prepojí mestá Prešov a Košice s poľskou aj maďarskou hranicou. Úsek dlhý štyri a pol kilometra má deväť mostných objektov (z toho je jeden dočasný), jednu mimoúrovňovú a jednu úrovňovú križovatku.

čor
Figeľov švagor šéfuje odboru NDS v Prešove

Švagor ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) Štefan Ungrady sa stal bez výberového konania novým vedúcim investičného odboru Národnej diaľničnej spoločnosti v Prešove.

BRATISLAVA/SVIDNÍK/PREŠOV. Podľa diaľničnej spoločnosti sa jej Ungrady prihlásil s predstavou o fungovaní a dostal šancu. Diaľničná vybrala Ungrádyho pre riešenie obchvatu Svidníka.

"Inžinier Ungrady pozná problematiku, pretože 25 rokov pracuje v oblasti cestných stavieb," vysvetľoval šéf KDH. "Odmietam, aby odborníci boli diskriminovaní pre to, že majú príbuzenský vzťah k niekomu."

Prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Kotuľa tvrdí, že Ungrady mu dal k problému na Svidníckom obchvate svoje stanovisko a prevzal jeho podklady.

"Na kontrolnom dni som ich prezentoval. Je pravda, že bol jeden z prvých, ktorý upozorňoval, že tu je nebezpečné územie a že je potrebné robiť ráznejšie opatrenia. Vtedy ho nikto nepočúval," informoval J. Kotuľa.

Na svojej pozícii má ostať do dokončenia svidníckeho obchvatu. Následne bude na toto miesto vypísané výberové konanie.

Ungrady vopred informoval vedenie NDS o svojom rodinnom vzťahu k ministrovi dopravy. "Ide o odborníka, ktorý poukazoval na tieto problémy. Dôležité je, aby bol dodržaný zákon a na pozíciu vypísané riadne výberové konanie takým spôsobom, aby nezvýhodňovalo tohto pána, a aby mali rovnaké možnosti aj iní," dodala z Aliancie Fair-play Zuzana Wienk.

Veronika Čorňáková, Miroslav Kern

Zosunuté svahy bez náležitého geologického prieskumu pozdržali otvorenie obchvatu o viac ako rok. Foto: TASR/Milan Kapusta

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Zázračná škola so zelenou strechou
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 621
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 714
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 603
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 447
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 380
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 6 990
  7. Po Slovensku na motorke 6 113
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 518
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 267
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 3 910
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podľa Szijjártóa sú slovensko-maďarské vzťahy najlepšie za posledné roky.


a 1 ďalší 2 h
Štefan Tarkovič.

Tréner predstavil základnú zostavu.


Sportnet 56m
Ilustračné foto

Situáciu pokazili aj futbalové zápasy.


20 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop