Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Figeľ sľubuje Svidníčanom obchvat na Vianoce

Vo svidníckom obchvate je investovaných 25 miliónov eur, no zatiaľ svojmu účelu neslúži. Stavba mala byť odovzdaná už vyše roka, najnovší sľubovaný termín sprejazdnenia je okolo Vianoc.

Obchvat Svidníka mal byť dávno hotový, sľubovaných termínov bolo už niekoľko. Najnovším horizontom sú Vianoce.Obchvat Svidníka mal byť dávno hotový, sľubovaných termínov bolo už niekoľko. Najnovším horizontom sú Vianoce. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.



SVIDNÍK. Zdá sa, že svidnícky obchvat by mohol slúžiť svojmu účelu už okolo Vianoc. Na dnešnom kontrolnom stretnutí sa zišli investor, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť, a zhotoviteľ obchvatu.

"Ide o dôležitý obchvat pre mesto Svidník a pre medzinárodné spojenie na juh do Maďarska. Tento obchvat už vyše roka stojí a čaká. Doteraz tu bolo investovaných zhruba 25 miliónov eur," informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ.

Prvé zosuvy hneď po dokončení stavby

Cesta nie je v užívaní z viacerých dôvodov. Prvé poruchy nastali hneď v lete minulého roku, keď bola v máji stavba ukončená.

"Na troch miestach sa ukázali vážne zosuvy a cesta nemohla byť prevádzkovaná," uviedol minister a pokračoval: "Tieto poruchy súvisia s hlbšími geologickými a hydrologickými záležitosťami, ale aj s tempom, akým sa dielo stavalo. Chceme dosiahnuť, aby ešte v jesenných mesiacoch mohli byť narušené miesta opravené a stavba čím skôr odovzdaná do prevádzky."

Podľa Figeľových slov by mohol obchvat byť prejazdný už na Vianoce.

Obchvat potrebuje ešte milión eur

Prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Kotuľa tvrdí, že svidnícky obchvat je z pohľadu geologických pomerov jednou z najťažších stavieb NDS vôbec. "V začiatkoch nezrealizovali podrobný geologický prieskum. Teraz potrebujeme urobiť ešte dve-tri technické riešenia. Odhadujem, že sa do toho investuje ešte milión eur," povedal Kotuľa.

"Čas výstavby bol dohodnutý na 18 mesiacov. Ale táto lehota nemala žiadny vplyv na kvalitu prác," reagovala Simona Tančáková v mene zhotoviteľského konzorcia firiem. "Geologický prieskum sa mal urobiť ešte pred súťažou. Až prieskum zistil, že ide o silne zosuvné územie."

Stavbu realizuje Združenie R4 Svidník vedené Inžinierskymi stavbami, a. s., Košice, členmi združenia sú aj spoločnosti Eurovia SK, a. s., a Strabag, s. r. o., Bratislava.

Najprv cestu odovzdajú, potom budú riešiť chyby

Budú sa problémy na stavbe riešiť súdnou cestou? "Všetko je možné. Teraz je dôležité, aby sa to odovzdalo, potom budeme riešiť, či niekto urobil chybu," odpovedal prevádzkový riaditeľ NDS (na snímke TASR vľavo s Jánom Figeľom).

"Tento stav dnes naozaj neslúži nikomu. Hovorí sa tomu najdrahšia korčuliarska dráha na Slovensku. Dnes je hlavným zámerom nájsť zásadné riešenia a aby sa poruchy už neopakovali. V najbližších týždňoch chceme finalizovať stavbu a odovzdať ju do užívania. Až potom budeme riešiť právne a zmluvné súvislosti," dodal Figeľ.

Svidníčania sa skutočne na obchvat chodili korčuľovať celé leto. "Nechodili tam žiadne autá, takže sa tam dalo skvele korčuľovať či bicyklovať. Chodila som tam vždy, keď bolo vonku pekne," povedala nám Svidníčanka Danka.

FAKTY

Obchvat Svidníka

Začali ho stavať v roku 2007. Odbremení centrum mesta od ťažkej kamiónovej dopravy. Cez mesto denne prejde okolo 1 300 kamiónov. Obchvat bude súčasťou rýchlostnej komunikácie R4, prepojí mestá Prešov a Košice s poľskou aj maďarskou hranicou. Úsek dlhý štyri a pol kilometra má deväť mostných objektov (z toho je jeden dočasný), jednu mimoúrovňovú a jednu úrovňovú križovatku.

čor
Figeľov švagor šéfuje odboru NDS v Prešove

Švagor ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) Štefan Ungrady sa stal bez výberového konania novým vedúcim investičného odboru Národnej diaľničnej spoločnosti v Prešove.

BRATISLAVA/SVIDNÍK/PREŠOV. Podľa diaľničnej spoločnosti sa jej Ungrady prihlásil s predstavou o fungovaní a dostal šancu. Diaľničná vybrala Ungrádyho pre riešenie obchvatu Svidníka.

"Inžinier Ungrady pozná problematiku, pretože 25 rokov pracuje v oblasti cestných stavieb," vysvetľoval šéf KDH. "Odmietam, aby odborníci boli diskriminovaní pre to, že majú príbuzenský vzťah k niekomu."

Prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Kotuľa tvrdí, že Ungrady mu dal k problému na Svidníckom obchvate svoje stanovisko a prevzal jeho podklady.

"Na kontrolnom dni som ich prezentoval. Je pravda, že bol jeden z prvých, ktorý upozorňoval, že tu je nebezpečné územie a že je potrebné robiť ráznejšie opatrenia. Vtedy ho nikto nepočúval," informoval J. Kotuľa.

Na svojej pozícii má ostať do dokončenia svidníckeho obchvatu. Následne bude na toto miesto vypísané výberové konanie.

Ungrady vopred informoval vedenie NDS o svojom rodinnom vzťahu k ministrovi dopravy. "Ide o odborníka, ktorý poukazoval na tieto problémy. Dôležité je, aby bol dodržaný zákon a na pozíciu vypísané riadne výberové konanie takým spôsobom, aby nezvýhodňovalo tohto pána, a aby mali rovnaké možnosti aj iní," dodala z Aliancie Fair-play Zuzana Wienk.

Veronika Čorňáková, Miroslav Kern

Zosunuté svahy bez náležitého geologického prieskumu pozdržali otvorenie obchvatu o viac ako rok. Foto: TASR/Milan Kapusta

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 480
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 347
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 840
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 445
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 264
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 300
  7. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 751
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 594

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  2. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  3. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  5. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  6. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  7. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  8. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 204
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 487
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 264
  4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 398
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 205
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 179
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Za Slovensko. Za Rusko. Brat za brata. Za slobodu. Za mier. (Protest strán Smer a Republika pred Prezidentským palácom 20. septembra 2022.)

Rusko vraždí a Ukrajina sa bráni. Stred neexistuje


25. sep

Z určitého uhla pohľadu je to kamikadze misia.


a 1 ďalší 2 h
Filip Mešár na prípravnom kempe Montrealu Canadiens.

Mladý hokejista hovorí aj o svojej budúcnosti.


Miroslava Petrášová 7 h
Ruskí žoldnieri bojovali aj na východe Ukrajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  2. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  3. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  5. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  6. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  7. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  8. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 204
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 487
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 264
  4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 398
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 205
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 179
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu